1

läst igenom ett 10-tal trådar om liknande saker, men allt passar ju inte in.

Har en 1200 30hk, den har gått bra men nu på senare tid så blöddrar den.
den går  och startar alltid men såfort den är på låga varv och man gasar så dör den som att den inte får bensin. accpumpen?
När man pumpat lite på gasen och fått upp den i varv så går den bättre. Läst att det är fler som märkt att mellanplåten blir varm som satan efter ett tag, men blir det alltid så? Tänkte aldrig på om den var varm innan..

den verkar iallafall gå för varmt vilket oroar mig
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpscaa1ea15.jpg

Ska det vara kondens på förgasarfoten/insuget?
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps6be414c5.jpg

Ska byta packningar och renöra förgasaren, tändningen är inställd. Men vad mer kan det vara?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

2

Sila bort etanolen ur bensinen så blir det bra. Har precis samma problem med min notch, den gick riktigt till första gången jag tankat i år.

3 Senaste redigerad av Svwerker (2013-06-16 14:30:20)

Det här något vi troligen får leva med och det blir värre ju mer etanol de blandar in. Är det gammalt bränsle så kan etanolen ha tagit åt sig mer vatten under förvaringen och till sist blandar det sig inte med bensinen utan skiktar sig.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

95 oktan soppan är skit! Innehåller 15% (tror jag) etanol nuförtiden  ICQ/ac  bara 98 oktan som funkar hyffsat.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

5

är det så illa alltså? ICQ/ac

Hur blir det i framtiden då? Kommer vi välbitna VWfantaster behöva byta till modernare motorer p.g.a detta?  ICQ/ac

6

Läste på Statoils hemsida om bensinen, dom blandar 5% etanol i 95okt och om 98:an så står det att den "kan" innehålla upp till 5% etanol. På sikt kommer dom att införa E10 vilket innebär 10% etanolinblandning. Mina trimmade motorer funkar bra på 95okt.
Tror du har det klassiska "skit i förgasaren" problemet, även om man rengjort grundligt innan uppstart så kommer det tillbaka pga att det lossnar div fnas när man kört en tid. Rengör allt o kolla så axpumpen funkar.

7

Testade 98 oktan nu, kändes faktiskt mycket bättre!  ICQ/ag

Ska rengöra förgasaren noga, även byta packningar så man vet att allt är fräscht! ICQ/ag Bensinpumpen skulle kanske också behöva sig lite nya packningar!

Bengt H skrev:

Läste på Statoils hemsida om bensinen, dom blandar 5% etanol i 95okt och om 98:an så står det att den "kan" innehålla upp till 5% etanol. På sikt kommer dom att införa E10 vilket innebär 10% etanolinblandning. Mina trimmade motorer funkar bra på 95okt.
Tror du har det klassiska "skit i förgasaren" problemet, även om man rengjort grundligt innan uppstart så kommer det tillbaka pga att det lossnar div fnas när man kört en tid. Rengör allt o kolla så axpumpen funkar.

8

chanel skrev:

Sila bort etanolen ur bensinen så blir det bra.

Hur gör man det?

vad gör man om man hamnar på en mack som bara har 95 oktan? finns det någon tillsats eller vad ska man ta sig till då?  ICQ/an

9 Senaste redigerad av Barndoor51 (2013-06-16 18:35:45)

Läste på lite angående 95 soppan, den innehåller 10% etanol sedan 1a Maj 2012 och 98 innehåller 5% etanol. Men enligt vissa sidor (  http://spbi.se/?s=Etanol+i+95 )så gäller inte det än? Men hur det än är så tyckte jag att motorerna gick betydligt sämre redan förra året än vad de gjorde 2011....
Det är tack vare spriten som våra motorer går betydligt sämre än för några år sedan när man körde på 95 soppan + blyersättning.
Jag kör uteslutande med 98+ blyersättning sedan förra sommaren och upplever att motorerna går mycket mjukare och så drar de mindre bränsle  ICQ/ag

En annan bieffekt med spriten är att gammalt gummi i slangar och andra gummidetaljer som kommer i kontakt med spriten torkar ur och spricker med ibland katastrofala följder!!
Så därför är det viktigt att byta gummidetaljer/slangar i tid!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

10

Ni som kör med blyersättning tex du Bengt, förklara för mig varför det behövs och varför jag ska använda det ICQ/ab ?

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

11

Bosse-bildoktorn säger detta

''Gamla bilar fungerar lika bra utan blyersättningsmedel i tanken. FALSKT
-Blyersättningsmedel är inget hokus pokus utan en nödvändig tillsats om du äger en gammal bil som byggdes för “blybensin”. Ty varje gång en avgasventil står öppen så utsätts den för ungefär samma behandling som om du blåste på med en stor skärbrännare.''

12

Var det inte du som hade rost i tanken? Jag renoverade min tank och efter det fick jag rensa förgasaren två gånger - trots filter på bränsleledningen.

13

HenrikL skrev:

Var det inte du som hade rost i tanken? Jag renoverade min tank och efter det fick jag rensa förgasaren två gånger - trots filter på bränsleledningen.

Yes det är jag, dock så står originaltanken på bänken och väntar på medel!  ICQ/ab

14

Hellberg skrev:
HenrikL skrev:

Yes det är jag, dock så står originaltanken på bänken och väntar på medel!  ICQ/ab

Fast rostflagorna från originaltanken har du nog kvar i bränsleledning och förgasare. ICQ/ab

15

HenrikL skrev:
Hellberg skrev:
HenrikL skrev:

Fast rostflagorna från originaltanken har du nog kvar i bränsleledning och förgasare. ICQ/ab

Du är snäppet vassare än mig, ska se till att rengöra förgasaren i veckan ICQ/ag

16

Saxat från Statoils hemsida:
............................................................................................................................................................................................
Nya EU-direktiv: Frågor om E10?

Från och med 2010 tillåter EU låginblandning med upp till 10% etanol i bensin och 7% biodiesel i diesel. Det har förekommit uppgifter i media beträffande tidpunkten för införande av bensinkvaliteten E10, dvs bensin med 10 procents inblandning av etanol. Mot bakgrund av det vill vi ge följande information och förtydliganden.

Ingen ändring från 1 maj

Riksdagen har genom implementeringen av EU bränsledirektiv i svensk lagstiftning ändrat lagen så att det är möjligt från 1 maj 2011 att öka låginblandningen från 5 procent till 10 procent. Även fast lagstiftningen gör det möjligt från och med 1 maj så innebär det inte att förändringen inträffar då.

Innan en introduktion av E10 genomförs kommer det att gå ut tydlig information till kunder och på station.
...........................................................................................................................................................................................

Jag kör själv oftast på 95 men även 98 om det finns på macken där jag tankar, blyersättningen har jag skippat sen ca 5 år tillbaka, tyckte att det blev en massa vitt skräp i förgasarna av det och det är ju härdade säten i VW topparna så jag tror dom klarar sig bra. Man ska nog inte stirra sig blind på oktantalet, tankade 100 oktan i Tyskland förra året o tänkte att det här blir ju bra........no way, sämsta bränslet på hela resan, antagligen mycket etanol i den.

17

Öppnade upp förgasaren och blåste rent lite bara, gick BETYDLIGT bättre vilket förvånade mig.. Packningar beställda och kommer förmodligen på fredag! Hade velas lägga förgasaren i ett ultraljudsbad, hört att sånt ska vara kanonbra och ta bort sånt man inte ser, men att köpa en ny för flera tusen och använda 1-2 gånger känns ju, sådär...