Den lilla remskivan, nån som har diametern på den? håller på att kolla på dom olika nedre remskivorna som funnits genom åren....minst 4 olika diametrar har använts o övre minst 2 olika.
Har för mig att 145mm är en vanlig mindre diameter.
Jag trodde att det bara fanns orginal och liten.
Intressant att se vad du kommer fram till Bengt!
Du menade kanske generatorremskivan?
Den har jag ingen koll på.
Tack för måttet, det var nedre jag menade. Generatorremskivan finns i två storlekar 99 och 108mm vad jag vet
Ingen uppdatering idag men nu fungerar alla bilder igen När jag började det här projektet för 2 år sen så lade jag alla bilderna hos pixbox å för ett år sedan så behagade dom att stänga ner sin sajt vilket gjorde att nästan inga bilder från 2011 års övningar fungerade.....har nu lagt alla bilder på photobucket i stället, hoppas att dom inte gör samma sak
Då har jag fått hem insuget jag ropade in på tradeta. Inte mycke klokare på vem tillverkaren är, kan det vara dom som kommer från Södertälje?? eller Orkan eller nån annan? Passar fint på en 34hk men går nog att mickla på en 30 hk också
Fick även tag på maken till dubbelförgasarinsuget jag visade på sidan 14. Förgasaren som satt på här var mer intressant än på den första
Förr i tiden när man köpte en dubbelförgasarsats följde oftast bara en förgasare med i satsen, man tog helt enkelt och byggde om sin originalförgasare (oftast 28 pci) med div prylar som följde med. Gasreglage, ställbar arm till accpump, plugg för att plugga vacumförställning, emulsionsrörshållare, emmulsionsrör, munstycke, div fjädrar mm var sånt som kunde behövas till ombyggnaden. På denna förgasaren sitter bla ett snyggt reglage, en fjäder som ser fabriksgjord ut, ställbar accpumparm och andra munstycke än original, trevliga prylar som jag går igång på Men jag vet fortfarande inte tillverkaren av prylarna.....
Sorry om jag drar in en del annan gammal trimutrustning i denna tråden än just det som berör "10 hk till"motorn....... kanske ska starta en "Vintage speed"tråd ??
Kul att du hittade makan...hur gick det till !? Och har du fått klarhet i tillverkaren?
Yes! En Vintage Speed-tråd vore trevligt...
late,
in love,
and a little drunk..
Yes! En Vintage Speed-tråd vore trevligt...
x2
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
X3
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
386 2013-03-07 20:56:12 Senaste redigerad av Bengt H (2013-03-07 20:58:27)
Dagens övningar börjar i avdelningen "gör om o gör rätt" När jag bytte fläkten till en 16 blads, 30mm så valde jag en med små hål för jag trodde den skulle vara bäst men se icke det....det här med hålen har deffinitivt med kylningen av generatorn att göra.
När jag letade efter fakta om olika remskivor bland div gamla service och ändringsmeddelande hittade jag ett daterat 6 augusti -59, då infördes en ny generator på 180w (gamla 160w) (bussen fick den nya generatorn 22 juni -59) med denna generatorändring följde även en ändring av fläkten, hålen på fläktgaveln ökades från 20 till 28mm pga att generatorn behöver mer kylning. Detta kanske inte är livsviktigt men det känns bra att jag fått en förklaring på dels hålens funktion och varför dom är olika stora. Lägger upp bilden igen på dom 2 fläktarna.
och den storhåliga på plats
X4 på en vintage speed tråd
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65
Till nästa punkt, har haft lite problem med att förgasarna och insugrören ibland varit fuktiga av bensin på utsidan , lite mer än "normalt" Spjällarmarna har nya bussningar o är i fint skick så troligtvis är det så att bränsletrycket är något för högt. Har blivit rekomenderad att sätta dit en bränsletrycksregulator. Min 356 mekande problemlösare rekomenderade en Taiwan pryl från Empi som faktiskt ska vara riktigt bra, håller intällda värden, sätter man den på 2psi så blir det så dessutom är den billig
Ok men det är lite för mycket bling för min del så jag gömmer den på baksidan av fläktkåpan, en liten plåtvinkel så sitter den så fint och behöver man justera den så är ratten ändå lättåtkommlig.
Håller med om att den ser för jävlig ut men priset är helrätt
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65
Har du testat den så att trycket stämmer? Jag körde med en sådan förra året i början. Bilen gick skit. Slängde bort den och då gick motorn bättre igen. Nu i vinter har jag monterat dit en Holly som jag kört med på min andra motor i alla år utan problem.
Nej jag har inte testat den själv men han som rekomenderade den har använt den på ett flertal motorer med bra resultat, därav att jag var positiv till den, brukar annars inte gilla kromat Taiwan grejs....
För den som önskar förkovra sig lite om Tyska 2 förgasaranläggningar http://felix03.jimdo.com/
För den som önskar förkovra sig lite om Tyska 2 förgasaranläggningar http://felix03.jimdo.com/
Tack grymt Bengt där fanns ju en handbok till mina 40psit:) som jag har letat efter detta!
Även intressant att läsa om se oettinger motorer som fanns med mina förgasare på.
Ja tack Bengt! Den länken blir skitbra till när mitt Riechert-kit skall ihop.
Den lilla remskivan, nån som har diametern på den? håller på att kolla på dom olika nedre remskivorna som funnits genom åren....minst 4 olika diametrar har använts o övre minst 2 olika.
Har målt diameteren på nedre remhjul 185m/m på 5 av mine motorer 170m/m på 8 andre øvre hjul 99m/m og 118m/m
396 2013-06-06 20:22:46 Senaste redigerad av Bengt H (2013-06-06 20:27:44)
Har inte hänt så mycket på "10 hk till" fronten på ett tag.....har mest varit jobb o jobb men idag blev det en del tid över . Har gjort färdigt dom sista fixturerna för bearbetningen.
Bengt H skrev:Den lilla remskivan, nån som har diametern på den? håller på att kolla på dom olika nedre remskivorna som funnits genom åren....minst 4 olika diametrar har använts o övre minst 2 olika.
Har målt diameteren på nedre remhjul 185m/m på 5 av mine motorer 170m/m på 8 andre øvre hjul 99m/m og 118m/m
Ok öysten, men det finns någon till diameter, har inte hunnit gräva igenom litteraturen o resedelshögen tillräckligt än för att göra en sammanställning men det kommer.....
Eftersom insugen är sandgjutna så finns det oftast div porer i gjutningen så därför provtrycker jag dom med tryckluft för att kolla så dom är täta
Hello From France....
Saw this nice Ovali @ EBI#5, very nice one.....
PS: where can we find this BH Tuning manifolds?
Regards,
Greg, N2C_coxiste.
Greg, France - 62215 - OYE PLAGE.
Thank you.