1 Senaste redigerad av hero (2013-03-26 14:06:51)

Lika bra att lägga upp projekttråd så jag samlar alla fantasiska snedsteg, bildbevis och irriterande frågor på ett och samma ställe.

En kort bakrundshistoria:
Jag sitter på det stora (miss)nöjet att vara för god bekant med bomberogranater. Efter en efterlängtad gettogether med tre vilsna själar, åker vi ut på en roadtrip runt mina fantastiska ägor, Österlen. Vi får syn på en vit skapelse bakom en pizzafabrik, och kör in på det privata området för en närmre titt. Gotlänningens ögon spärras upp när han får se att det är en syncro, och ivrigt påhejad efter koll på transportstyrelsen blev det bogsering en vecka senare.
Fick även klasshjälp att bestämma mig av Hasse.

Så nu står jag här, efter långvarig frånvaro från "gamla" folkor och har gett mig fanken på att få ut denna på vägarna.

Tja.. Ni har väl sett dessa förr så jag ska spara er en bildkavalkad. Men den här är mossig.

Post's attachments

IMG_4846 copy.jpg, 201.62 kb, 555 x 370
IMG_4846 copy.jpg 201.62 kb, 329 downloads since 2013-03-26 

IMG_4852 copy.JPG, 214.21 kb, 555 x 370
IMG_4852 copy.JPG 214.21 kb, 351 downloads since 2013-03-26 

IMG_4854 copy.JPG, 260.29 kb, 555 x 370
IMG_4854 copy.JPG 260.29 kb, 332 downloads since 2013-03-26 

IMG_4855 copy.JPG, 261.08 kb, 550 x 367
IMG_4855 copy.JPG 261.08 kb, 291 downloads since 2013-03-26 

Läs inte detta.

2 Senaste redigerad av hero (2013-03-26 14:32:48)

Började ställa frågor med denna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=16566
så jag fortsätter här.

scitter skrev:

Alex bor föresten i vanstad och kör genom smedstorp varje dag på väg till jobb. Jag berätta för honom att de finns en ny syncrotalang i skåne och han blev happyface.
Hade varit kul o träffas allihopa o kika på ditt förvärv.

Hur har de gått med tankdemonteringen?

Talang och talang.. man vill ju inte skryta.. ICQ/ad
Det kan vi absolut ta o göra, inte mig emot. Bomberogranater har lärt mig att dricka kaffe, så det går absolut att ordna.

Tankdemonteringen.. tja..
Jag har alltid fått meka på extremt dåliga platser.. Svetsade upp en amazon en vinter i ett kallgarage som rymde, ja amazonen och svetsen. Kunde inte få upp dörren ens så trångt där var. Så jag är rätt härdad men igår utomhus var det någorlunda drygt i snålblåsten och kylan.

Jag hade två enkla grejer jag skulle göra igår. Få in det "nya" batteriet, och byta termostat. Efter att ha skurit upp fingrarna och svurit på termostathusets placering(eller främst slangarna runt) så satt såklart huset fast. 20min efter försiktigt bankande, så sitter termostatet än hårdare.
Har nog aldrig svurit så mycket.. (lögn, det brukar låta så)

Efter ca 3h så fick jag nog, o hällde på ca 2l från en bensindunk. Tänkte lika bra att "skölja" med en skvätt om det ändå ska tas ner. Och så känner jag att något luktar. Bra, för jag visste inte exakt var bränsleslangen var. Nu fick jag iaf reda på det. Viss panik infann sig då den står på gräs och jag inte visste var jag hade spannar.

Så en hel eftermiddag gick åt två väldigt simpla saker. Men rostiga slangklämmor, kyla och brist på verktyg tar ut sin rätt.
Det är väl ungefär där det ligger just nu. Lugna ner sinnet och läka händerna.

Ni förstår kanske redan nu att det kommer bli rätt mycket (ofrivillig) humor i denna tråden..

Post's attachments

482284_480580585343214_921333260_n copy.jpg, 173.74 kb, 500 x 500
482284_480580585343214_921333260_n copy.jpg 173.74 kb, 306 downloads since 2013-03-26 

IMG_1148 copy.jpg, 165.68 kb, 550 x 413
IMG_1148 copy.jpg 165.68 kb, 328 downloads since 2013-03-26 

Läs inte detta.

3 Senaste redigerad av Alex82 (2013-03-26 14:59:18)

Jag gillar dig redan.
Sitter o garvar som om jag hade nån form av syndrom. Folket i väntrummet här hos tandläkarna stirrar underligt på mig.

T25orna har av någon anledning otaliga slangmeter med ventilationsslangar ovanpå tanken med. Och små plastmojar som vill gå sönder när man tar på dom.
Va även beredd på att strapsen som håller tanken på plats är lite mosiga och eventuellet obefintliga. 
Och såklart behöver du ha ner både motor och vxllåda för att få ner tanken.

Fast du kanske nöjer dig med ett filter i motorrummet?

4

Det är ofrånkomligt att inte göra det. Jag ber om ursäkt på förhand.

Plastmojar är min melodi. Känns som en perfekt kombination med mina erfarenheter av fumlighet och tur. Lika bra att lägga justkampers som startsida redan nu.
Jepp, jag har tittat på några hemsidor i dagarna och avskräckt mig själv från att göra det. Iaf just nu med de faciliteter jag har tillgång till.. Satte som sagt hoppet till en smidig tapplugg undertill. Kanske i ren förnekelse inför det jag kunde ställas framför..

Det får börja med ett bränslefilter någonstans. Får jag igång bilen så att jag kan flytta den utan bogsering, gör jag mycket möjligt ett sådant fint ingrepp. Om det nu visar sig behövas.
Jag kollar upp tallrikarna i påsk under nästa drabbning!

Läs inte detta.

5

bomberogranater skrev:

Det har med största sannolikhet gått åt helvete. Tror aldrig jag skulle hämta mig efter chocken om jag fick höra att den var ur!  ICQ/ad
Mitt erbjudande kvarstår, du kan mitt nummer, bara ring när jag skall komma med mina oömma fingrar!  ICQ/ag

Eftersom blindstyret envisas om att posta i en tråd jag dödat, så tvingar jag in dig här istället!!
Oömma fingrar besitter jag själv. Vare sig jag vill det eller ej, det vet du för bra själv!

Jag läker mina händer tills i påsk, sedan ska jag på dubbelbunkern igen. Jag väntar för övrigt spänt på din egen uppdatering inför kvällens drabbning!

Innan jag kan börja leka av mig med den behöver jag få att den iaf startar. Eller åtminstone behåller bensinen.
Större delen av snö är iaf borta runt bilen. Och batteriet på plats.
Och anledningen till denna till synes onödig bild ligger i en kommentar från thesamba.
"I love the 4 lights up front. I'd love to see them all lit up."
Nu är ju inte denna personen här och kan se denna bilden, men här kanske sitter någon annan extraljus-kåt person som blir glad av den?
Mehpmehp! Blända av annars får du en tysk ljusvägg tillbaka.

Post's attachments

maj4il0e.jpg, 14.42 kb, 550 x 367
maj4il0e.jpg 14.42 kb, 339 downloads since 2013-03-27 

Läs inte detta.

6

De där e en riktigt frän vagn, å den lärbara bli mer eftertraktad. grattis  ICQ/ab

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

7

Tack för den Edström! Har själv sett dina dubbelhyttare o projekt så det är bara kul att man får uppmuntran från "andra sidan"  ICQ/ag

Jag hade hoppats på att vara körandes vid det här laget. Våren visar sig sporadiskt. Äntligen har vi haft så mycket sol att viss snö töat bort. Men misströsta ej! Nya rapporter säger att mer snö ska falla på torsdag. Joy to the world!
Händerna börjar sakta transformeras till fnöske pga kylan och frustrationen och huvudvärken som ett brev på posten.

Bränsleslangen blev bytt. Slutligen. Såklart var det inte bara att skruva bort dom, men med en vinkelslip och massa snö i röven så var dom borta. Hursom vill den fortfarande inte starta.
Startmotorn står och tuggar men inget händer. Jag har haft av slangarna där igen innan bränslefiltret (hade hoppats på att det kanske var det som kloggat igen) men det visar inga tecken på att ha runnit bensin..
Efter djupa samtal har jag fått reda på att det ska finnas två bränslepumpar? Och dessutom ett trevligt litet relä som skulle kunna vara boven. VAR?

Problemet verkar vara att det inte kommer fram bensin som sagt. Men vilken av pumparna som inte funkar.. ja.. det känns som att jag är en man för lite för att kolla det..

Läs inte detta.

8

Det finns bara en bränslepump original om du hittar en till så är den eftermonterad.

Däremot finns det 2 relän dom sitter i en svart fyrkantig plastlåda ovanför tändspolen.

9

Tack för det klargörandet!
Med den beskrivningen hittade jag faktiskt reläet i helgen, utan att veta vad det var och fick iaf in lite 5-56 och såg att säkringarna var hela. Även kontakterna på själva pumpen fick en omgång 5-56.. i brist på kontaktspray.
Dock utan resultat...

Now.. Med ursäktande för väldigt grundläggande kunskaper i iaf motormeck och annars totalt noll vad gäller dessa motorerna så lägger jag upp lite frågetecken.
De röda är vad jag misstänker bensinslang, so far so good. Den jag ritat blått på, var leder den/kommer ifrån? De leder båda till inspruten, markerat med pricks.

Är det något annat jag ska försöka kolla på innan jag försöker leta rätt på en begagnad pump?...

Jag behöver väl inte ursäkta mig för att motorn är skitig?   ICQ/ad

Post's attachments

nogas.JPG, 677.18 kb, 1000 x 832
nogas.JPG 677.18 kb, 342 downloads since 2013-04-02 

Läs inte detta.

10

Tillbaka ännu en gång. Efter ett.. helvete.

Vaknade i lördags tidigt, fin dag, och beslöt mig för att ut o köra med vanliga bilen runt småvägarna en 30-40min för att uppleva naturen.
Och visst fick jag det. Satte mig i en snödriva och spenderade nästkommande 2h att gräva ut bilen......
Inte riktigt som jag planerat dagen..

Jag orkar faktiskt inte gå igenom allt som hänt, men 2 rostiga bussningar, och att ha lyckats ställa bilen på den enda platsen på tomten med en håla = ligga i isvatten pga all tö och försöka skruva.. ja...  det tog hela dagen, med vinkelslip och diverse svordomar.
Det borde tagit ca 5min........ (!?) Något irriterad.

I min vrede packade jag ihop allt och försvann innan diverse verktyg började flyga över tomterna.
Hann prata lite med Hasse som varit på äventyr innan det bröts, och han nämnde att jag ska kolla jordningen till reläerna. Var sitter detta?
Och vilken typ utav reläer är detta?

Jag hoppas att dessa tre (enkla?!) sakerna ska få igång bilen. 1. Ny pump. 2. Kolla jord. 3. Byta relä.

Och för att lugna mig och tänka på annat, drar jag en bild på förra bilen jag hade...

Post's attachments

nybild666.jpg, 62.92 kb, 700 x 467
nybild666.jpg 62.92 kb, 318 downloads since 2013-04-07 

Läs inte detta.

11

Fan amazoner är jäkligt sexiga!
Men en sak i taget!

Fan du borde hitta någonstanns innomhus. Mäkta imponerad ab din envishet dock. Ligger en bentley verkstadshandbok hemma hos alex i vanstad som han lånat av mig. Pma mig så ska du få hans nummer. Ta med en kaka, bjud in dig själv på lite kaffe, kolla på hans fina syncro, bli lite inspirerad o glöm inte synka det så jag kan va där med.

Bokhelvetet kostar ju ändå runt femhundringen så de kan ju va trevligt o slippa köpa den. Annars kämpa på så ses vi i leran om ett par år

12

Visst är dom? Såg någon tråd här där någon visade upp sin herrgårdsvagn så dom är nog inte helt ovanliga även för vwfolk ICQ/ab

Blir ett kort idag eftersom jag inte kan med att skriva långt från smartphones..

Nån som har koll på vad detta är? Märkte för en vecka sedan att den var av. Var tänkt att fråga direkt men en uppdatering som slukade hela telefonen och nollställde hela minnet kom emellan... så bilden försvann.
Sitter iaf bakom vänster bakhjul. Har inte sett mer än slangen var av så jag vet inte om infästningen går att laga. Annars blir det till att få tag på en ny..?

@Alex Jag kan gärna ta upp det där! Skickar pm lite senare! Får spel på den här jävla autocorrecten nu.. Vänster ville den ha till Baskien... Jag ger upp! ICQ/ab

Post's attachments

image.jpg, 245.68 kb, 764 x 1024
image.jpg 245.68 kb, 318 downloads since 2013-04-14 

Läs inte detta.

13 Senaste redigerad av michaelth (2013-04-14 16:47:00)

Ser ut som en ljud dämpare till en webasto värmare.. bara svetsa fast i burken igen... eller kör utan. funkar oxå bra.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

michaelth skrev:

Ser ut som en ljud dämpare till en webasto värmare.. bara svetsa fast i burken igen... eller kör utan. funkar oxå bra.

Tackar! Första anblick var bara "här e nått. det är av... fan. kollar mer sen.." Sitter som sagt en ebersprächer där bak så! Nu vet jag iaf vad det är. Tack som sagt!

bomberogranater skrev:

Ljuddämpare till eberspächer?!
Default/hmm

Har du tid till att sitta o hålla koll på min tråd? ICQ/ad Är inte du ute i garaget och jobbar på notchen...?

Läs inte detta.

15

Så. Stillastående här va?

Trots att jobbtimmarna blev fler, försvann lite ork när absolut inga mer pengar fanns att lägga på syncron. Trots bättre väder dessutom..!

I samband med att jag ville ha upp bilen med min förhistoriska monsterlyft tröt orken ännu mer när det fullkomligt sprutade olja så fort jag la den under syncron.. Så det har blivit ett projekt i projektet, eftersom det inte handlar om några universalgrejor att bara byta ut på 50åriga amerikanska grejer..
Hade som sagt problem med att få höjden på den blå att räcka till......!
http://www.garagejournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=258137&d=1369159672

Hursom. Efter att ha kryssat runt halva Österlen fick jag tag på en kille i Ystad som kunde fixa en ny kolv åt mig. På hans lunchrast. För en tjuga..! Taget. I med den och lite filtpackning, och det resulterade i att jag faktiskt fick upp den. Den läcker faktiskt lite än, så jag ska lägga på en extra packning, men bilen kom iaf upp!

Höger frambroms var inte någon höjdare när jag tog hem bilen. Den satt fast. Så till frågan..
Hur kommer jag billigast(absolut billigast) undan för att få den bra? UtbytesOK från mekonomen?
Oket känns väl inte bortom all räddning, men jag har inga verktyg för honing, och med kanske några hundralappars mellanskillnad till utbytes samt en eventuell fint av att bli gråhårig, så är det kanske värt att köpa utbytes? Input please.

http://i239.photobucket.com/albums/ff310/ferwann/B2E57332-6F8E-4F03-8110-408ADC854EB1-6572-0000052BDE942071_zps2f217659.jpg?t=1370250891

Läs inte detta.

16

Jag kan ha extra ok liggandes i min buss. Har du snackat nåt med alexander än? Han bor ju nårmre både dig och min buss så de e absolut enklast och billigast

17 Senaste redigerad av hero (2013-06-17 11:01:45)

Alex82 skrev:

Jag kan ha extra ok liggandes i min buss. Har du snackat nåt med alexander än? Han bor ju nårmre både dig och min buss så de e absolut enklast och billigast

Dumt av mig. Tänkte inte så långt -.-
Beställde ett från mekonomen bara för att spara huvudvärk. Sitter på backen just nu och får dit han! Det nya ser oförskämt blankt ut... Default/hmm

Men efter regn kommer..?  Lite åska och andra småskurar..!
Locket till bromsvätskan var lite på sista refrängen. Inte ens buntbandet som någon av de förra ägarna slängt om den hade lyckats hela sprickan!?
Någon som har ett liggande??

*Att sitta mitt i skogen på en plupp edgenät o försöka skriva detta är en bedrift i sig...
De fantastiska Nokia 3210 bilderna får vänta tills jag kommit tillbaka till civilisationen..

Läs inte detta.

18

Trodde jag hade turen att få en släng 3G men det visade sig vara fel. Istället kom meddelandet 3gånger..

Nu ska vi se.. Vad sa jag förra inlägget? Efter regn kommer.. just det!
Märkte nämligen i vevan att jag skulle ha på det att.. Det minsann inte alls gick att få dit belägg eller något...
Härligt va? Det sista jag sa när jag lämnade mekonomenbutiken var "bara hoppas att det passar också.."
Varpå expediten svarade syrligt "JA ÄR DET RÄTT BESTÄLLT SKA DET PASSA......"

Nu sitter jag och funderar på hur fel det var av mig att beställa en del som det påstods skulle passa.
Sitter nu och väntar på samtal från kundtjänst. Har väntat ett tag nu, och ringde för att fråga efter personen jag skickat mail till. "Fika! Kommer om en kvart!" Det var 45min sedan nu..

Så här svårt SKA det inte vara att hissa en bil och byta bromsok?!?

Post's attachments

bott.JPG, 272.57 kb, 500 x 375
bott.JPG 272.57 kb, 344 downloads since 2013-06-17 

lock.JPG, 180.52 kb, 500 x 375
lock.JPG 180.52 kb, 332 downloads since 2013-06-17 

nom.JPG, 233.58 kb, 500 x 375
nom.JPG 233.58 kb, 321 downloads since 2013-06-17 

Läs inte detta.

19

Och för att svara mig själv, så är det jag som var rövhålet ICQ/ad
Råkade i vändan beställa för ATE istället för Girling. Tittade precis över allt, i väntan på att Mekonomen skulle ringa tillbaka. hah!
Toffel deluxe....
Tar en kalldusch, ställer mig i hörnet och väntar på att någon arkebuseringen verkställs!

Ofrivillig humor!

Läs inte detta.

20

Ingen som vet någon som känner någon som petat på någon som hört någon som forcerat någon som vet att någon har ett sådant lock liggandes?

Läs inte detta.

21

bomberogranater skrev:

Måste väl finnas på någon skrot?

Ok, ringer dig om 5min!  ICQ/ag

Läs inte detta.

22

tror ett sådant lock satt på opel E kadett.. men ett lock med nivåvarnare e ju inget ovanligt borde finnas massor på skroten. ta med dig det gamla och jämför gängan.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

Locket sitter på så gott som alla volkswagen från 80-90 talet. kan även sitta på nyare. Har en med nivåvakt på min golf även fast jag inte har nivåvarning på bilen ICQ/ab

24

Eskil skrev:

Locket sitter på så gott som alla volkswagen från 80-90 talet. kan även sitta på nyare. Har en med nivåvakt på min golf även fast jag inte har nivåvarning på bilen ICQ/ab

Tack för tipset! Du också michaelth!
Var in om skroten i vä och skulle ha en. Fick tag på ett från en golf 2a så det blev kanon!
Dom kör förresten omkring med en röd t3a med kåpa inne på området för att hämta saker. Såg bara ca 10cm av baken/nummerplåten när den stod inne i ett garage ca 70m längre bort, men de här hökögonen greppade direkt! Inget dom ville sälja iaf..

Det rätta oket är iaf hämtat. Fick ett nytt från mekonomen så det inväntas bara att bli luftat. Är tyvärr en man kort och ingen slang eller granne finns till hjälp.. Default/hmm

Återkommer med bilder när jag återvänt till bebott område!

Förvånad att ingen tokhyllat dina förslag bomber! ICQ/ad
Två höjdarrenderingar. CAD va? ICQ/ad

Läs inte detta.

25

Tydliga influenser av the man!
Blir dock orolig för hur övriga medlemmar på forumet hädanefter kommer att se på oss......

And now for something completely different.
Efter några om och men kom bromsoket på plats som sagt. Ska bespara er bilder på det, eftersom ni alla ändå vet hur det ser ut. ICQ/ab
I väntan på att någon granne/dylikt skulle dyka upp och kunna hjälpa mig att lufta bromsarna, satte jag in en omgång städ/översyn och såklart dyker det upp lite frågor, vilka kommer demonstreras i bilder.

http://i239.photobucket.com/albums/ff310/ferwann/relaumlvart_zpsbf003cad.jpg
Vid säkringsboxen(som ni ser) sitter där ett relä.. Hänger i detta fallet en avklippt sladd bara. Vet ej om det bara är något som förra ägaren satt dit. Vad brukar det gå till?

http://i239.photobucket.com/albums/ff310/ferwann/jordvart_zpsa58fef59.jpg
Samma sak här. Förstår att denna jorden kan gå till precis vad fan som helst.. Men var brukar den gå?

Jag nämligen hatar bil-el. Är det något som kryper in under skinnet på mig för att det alltid ska bråka, så är det elen...

Men med lite kärlek så bilen verkade bli glad iaf. Och bakteriehärden eftersom den troligen fått en ny värd.............
http://i239.photobucket.com/albums/ff310/ferwann/fifty_zpse3c9b28c.jpg
Efter invändig tvätt och tlc så börjar det likna en bil igen. Nu ska det som sagt bara luftas och sen sänker vi ner igen ICQ/ab

Läs inte detta.