Jo som sagt,även om det dröjde ett tag med update.. det blev ju en resa till Chic garaget med en avstickare till en lada i Ockelbotrakten för att kolla in ett objekt.
Och lite senare i sommar så blir det affär på det objektet som ni kan få en liten sneak-peak på här!

Mer info och detaljer återkommer vi till... Men att det innehåller rost det kan ni vara säkra på!
Ett annat av syftena med resan var att Grenje och Larsa som båda förekommer här på forumet då och då, skulle ingå partnerskap.. eller byta bil var det ja... och så blev det ju så nu har den Taiga gröna bussen flyttat till Gävle och en blå 1500 bubbla har ramlat in på Grenjes Bus & Kafé
Och enligt rykten (som kommit från Larsa själv) till min telefon så har det hänt en del med coolhetsfaktorn på bussen och enligt rykten ( som kommit från Grenje själv) till mina öron så är den bubblan en flammande het bil !
Misstänker att vi får återkomma till de båda senare åxå! Men en bild från skiftet utanför Larsas gård med de andra bilarna i bakgrunden har jag iaf.
Efter tårta och kaffe så åkte vi in till Chic för en trevlig kväll med både gamla och nya bekantskaper, lite fynd i skrotlådor, kik på spionbilder i telefoner som åxå hör till och en massa skitsnack och avslutade kvällen i Gävle med en cruisingtur i Larsas soltakare.
Såna här resor och besök är ju bara hur kul som helst men man hinner ju inte med hälften !
Jag ville ju hälsa på i Easos och Dennis & Co´s Ockelbo garage åxå bland annat men det får väl bli flera resor helt enkelt.
Efter den intensiva dagen så har det faktiskt varit ganska lugnt på mek. fronten. Jag har hållit på med att renovera ladan bl.a. dränerar och byter ut teglet från ´20 talet och satte in en ny port i överänden för mer och bättre förvaring.
Sen så kom Ramsjös egen skrotsamlare och la ett bud på den blåe dubbelhytten så den sålde jag efter en liten tvekan men den kom till ett bra hem!
Här ses Nilsson koppla dragstång så brorsan Olle fick bli bogserad hemåt sittandes i en bil med klass..

Och då den var från gården kändes det faktiskt ganska bra. Jag känner , utan att bli alltför känslosam, att jag måste fokusera. Jag vill inte ha gårn fylld med objekt som jag inte hinner med innan man fyller 150.. jag vet att många samlar på sej och det är väl bra i vissa fall men jag vill inte. Familjen, huset och allting annat känns viktigare än skrot så om jag nu då byter split bubblan mot split-pickupen på första bilden så är det " Projekt Drei" , split bussen som jag svetsat en del på tidigare i den här tråden ( bläddra tillbaka för bilder på den..
) är då " Projekt Zwei" och då undrar ni då vad " Projekt Ein" är för nåt ? Är det den vita DH´n ?
- Nääääääää.....Föörstööööörr !! som farbror Barbro skulle sagt.
Men jag har gjort den i det närmaste klart för att åtminstone nästan gå igenom besiktning och ser numer ut såhär..
.. och då avtalet att " när DH´n är klar så byter vi " inte var skrivet med drakblod i pannan på våra förstfödda så gjorde jag och brorsan , Koch alltså för er som inte visste, en snabb affär på DH´n och Boderus Radio och TV bussen !
Den här bussen har tidigare figurerat på nån enstaka bild men här kommer det en samling och fler lär det bli för nu är det den som gäller, Projekt Eins som sagt !
Jag hittade den bakom en lada hos en klasskamrat till min dotter när jag och hennes far började prata bilar för cirka fyra-fem år sen och blev ju helt till mej i kalsongerna!! Den måste räddas och jo visst, den kunde tänkas att säljas men jag var pank och hade fullt upp med annat så jag lurade på brorsan den
men då han heller inte haft tid och nu ville sälja den vidare så måste man ju agera och då blev det så här. DH´n ligger nu till salu så då blir det betalningen för Radio bussen så att säja...
Mer historik kring bussen kommer men det är en sedan länge Ljusdalsbil ( Järvsö är en grannby ) som t.o.m jag svagt kommer ihåg från sin tid som servicebuss och att den fortfarande är loggad trots en lättare campingombyggnad i början på ´90 talet är extra kul !
En genomgång av den blir det till helgen men att få den genom besiktning bör inte vara alltför långt borta. Nån tvåa bör det väl bli men jag och brorsan har kört den ifjol och speciellt mycket rost är det inte.
Så nu ligger det till så här i Helsings smedja och för att binda ihop sovsäcken :
* Få Radiobussen genom besiktning så som den står med viss behövlig service naturligtvis..
* Bygga om den som jag vill ha den. Stil och stuk kommer följa här i tråden. Sen åka ! Och spela funk på Clarion bandspelaren !
* Fortsätta med renoveringen av ´61a bussen, delvis parallelt med pickupen och kanske i omvänd ordning..
* Ge fan i sidospår! Om inte...
Visserligen ska splitbussen som står i Delsbo trakten ur skogen och hem och det kan väl räknas som sidospår men jag kan ju inte lämna den bara.. och då står jag då med tre-fyra projekt som känns bra för mej och där kan jag hålla mej känns det som.
Sådär! Mycket info om än lite kortfattat men så är jag ingen författare heller utan det här får ni ta som det är. Min tråd kommer säkert spreta vidare och förhoppningsvis lite tätare uppdaterat framöver men nu blir det godnatt och kom ihåg att lite gubbsjuka är bara nyttigt!
// Marcus
You´ll never know...