Gogr - Gör om gör rätt!
Plockat av båda förgasarna från motorn idag, plockat isär dem, kollat allt och rengöring kommer imorn.
Förgasarna isärplockade.

Här ser man en sak som skiljer dessa alfa-förgasare från vw-idf. De har 5 progressionshål istället för 4. Detta ska ge mjukare körning.. men så blev det inte i mitt fall... rena turbokörbarheten haha.

Här är en sak till som skiljer. Det sitter vacuum bleeds för varje kanal. Dessa används för att synka har jag fått för mig. air bypass-skruvarna sitter dolda under täcklock men finns där.

3,5 spridare är ju lämpade för 28mm halsringar som sitter i dessa förgasare original

Men.. föregående eller någon innan iaf.. har svarvat upp halsringarna till 32mm

Och sen ser acc-pump-sprutten annorlunda ut. Det sitter en mässingstav och en kula under.

Så jag tänkte fjäska till mig lite ultraljudstvätt i dagarna. I veckan bör jag även ha de 28mm halsringar jag beställt samt block offs till choken.
Flottörnivån har jag ställt om till vad den ska va på DESSA förgasare, dvs 8,5-9mm. Innan hade jag 11mm som är specen för vw idf.s Fick tips om en ganska bra metod, som även säkerställer att nålventilen funkar. Nämligen att man använder sig av borr i olika diameter och lägger mellan flottör och topp med packning. Man håller den sen upprätt och blåser i bränsleanslutningen. På så vis vet man att den stänger på den höjden den ska.