2,026

Har köpt en komplett inredning till frugans Variant idag i fint skick, med extra allt. Säten, dörrsidor, plastlister på dörrar o bakåt, Z-armstöd o gummimattor.

Helt otroligt vad som finns att hitta på skrotarna fortfarande.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

2,027

Hurra!

Det har slutat snöa i Skellefteå!

2,028

Bes Porschen och Ghia cabben UA! så gutt!!!!!

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

2,029

Skulle iväg på falucruisingen då motorn fick flr sig att skära ihop totalt endast ett fåtal meter ifrån där jag hade tänkt parkera den...... suck....

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2568: Taksänkt 65´ bubbla (såld) och 79´ Högtaksbay (såld)
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 35#p207535 Arzewald 59´Bubbla

2,030

Riktigt surt, hoppas du hittar på en motor så du kommer till Bug Run  Default/hmm

2,031

Ja det hoppas jag med.... Macke??  ICQ/ag

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2568: Taksänkt 65´ bubbla (såld) och 79´ Högtaksbay (såld)
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 35#p207535 Arzewald 59´Bubbla

2,032

Har varit Lions vårmarknad här i byn.
Raggarklubben hade bilställning.
Jag svängde in med bubblan och parkerade. :-)
Kom fram en farbror som ville sälja sin vw 54a som stått på en loge sen 1973.
Han hade även en - 61a som han kunde tänka sig sälja.
Han skulle ringa i veckan så vi kunde åka och kolla på dom.
Taket hade läckt ner på vänster framskärm så den var inte så fin sa han men annars helt ok. Vi får se hur det går.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

2,033 Senaste redigerad av 25hpman (2013-06-03 11:37:44)

De här snubbarna hämtar bussen inom det närmaste, ser påkostat ut.

Jag tror att den är i goda händer, inte orolig alls nu. Puh!

http://www.classic-car-service.eu/

2,034

vilken av bussarna ? ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

2,035

Split panelen såklart

2,036

Tomas - Då blir det inget BR för dig? Eller åker du utan luftkylt?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2,037

Det blir BR i bruksbilen med släp. Bussen är visserligen hemma, men jag drar direkt på jobb på söndag, så då hade frugan själv fått köra hem bussen, lasta ur o göra den klar för hämtning...så vi avstår det.

2,038

Blev en träff på Tofta Gård på Orust istället för BR.
Det får duga i år, näst år kanske.

stenis
orust

Post's attachments

P6080492.JPG, 423.7 kb, 1072 x 804
P6080492.JPG 423.7 kb, 129 downloads since 2013-06-08 

2,039

I fredags ringde det en desperat jävel från nåt fik i Jönköping...major lagerbank på 1600an bak i splittbussen...skulle man ta sej till Mantorp ändå, tro?
Vederbörande hade tur....då jag både hade en 126:a på hyllan o ännu inte lämnat Skåne...fick jag dra hem igen, lasta rovan istället för höger framstol o dra iväg med bruksbilen mot Mantorp., för dit hade den hjärtsjuka splittbussen ändå tagit sej. Med mej hade jag en koppling o en flånkans ny förgasare.
Väl framme vid Mantorps grindar, blev jag nekad såklart att köra in med Volvon,  trots mitt ädla quest... ICQ/ab ....några telesamtal o 10 minuter senare kom Mantorps Rescue Team med bil o eskorterade mej med Volvo in bland tält o grillosande folk...fram till den olyckliga bussen. Efter avlastning o förmaningar om oljebyte innan idrifttagning lämnade jag de glada mekanikerna till deras arbete. Sunkmarcus o Lasslo får ge er fortsättningen.... ICQ/af

2,040

Go historia Tomas!

2,041

och det var inte mitt tält du naggade !!  ICQ/ag  ICQ/ae

ja den gamla motorn lät ju inte bra  Default/yikes

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

2,042

Den felande motorn blev urtagen redan på fredagskvällen, så allt skulle vara förberett för transplantationen. Det gick bra på grund av sjukt engagerade med-campers som tog sig an uppgiften med stort nöje och allvar. Problemet med att dra en domkraft på en gräsplätt löstes tex genom tryckimpregnerad trall som någon tagit med sig. Resten av verktygen fanns ju redan i bussen.
Lasse upptäckte att det satt fel svänghjul på motorn, så jag skulle inte kunna starta den med startmotorn, men det går ju bra ändå..
Lördagen kom, och dragracingen lockade, så först framåt eftermiddagen så börjades jobbet med att montera. Vi dukade upp en liten groggbuffe och satte fram stolar, så vi kunde bjuda på en föreställning. Den blev ganska väl besökt, folk kom och gick. Hela tiden med mekaniker lasse och fritz vid min sida (och fler hjälpande händer från öhrhult och omnejd såklart..).
Efter ett tags mekande satt industrimotorn på plats med ny olja, och diverse överflyttade detaljer från den gamla, men vi kunde ju inte putta igång den där den stod eftersom det var en massa bilar i vägen.. märkligt.. Men i vilket fall så hade vi noterat att den hade uttag för vev... Några samtal senare, så kunde vi hämta en vev på lugna campingen ICQ/ab
Så. Där stod vi med en grundinställd förgasare, ojusterad koppling, tändning grundinställd. Förväntan var hög.. Fyllde flottörhuset med bensin, och började veva. När tekniken med veven förfinats till det yttersta, så krävdes det två varv på veven för att motorn skulle tända, och faktiskt börja gå. Med tomgång. och ett ganska rappt ljud i accet...
Kvällen ägnades åt annat, men när vi skulle bogesera igång på söndagen, så upptäckte vi problem med både koppling och bensinpump. Ny pump inhandlades på marknaden, och kopplingen justerades. Bilen gick igång, och den gick så fint så. Körde några varv runt utställningen för att inse att jag inte behövde justera ett dugg för att denna skulle vara ok att köra med. Kanske finjusteras på resan, det är ju 40 mil drygt, men det var lugnt att köra iväg. 
Mycket riktigt, motorn gick finfint hela vägen. Enda problemet var att laddreläet sluta att ladda när vi var 12 mil hemifrån, men det knackade vi igång igen. Plus lite oljeläck, men det är ju en vw... och att kopplingen inte funkade som den skulle riktigt. Skit i det. hem kom jag.
Men jag är en jättenöjd bussägare som än en gång för känna att det faktiskt är ganska lätt att ha problem med sin vw. På något sätt löser det sig alltid.

Jättetack thomas för insatsen!

DH -69
Buss -66

2,043

Ska även tillägga vad som var fel kanske...
När jag monterade svänghjulet efter att ha bytt packbox, så hade jag helt enkelt inte dragit det tillräckligt. Detta uppdagades veckan innan fanfest, så jag spände till det, helt enkelt. Det jag inte tänkte på i stressen var att kolla hur stiften som sitter mellan vev och svänghjul mådde..
Det visade sig att de inte mådde så bra, och att stiften hade mosat sönder hålen i både vev och svänghjul. Dessa var väldigt ovala, så det är ju inget att försöka fixa, plus att svänghjulet kommer att tappas igen om man spänner det på nytt.

Så, noggrannhet vid montering av svänghjul ska iakttas... Och meka inte under tidspress..

DH -69
Buss -66

2,044

ICQ/af  ICQ/ab

2,045

Såg en splittbuss på väg hem idag , måste ju luskas i eftersom det var tuttblinkers på den . ICQ/ae

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

2,046

Gårdagens stora händelse var att jag fick en åktur runt Sala i Bengts BD pickup ICQ/ag
Tack som fan! /Christian

2,047

Dagens pyssel håller på ser över min ny köpta camping buss , åker ju till tyskland nästa vecka ,
Har en fråga , har köpt Spoke five fälgar 15",  bussen är orginal.. ej sänkt , vad ska jag ha för däck ? 195,65,15 ?  ICQ/ag

2,048 Senaste redigerad av 25hpman (2013-06-12 22:06:41)

Fick mejl från Hazet Werk...de har försäkrat transporten av bussen ner till Remscheid för €80.000  Default/yikes

2,049

koch skrev:

Gårdagens stora händelse var att jag fick en åktur runt Sala i Bengts BD pickup ICQ/ag
Tack som fan! /Christian

Vassego  ICQ/ab

Du ska bara veta att alla som åkt med mig i Barndoor Bussen eller Pickupen har blivit med BD eller ännu bättre fått sina BDs i trafik! Med endast ett par undantag....

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

2,050

Men Reine! Har du inte fått någon åktur än?

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet