Jo, jag vet... 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Frix transformer - 1303S till något G-Lookeraktigt...
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 … 18 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jo, jag vet... 
jag funderar lite granna på en sak.... bilder är det nått du tar ? 
Bilder är överskattat... 
Har ju inte direkt gjort så mycket med drivpaketet, har mest pysslat med... annat 
Det dyker upp så mysko paket ibland...
Men här är en bild iaf
När får vi se resultatet då? :-P
Tror det börjar närma sig... 
Ok, det var några dagar (host, host...) sedan jag uppdaterade tråden... Passade på att ändra rubriken också, eftersom det har blivit lite mer än bara motorbytet. Har bestämt mig för att slå in på German-Look stuket, så det blir lite mer ändringar än bara Typ4-snurran. Det som har tagit mest tid under våren är dock anpassningen av kuggstångsstyrningen, något som bjöd på på mer problem än vad jag hade förutsett.
Så för att ta det från början, så köpte jag en kuggstångsstyrning från en 1303S -75 för några år sedan. Den var lite halvkomplett, det som saknades var styrstagen, bälgen och rattaxeln. Däremot fick jag med mellanaxeln, som tur var. Så efter lite inköp såg det ut så här:
Innan jag plockade bort styrsnäckan o alla dess delar mätte jag upp avståndet mellan de yttre styrlederna. En gammal gardinstång och en Talmeter gav ett ungefärligt mått.
Kommer förstås att göra en riktig framvagnsinställning när allt är klart, men det här borde räcka för att få en ungefärlig inställning.
För att få dit kuggstången på en pre-75 krävs att man kapar o höjer reservhjulsbaljan. Så det första momentet var att märka upp var man skulle kapa.
Synd att man inte hade en laser i klass med Star Wars, då hade snittet varit gjort rätt snabbt 
Nu visade det sig inte vara så enkelt som att bara kapa upp upp reservhjulsbaljan, det fanns nämligen en förstärknings- / förstyvningsplåt på baljans undersida. Den sträckte sig mellan vänster o höger innerskärm och var ordentligt svetsad på plats.
Nåja, efter lite kreativt arbete med vinkelslip och tigersåg så blev resultatet så här, och den bortkapade delen såg ut så här:
och efter lite rengöring kunde ett antal punktsvetsar skönjas
Lite mer kreativt arbete med en punktsvetsfräs och baljan var befriad från förstyvningsplåten
Så nu såg det ut ungefär så här under huven:
Så här ser ytorna ut där förstyvningsplåten satt fast, det är en ganska tjock plåt som är vikt runt kanten. Man kan ana att nissarna i Wolfsburg har förberett för kuggstången. Fast kanske ändå inte...
Jag valde att göra egna, förstärkta, fästen av 4 mm plattjärn med fastsvetsade M10 muttrar på insidan
För att dessa skulle få plats fick jag ta upp tillräckligt stora hål i området där förstyvningsplåten tidigare hade suttit
Ett par bilder från utformningen av fästena:
Väl på plats så såg det ut så här:
Ett problem var att få den att gå fritt från ramtunneln, så jag fick flytta upp den en smula:
Fick lite mått från en annan 1303-ägare som gjort samma operation som jag...
Måtten var till stor hjälp... För att få den att gå fritt från ramtunneln fick jag skjuta den den framåt/uppåt. Det slutade med att den hamnade ung. 30 mm framför de nedre bärarmarna. Bra eller dåligt återstår att se, men det var iaf minsta möjliga avstånd för att få den att gå fritt från ramtunneln.
Är det inte så att ramtunneln har en försänkning för att styrväxeln ska gå fritt? Iofs så ska du väl sänka bilen så det kanske inte har så stor betydelse att du har flyttat upp den lite:)
Det viktiga är om geometrin blir rätt där den sitter och den ändras inte om man sänker.
Det har du rätt i, styrstagen ska ju ha samma vinkel som länkarmarna. Iofs är det långa styrstag så en liten förändring kanske inte märks.
Jo, det finns en nersänkning på tunneln. Fast den är inte tillräckligt djup. Jag har placerat k-stången så nära det går, utan att bälgen nöter mot tunneln. Tyvärr vet jag inte riktigt hur det ser ut på en -75, men det är ju flera andra som har gjort den här operationen med lyckat resultat. Att börja kapa i tunneln kändes inte som ett alternativ...
Edit: (7 år senare...
)
Jo, -75 hade ett mycket djupare urtag i tunneln för kuggstången:
Jag pratade med en rallyförare jag(vi) känner uppe i Pålsboda om din transformering.
Han hade nämligen gjort samma sak - "det är ju bara att kapa ur djupare i ramtunneln" sade han.
Och så är det tydligen på 75:orna, sedan skulle det visst passa med t o m förberedda men oborrade fästen ?
Men jag har ju aldrig hållt på med dessa bilar - bara vad han berättade ;-)
Bara o bara...
Möjligen om man har delat på platta o kaross eller kapat bort hela baljan. Det är inte så gott om plats för en sådan operation... Har försökt hitta bilder på 75:ans platta men har inte lyckats. Tittade i den reservdelskatalog (VW-original) som jag har, men inte heller den avslöjade några skillnader. Men plattan kanske inte fanns som reservdel? Jag vet inte om man kan kalla fästena för förberedda, det är ju en ganska kraftig förstärkningsplåt som snäckan resp. hjälpstyrarmen sitter på. Det fanns iaf inga självklara ställen att borra på, och jag skulle inte vilja åka omkring med k-stången enbart fastskruvad i den plåten... Innerskärmen är f.ö. dubbel med insvetsade hylsor för snäckan och hjälpstyrarmen.
Högersidan, det var en del urtag i förstärkningen men inget som passade mot kuggstångens fästen
Skulle vara intressant med ett garagebesök hos den skygge herr St---org...?
Kunde ju ha passat på att kolla på Erics 75'a som han hade till salu. 
Det hade jag ju kunnat gjort om jag hade vetat om det...
Ja det här var ju helt klart mer jobb än vad man vågade tro innan. Men det är kul att se att lyckades 
Mellanaxlarna är också helt olika, däremot är det samma delning på splines'en
Bälgen ska förresten inte sitta där på den långa, det är bara originalet som ska ha en i varje ände.
Ska förresten passa på och tacka "Germanbug" här på forumet för alla tips o trix, fotografier, måttagning och allmänt idébollande. Det har varit (och är
) synnerligen uppskattat! Hoppas du står ut ett tag till, haha...
Man tackar och bugar för det!!
Det är ingen fara... Vi måste ju stå på oss med våra G-lookers
(med den minioritet som vi är... iaf här på "Bussville"
Ska förresten passa på och tacka "Germanbug" här på forumet för alla tips o trix, fotografier, måttagning och allmänt idébollande. Det har varit (och är
) synnerligen uppskattat! Hoppas du står ut ett tag till, haha...
Em liten undran från mig.Vad blir så mycket bättre med dem operationen / styrningen
En (i mitt fall) betydligt exaktare styrning i stället för den där 40-åriga, slitna, styrsnäckan. Nu har jag ju inte kört med den, men det sägs att styrningen även går betydligt lättare.
En (i mitt fall) betydligt exaktare styrning i stället för den där 40-åriga, slitna, styrsnäckan. Nu har jag ju inte kört med den, men det sägs att styrningen även går betydligt lättare.
Ok förstår ja du ska ju ha lite pulver min blir en glidare så jag behåller det gamla
Ska man bygga en G-looker ska man ju ha skapliga fälgar/däck. Något som inte alltid går så där jättebra ihop med originalfjäderbenen. Det var rätt tajt mellan både däck/fjädertallrik och undre spindelled/fälg (och ja, jag vet att man kan kapa det som sticker ut på spindelleden...). Men mina 5,5" SprintStar med ET 26 lämnar en knapp fingerbredd mellan däck o tallrik, så att få in de där 7,5" breda 17-tummarna med ET 35 som låg i garaget var ju bara att glömma. Så någon gång i mars kom ett paket med Bussgods innehållande två kortade fjäderben, signerade "Tatermeck Performance"
I stället för den undre fjädertallriken sitter det nu ett coilover-rör och fjädern passar precis runt röret. Dämparen är en Golf mk1 gastrycksdämpare, fjädrarna är 9" med 120 lbs fjädertryck. Coilover-rör o fjädrar finns på http://rallyshop.se/kategori/Coiloverror--Ovrigt . Fjädrar finns f.ö. i ett antal längder o hårdheter.
Lite färg i samma kulör som bilen passade ju bra, fast färgaffären ville inte blanda mindre än en (1!) liter "Mekanlack". Det gick väl åt sådär en ½ dl... Sedan var det bara att flytta över den övre plattan med styrlagret från originalbenen och skruva fast den. Brickan mellan topptallriken och lagerplattan fick också flytta med.
Jag stoppade också dit ett genomslagsstopp som skydd för dämparens övre packbox.
Limmade dem med ett sånt där tokstarkt montagelim 
Gammalt o nytt bredvid varandra
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 … 18 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Frix transformer - 1303S till något G-Lookeraktigt...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.