1

Jag har spenderat 5 timmar i garaget utan att få min motor (1600 AD) att gå på tomgång. Den startar och går så länge man gasar men släpper man gasen eller håller konstant gas så dörr den.

1. Det är bra komp på alla cylindrar 10 på alla.
2. Jag får gnista på alla stift. Tändordningen är dubbel och trippel kollad. Ställde in cylinder 1 i högsta läget. Riktade in strecket för ettans cylinder och satte tändkablarna i rätt ordning enligt sekvensen ingjuten i generator tornet.
3. Jag har provat 3 olika förgasare, samt rengjort den sista av dom ytterligare en gång.
4. Har försökt leta om den drar tjuvluft men inte hittat något.

Tips önska vad jag ska kolla. Har blivit mist 10% grå hårigare i dag.

utan vw just nu... :-(

2

du har en 34-pict ?klassikern är att den elektriska ventilen för tomgångs kanalen inte funkar som det ska exempel inte har ström har men inte öppnar, det första jag brukar göra på den modellen om det krånglar är att nypa av ventilen

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

vwove skrev:

du har en 34-pict ?klassikern är att den elektriska ventilen för tomgångs kanalen inte funkar som det ska exempel inte har ström har men inte öppnar, det första jag brukar göra på den modellen om det krånglar är att nypa av ventilen

Jag trodde det var den oxå men den fungerar iallafall när den är utan för. Dessutom hör jag att den klickar när den är monterad.

4

Är du säker på att gummibälgarna mellan insuget och insugsböjarna är hela?
Det kan vara lurigt att se om dom är sönder, men dom kan släppa in mycket tjuvluft.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

lasslo skrev:

Är du säker på att gummibälgarna mellan insuget och insugsböjarna är hela?
Det kan vara lurigt att se om dom är sönder, men dom kan släppa in mycket tjuvluft.

Ska kolla dom igen men jag inspekterade dom innan jag monterade dom men kan ju ha missat det.

Funderar på att riva insugningsrör och sätta lite packning på tub vid alla packningar bara för att utesluta att det inte drar tjuvluft där oxå.

6

Är det samma fördelarlock till en fördelaren med vw nummer 043 905 205 som till en 009:a?

7

Kolla ventilspelet. Hade en 1500 som påminner om det du beskriver och den fick tillbaka tomgången efter en justeringar av samtliga ventiler  ICQ/ab

8

Mange skrev:

Kolla ventilspelet. Hade en 1500 som påminner om det du beskriver och den fick tillbaka tomgången efter en justeringar av samtliga ventiler  ICQ/ab

Ventilspelet är inställt men kan ju dubbelkollas. Man borde väl inte få så bra komp om ventilspelet är för litet eller?

9

Kan det vara dåligt bränsletryck? Alltså bränslepumpen som är dålig?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

10

wille skrev:

Kan det vara dåligt bränsletryck? Alltså bränslepumpen som är dålig?

Det måste jag kolla ordentligt. Såg bara att den pumpa fram bränsle i en PET flaska.

11

Va skumt! irriterande fel. brytare och kondensator?

12

Enkelt sätt att kolla om/var den tar tjuvluft. Ta LITE startas och spraya på/runt tex gummibäljarna. Tar den tjuvluft så ökarvavtalet när du sprayar där!

Learning by experience is a great way to spend money...

13

Gör en grundinställning på förgasaren,eftersom att det är en shuntluft förgasare så ställer man inte tomgången på spjället  Default/yikes  Justera skruven till spjället så att den precis nuddar taggbrickan när choken har öppnat helt och sen ett kvarts varv till.
på spjällsidan finns det 2 justerskruvar.en liten som är bränsle skruven och en stor som reglerar luft till tomgången.Skruva in den lilla botten och sen ut 2,5 varv,gör samma med den stora men 3,5 varv,starta och justera tomgången med den stora skruven  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

14

Patte skrev:

Gör en grundinställning på förgasaren,eftersom att det är en shuntluft förgasare så ställer man inte tomgången på spjället  Default/yikes  Justera skruven till spjället så att den precis nuddar taggbrickan när choken har öppnat helt och sen ett kvarts varv till.
på spjällsidan finns det 2 justerskruvar.en liten som är bränsle skruven och en stor som reglerar luft till tomgången.Skruva in den lilla botten och sen ut 2,5 varv,gör samma med den stora men 3,5 varv,starta och justera tomgången med den stora skruven  ICQ/ab

Tror inte att det är det problemet då han hade samma fenomen med tre olika förgasare! Dock skadar det ju inte att prova.

15

Fattigmansporsche skrev:

Enkelt sätt att kolla om/var den tar tjuvluft. Ta LITE startas och spraya på/runt tex gummibäljarna. Tar den tjuvluft så ökarvavtalet när du sprayar där!

Det är lite svårt eftersom jag inte kan hålla konstant gas då dör motorn.

Tänkte göra följande i morgon.

1. Dubbel kolla ventilspelet.
2. Ta bort packningen under bensinpumpen vilket borde ge lite högre bränsletryck. Har tyvärr ingen mätare att sätta på slangen.
3. Justera tändningen en gång till.
4. Byta tändkablar. Hade ett par till liggandes.

Funkar inte det.
5.  Rengöra förgasaren och täta alla packningar på insuget med packning på tub.

16

Just det. Varje gång jag startar så startar den och varvar upp för att sedan dö.

17 Senaste redigerad av Patte (2013-06-05 17:53:07)

Tobias skrev:
Fattigmansporsche skrev:

Det är lite svårt eftersom jag inte kan hålla konstant gas då dör motorn.

Be någon köra på startern medans du pytsar lite startgas eller bromsrengöring(Bräkleen)vid insuget,hostar den igång och går så länge du sprayar så har du läckage.
Om den går när du sprayar i förgasaren så är det problem med bränsletillförsel,pump/huvudmunstycke/nålventil.
Kommer det soppa från accpumpen när du gasar?Går den att hålla igång om du pumpgasar?
Går den inte på nåt av sätten så byt kondning och brytare  ICQ/ab

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

18

Den går så länge man pumpar accpumpen sprutar ner soppa.

19

Tobias skrev:

Ok,det problemet brukar uppstå om man försöker justera tomgången på spjället.Det som
händer är att man lurar förgasaren att inte dra med sig bränsle via tomgångskanalen då den
är beroende av att spjället är stängt och att luften går via tomgångsskruven på sidan för att dra med sig soppa
Om du har justerat förgasaren på det sättet och det ändå inte vill funka så skruva ur båda skruvarna och 
blås rent med Bräkleen och tryckluft  ICQ/ab

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

20

Patte skrev:
Tobias skrev:

Ok,det problemet brukar uppstå om man försöker justera tomgången på spjället.Det som
händer är att man lurar förgasaren att inte dra med sig bränsle via tomgångskanalen då den
är beroende av att spjället är stängt och att luften går via tomgångsskruven på sidan för att dra med sig soppa
Om du har justerat förgasaren på det sättet och det ändå inte vill funka så skruva ur båda skruvarna och 

Fast har verkligen ALLA tre Fuggar han provat samma problem??
Låter för mig lite osannolikt?

21

Fattigmansporsche skrev:
Patte skrev:
Tobias skrev:

Fast har verkligen ALLA tre Fuggar han provat samma problem?? ,
Låter för mig lite osannolikt?

Du har nog rätt,det är ju osannolikt.

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

22

Nu är problemet nästan löst.
Efter att ha ren gjort förgasaren en gång till fick jag nästan tomgång eller iallafall tillräckligt för att kunna läck söka och mycket riktigt så drog den tjuvluft. Mina insugningsrör som sitter mot toppen är inte plana utan båg formade. Upptäckte detta när jag skulle dra dom lite till så sprack ena röret.
Tur att man har bättre begagnade liggandes som hade en rak anläggnings yta. Nu blir det till att byta vid nästa garage pass.

Tack för all hjälp. Kommer en uppdatering i morgon om hur det har gått.