Saxat från Statoils hemsida:
............................................................................................................................................................................................
Nya EU-direktiv: Frågor om E10?
Från och med 2010 tillåter EU låginblandning med upp till 10% etanol i bensin och 7% biodiesel i diesel. Det har förekommit uppgifter i media beträffande tidpunkten för införande av bensinkvaliteten E10, dvs bensin med 10 procents inblandning av etanol. Mot bakgrund av det vill vi ge följande information och förtydliganden.
Ingen ändring från 1 maj
Riksdagen har genom implementeringen av EU bränsledirektiv i svensk lagstiftning ändrat lagen så att det är möjligt från 1 maj 2011 att öka låginblandningen från 5 procent till 10 procent. Även fast lagstiftningen gör det möjligt från och med 1 maj så innebär det inte att förändringen inträffar då.
Innan en introduktion av E10 genomförs kommer det att gå ut tydlig information till kunder och på station.
...........................................................................................................................................................................................
Jag kör själv oftast på 95 men även 98 om det finns på macken där jag tankar, blyersättningen har jag skippat sen ca 5 år tillbaka, tyckte att det blev en massa vitt skräp i förgasarna av det och det är ju härdade säten i VW topparna så jag tror dom klarar sig bra. Man ska nog inte stirra sig blind på oktantalet, tankade 100 oktan i Tyskland förra året o tänkte att det här blir ju bra........no way, sämsta bränslet på hela resan, antagligen mycket etanol i den.