326

yep, men du vet att "it's not the fart that kills, it's the smell".

Tyvärr jobbar man hela dagen idag och ska hämta det sista från mitt gamla garage efter det, men imorn är jag ledig och om vädret tillåter blir det testkörning. Ska få tummen ur och svetsa dit lambdamutter också så man kan se om smalbandslambdan kan ge några indikationer iaf.. Det finns inte utrymme att köpa en bredband nu med bugrun som hägrar och European bug-in efter det.. förutom husfix och övriga utgifter Default/hmm

Jag fick förresten den vänstra vent.rutlisten bytt innan fanfest, det blev helt tyst på visslandet! hur skönt som helst att slippa det, så jag ska peta i den högra med så fort tillfälle ges.

327

Gogr - Gör om gör rätt!

Plockat av båda förgasarna från motorn idag, plockat isär dem, kollat allt och rengöring kommer imorn.

Förgasarna isärplockade.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1697.jpg

Här ser man en sak som skiljer dessa alfa-förgasare från vw-idf. De har 5 progressionshål istället för 4. Detta ska ge mjukare körning.. men så blev det inte i mitt fall... rena turbokörbarheten haha.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1712.jpg

Här är en sak till som skiljer. Det sitter vacuum bleeds för varje kanal. Dessa används för att synka har jag fått för mig. air bypass-skruvarna sitter dolda under täcklock men finns där.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1705.jpg

3,5 spridare är ju lämpade för 28mm halsringar som sitter i dessa förgasare original
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1704.jpg

Men.. föregående eller någon innan iaf.. har svarvat upp halsringarna till 32mm
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1702.jpg

Och sen ser acc-pump-sprutten annorlunda ut. Det sitter en mässingstav och en kula under.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_1041.jpg

Så jag tänkte fjäska till mig lite ultraljudstvätt i dagarna. I veckan bör jag även ha de 28mm halsringar jag beställt samt block offs till choken.

Flottörnivån har jag ställt om till vad den ska va på DESSA förgasare, dvs 8,5-9mm. Innan hade jag 11mm som är specen för vw idf.s  Fick tips om en ganska bra metod, som även säkerställer att nålventilen funkar. Nämligen att man använder sig av borr i olika diameter och lägger mellan flottör och topp med packning. Man håller den sen upprätt och blåser i bränsleanslutningen. På så vis vet man att den stänger på den höjden den ska.

328

Ultraljudstvätt blir det...hann inte idag, för jag åkte iväg på ett ärende o hämtade lite grejor.

329

Aha, det är lugnt ICQ/ab Jag måste visst hitta halsringar nån annanstans nu.. leveranstid på 1-1½v funkar icke nu ICQ/ac

330

Jahopp, då har man rengjort och plockat ihop förgasarna igen då ICQ/ab

En läxa jag lärt mig är att alltid plocka isär och kolla upp saker man köper.. speciellt förgasare då. Vid demontering av mina weberförgasare upptäckte jag att spridarna satt lite konstigt.. närmare bestämt upponer! Inte konstigt att bilfan inte gått som den ska.

Så nu är allt justerat och monterat, IGEN. dra fram soppa och fylla flottörhusen, på med tändning.. brum, den startar och går hur fint som helst på tomgång, MKT bättre respons osv. Detta bara vid torrgas iofs, men tvekandet fanns även där innan demontering.

Det blir lite provkörning senare, fast jag vill egentligen ha dit lambdasonden innan så man får lite koll på blandförhållande iaf. Vi får se hur det blir.

Testade en ny app i mobilen och tog ett litet kort
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/971929_10151405924246636_2136360980_n.jpg

331

Här har det varit tyst några dagar o jag har inte gjort mkt heller. Ppr-Micke kom förbi och hämtade lite ebay-grejer och vi (han) konstaterade att soppapumpen inte funkar som den ska. Motorn får inte tillräckligt med mat :-(

Så det blir att ultraljudstvätta en lånepump med 4-kantigt lock och byta filter till att börja med. Så får vi se vad den säger då. Egentligen hade jag velat montera en elpump direkt men det finns inte tid för det. Det får bli om detta inte funkar, alt när det finns mer tid.

332

Då bär det snart av mot Mantorp och bugrun #30

Bilen är packad och klar, jag är klar men inte packad... än.. haha

Kommer bo vid dunlop-däcket ifall nån skulle vilja komma förbi på en pilsner eller korv. Backkrönet blir spännande, men gick det fint med golfen så ska det gå med bubblan med.

See ya!

333

trevligt att träffas !  ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

334

Tack detsamma Kimbow! Hann inte tjöta mer, det är så mkt man vill se och höra, folk att morsa på osv osv. Förbannat kul helg iaf!

Så har man avverkat ca 100mil nu sammanlagt, varav 50 bara nu i helgen med den "nya" motorn. Trevlig körning när man petar ner gasen och gör mätaren ut utan att den protesterar ICQ/ab Extra kul när folk man åker bredvid gör tummen upp, vinkar och ser glada ut, men som fågelholkar när trycker full gas, hehe

Bilen på plats
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/p480x480/946767_10151411776141636_955904458_n.jpg

Har en hel drös med foton som tagits under helgen.. de kommer så småningom, kanske i en bildtråd from bugrun #30 ?

335 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-06-10 09:28:33)

Ser ju riktigt trevligt ut! Var på väg ner men fick förhinder i form av sjukt barn... Får bli nästa år. Förhoppningsvis med en egen bubbla Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

336

Tackar Martin! Det var synd, men så blir det ibland. Du får ställa in siktet på bugrun classic i Tierp. Farsan bor en kvart från Tierp arena, så om jag åker bor man där ICQ/ab

Jag ska försöka slänga upp lite mer foton från buggen hade jag tänkt.

337

Här ligger en hel del bilder från helgens bugrun ICQ/ab

https://www.facebook.com/events/232764960179329/

338 Senaste redigerad av MrPete (2013-06-10 13:44:52)

Litet klipp från resan till bugrun ICQ/ab

339

verkar gå ruggigt bra .. spanade in den på Bugrun..såg mkt trevlig ut din kärra.. Däremot såg jag inte till dig nånstans.. ICQ/ab

340

Går helt ok ICQ/ag Se där ja, nä jag var runt överallt och ingenstans ICQ/ae Var faktiskt inte vid bilen så mkt annat än när jag sov i tältet intill... Så mkt man vill titta på, folk att träffa osv.

Ångrar lite att jag inte bänkade den.. även om det är felaktiga siffror så får man iaf en fingervisning av vad det ger. Men men, det kommer fler tillfällen ICQ/ab

341

Vad grym den blev!! Grattis till väl genomfört arbete!! Kul att ses!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

342

Härligt go!

MEN här måste de komma en pekpinne


ICQ/ad

343

Hahahaaaaa.. kungfilm !
Sorry för OT ! ICQ/ad

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

344

Johan: tack! Kul att du gillar den, fastän det är ett bygge med väldigt stram budget så känner jag mig ganska nöjd med resultatet. Trevwligt att träffa dig med, vi syns framöver vid strippen ICQ/ab

Mricka: tackar, men jo jag vet.. sånt man tänker på i efterhand, hehe.. Krångligt att hålla mobilen på andra hållet och jag ska fixa ett fäste istället så att man slipper sånt ICQ/ab

345

Krångligt?
Du är bara lat....

346

Får la skaffa en gopro så småningom. Nu har vi checkat in på hotel drei lunden i Dhünn i das vaterland. En dusch, rundvandring och nu middag :-) imorn har vi "bara" 25mil kvar till Chimay.

347

Då var man hemma igen då efter resa till EBI #5 i Chimay Belgien. Sjuukt stor träff med måååånga fina bilar och fräna räsers. Har ett gäng foton från träffen på kameran.. som jag kommer att lägga upp nånstans.

Handlade inte så mkt grejer faktiskt även om marknaden var den största vw-marknaden jag varit på. Det är mycket som är dyrare nere i Europa, iaf när det gäller original och nos-delar. Men jag köpte en ny växelspak och en extra oljesump.

Scat dragfast växelspak, helt ny, bara kartongen som var lite nött.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1126.jpg

1,5L extra oljesump, också helt ny med alla tillbehör.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1127.jpg

Så nu finns en empi t-spak till salu om nån behöver :-)

Kommer som sagt lägga upp lite mer från resan, men nu ska jag bara slappa hade jag tänkt.

348

Har inte skruvat nånting det senaste, bara åkt och njutit när vädret varit bra ICQ/ab

Tänkte göra en liten service på bubblan imorn kanske, ställa ventilspel, kolla nivån på växellådsolja, justera förgasarna lite, tex ställa ner tomgången en aning, kolla synkning osv.

Tog en liten kvällstur idag iaf runt Kinna :-)
http://www1.garaget.org/archive/142/141742/308300/308300-3167636.jpg

349

Ge gärna en kommentar på skillnaden mellan Empi och Scat spak..

350

Tjena

Empi-spaken tycker jag är väldigt mkt pang för pengarna. Var bara att skruva dit den och köra. Ger kortare väg mellan växlar. Det enda jag upplevt är att man lätt får i 4:an istället för 2:an vid nedväxling från 3:an. Jag tycker handtaget är fel utformat för att va riktigt bekvämt.

Scat-spaken är fräck och robust. Den ska ge korta och distinkta lägen. Den kräver dock noggranna justeringar, i övrigt fräscha bussningar och ev modifieringar.
Klacken till backspärr kan vika sig samt är för låg, vilket man löser med svets. I övrigt tycker jag scat-spaken är både snyggare och skönare än empi-spaken. Handtaget juster- och utbytbart.