1

Som några av er vet så har jag en gammal(nåja) split stående i garaget. Nu har jag loat mig själv att ta tag i den igen, och började igår kapa mer i ramen, men några frågor uppstod:

Kapade bort främre vänstra tvärbalken (triangel), hattprofilen ovanför behövs bytas en bit också. Jag blev osäker om det är bara den(hattprofilen) ut mot hjulhuset, eller om den sitter innanför en annan plåt? Det är lappat och lagat samt just nu målat där på min så jag blir inte helt klok om det är det ena eller det andra?

Dessutom har jag en fundering på om jag törs ta bort min rambalk så som jag tänkt, man har ju hört skräckhistorier om säckande bussar. I dagsläget är bussen uppallad fram, och står på förlängda fjädersvärd med "kundvagnshjul" bak. Rambalken ifråga är helt av i höjd med främre tvärbalkarna och usel en bit bak.
Jag skulle vilja kapa loss hela biten till originalskarven mitt på, men vet inte om jag törs? Alla dörrar är i bilen, innergolvet helt och den är rätt styv nu som det är enligt vad jag kan se.
Hur ska jag bete mig? Är det bara att kapa av och se glad ut, eller skall jag palla om, svetsa förstärkningar eller nåt annat?

Snälla hjälp mig hålla farten uppe, det får inte åter igen bli år av stiltje.

2 Senaste redigerad av Robert (2013-06-10 12:28:12)

Ingen som har några ideer? Jag ska fixa in några bilder så kanske det blir lite lättare att tycka.

Post's attachments

IMG_1133.JPG, 564.34 kb, 1296 x 968
IMG_1133.JPG 564.34 kb, 177 downloads since 2013-06-10 

IMG_1134.JPG, 534.52 kb, 1296 x 968
IMG_1134.JPG 534.52 kb, 174 downloads since 2013-06-10 

IMG_1136.JPG, 586.3 kb, 1296 x 968
IMG_1136.JPG 586.3 kb, 183 downloads since 2013-06-10 

3

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … nsions.php
öppna pdf:en där så finns där nån bild och lite mått kan kanske vara bra att  ha.

http://www.classicvw.se/plat-t2-67-tvar … ts_id/2219
är ju ganska bra sprängskisser på classic vws hemsida att kika på också.

Sen tycker jag det brukar kännas bra att ha de nya delarna man ska svetsa dit och att mäta och kika på innan man kapar loss för mycket gammalt.

4

Jag har de nya delarna liggande, färdigbockad rambalk i 2m-längd, samt de flesta andra balkbitarna också. Tack för länkarna, ska kolla, ClassicVWs bilder är lite små för att avgöra om det finns en fals ut i hjulhuset på själv hjulhusplåten till exempel, men annars kanon.

Nu har jag ju iofs VW-s rephandbok för lite tidigare bussar ligger på datorn (köpt från NT2K), där lär jag kunna se ännu noggrannare kom jag på.

5 Senaste redigerad av iooor_21 (2013-06-10 13:47:55)

Som jag förstått det så går hjulhusplåten ner och täcker över främre balken, så det blir dubbelplåt där.

Har för mig att det varit upp i en tråd förut ska kolla om jag hittar den

Tror det är detta du pratar om?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17430

Nytt mob nr...

6

Det där ser ut att svara lite på min fråga, nästa är om det är en fals ut i hjulhuset så att den kanten som sticker ut blir "tre plåtar tjock"? Kollar man på http://www.alanhschofield.com/ourparts/ … 01325.html så ser det ut så.

7

Så här tror jag det ska vara
http://i280.photobucket.com/albums/kk168/iooor_21/balkar_zpsd9312e8e.png

Nytt mob nr...

8

Japp, det verkar vettigt, iofs tror jag ingen dör om den är uppbyggd av bara hatt och triangelbalk heller. Tror jag ska kapa bort resterna av den kanten som syns i sista bilden.