1,176 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2013-04-29 18:25:08)

Jodå, Det hanns med nån timme i smedjan i helgen emellan vårbruk ock skrotspaning. Spaningen gav inte mycket dock, inte ens hos en gubbe där vi VET att det står en Oval fick vi kolla för.. - Nä, vaddå? Jag har ingen gammal Folkvagn kvar, den är borta sen länge.   ICQ/ad  Jaja, låt den stå och ruttna då...  Default/hmm 

Men som sagt, efter spackling av bakskärmar och städning av smedjan så fick jag på lite primer på skärmarna så nu ser det lite roligare ut. Då kanske jag orkar ta tag i den sista rostsvetsningen i veckan för jag börjar bli sugen på att ta hem det nya objektet åxå nu när sommaren kommer närmre och närmre så det är bara att köra på så att eeh..  ICQ/af

Edit: Faan, det skulle ju vara bilder med åxå...  mest för att visa upp min tredje kärra! ICQ/ad

Post's attachments

Gruset.JPG, 183.56 kb, 1296 x 776
Gruset.JPG 183.56 kb, 193 downloads since 2013-04-28 

Primer.JPG, 130.43 kb, 1296 x 776
Primer.JPG 130.43 kb, 194 downloads since 2013-04-28 

You´ll never know...

1,177

Long time, no uppdatering. Men med familjesocialt fullspäckat schema i kombination med en smuts- samt arbetsskygg smed så går det sakta i garaget...  Default/hmm  men nu är iaf tröskelbytena klara.

Byggde ihop bakdörrströskelinsteget igår och spacklat och grundat blir det idag så med små steg framåt blir den nog klar den här rostburken åxå.

I övrigt så har det inte hänt så mycket mer än dösnack om ev. bilbyten, både för mej och andra, som om det blir av naturligtvis kommer att visas här i tråden men innan dess bär det imorgon av med Grenje som trogen följeslagare och ledsagare mot Gävle och Chic-garaget med en par avstickare i gamla Folkvagnars hjulspår längs vägen.  ICQ/ae

Reseskildring utlovas inom kort och tills dess, kasta ej katter i glashus !

Post's attachments

Tröskeln.JPG, 100.58 kb, 1556 x 932
Tröskeln.JPG 100.58 kb, 190 downloads since 2013-05-10 

You´ll never know...

1,178

* Jajjamän. Tröskeln sitter där, grundad och klar...

* Jajjamän. Resa till Gävle och party i Chic blev det ,inklusive avstickare längs vägen ...

* Jajamän.  Bilbyten, både för Grenje och mej blev det...

* Men.... Jag håller nu på att renovera ladan intill smedjan ( res.delslagret.. ICQ/ad ) så summasummarum blir att jag har inte riktigt tid med att uppdatera och meka VW nu men jag ska snart lägga in en berättelse om vem och vad och hur det egentligen händer i och kring smedjan nuförtiden... Håll ut go vänner så kommer en smaskig update vilken dag som helst !  ICQ/ab

Men tills dess, håll i hatten och spotta ej motvind.

You´ll never know...

1,179 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2013-06-04 20:30:16)

Jo som sagt,även om det dröjde ett tag med update.. det blev ju en resa till Chic garaget med en avstickare till en lada i Ockelbotrakten för att kolla in ett objekt. ICQ/ad Och lite senare i sommar så blir det affär på det objektet som ni kan få en liten sneak-peak på här!

http://i41.tinypic.com/zv7uc4.jpg

Mer info och detaljer återkommer vi till... Men att det innehåller rost det kan ni vara säkra på!  ICQ/ad

Ett annat av syftena med resan var att Grenje och Larsa som båda förekommer här på forumet då och då, skulle ingå partnerskap.. eller byta bil var det ja... och så blev det ju så nu har den Taiga gröna bussen flyttat till Gävle och en blå 1500 bubbla har ramlat in på Grenjes Bus & Kafé  ICQ/af Och enligt rykten (som kommit från Larsa själv) till min telefon så har det hänt en del med coolhetsfaktorn på bussen och enligt rykten ( som kommit från Grenje själv) till mina öron så är den bubblan en flammande het bil !  ICQ/ae

Misstänker att vi får återkomma till de båda senare åxå! Men en bild från skiftet utanför Larsas gård med de andra bilarna i bakgrunden har jag iaf.

http://i40.tinypic.com/9awjmq.jpg

Efter tårta och kaffe så åkte vi in till Chic för en trevlig kväll med både gamla och nya bekantskaper, lite fynd i skrotlådor, kik på spionbilder i telefoner som åxå hör till  och en massa skitsnack och avslutade kvällen i Gävle med en cruisingtur i Larsas soltakare.  ICQ/af

http://i39.tinypic.com/nn4i91.jpg

Såna här resor och besök är ju bara hur kul som helst men man hinner ju inte med hälften !  ICQ/am  Jag ville ju hälsa på i Easos och Dennis & Co´s Ockelbo garage åxå bland annat men det får väl bli flera resor helt enkelt.

Efter den intensiva dagen så har det faktiskt varit ganska lugnt på mek. fronten. Jag har hållit på med att renovera ladan bl.a. dränerar och byter ut teglet från ´20 talet och satte in en ny port i överänden för mer och bättre förvaring.

Sen så kom Ramsjös egen skrotsamlare och la ett bud på den blåe dubbelhytten så den sålde jag efter en liten tvekan men den kom till ett bra hem! ICQ/ad Här ses Nilsson koppla dragstång så brorsan Olle fick bli bogserad hemåt sittandes i en bil med klass..  ICQ/af

http://i43.tinypic.com/mrql2c.jpg

Och då den var från gården kändes det faktiskt ganska bra. Jag känner , utan att bli alltför  känslosam, att jag måste fokusera. Jag vill inte ha gårn fylld med objekt som jag inte hinner med innan man fyller 150.. jag vet att många samlar på sej och det är väl bra i vissa fall men jag vill inte. Familjen, huset och allting annat känns viktigare än skrot så om jag nu då byter split bubblan mot split-pickupen på första bilden så är det " Projekt Drei" , split bussen som jag svetsat en del på tidigare i den här tråden ( bläddra tillbaka för bilder på den.. ICQ/ab ) är då " Projekt Zwei" och då undrar ni då vad " Projekt Ein" är för nåt ? Är det den vita DH´n ?

- Nääääääää.....Föörstööööörr !! som farbror Barbro skulle sagt.  ICQ/ae 

Men jag har gjort den i det närmaste klart för att åtminstone nästan gå igenom besiktning och ser numer ut såhär..

http://i41.tinypic.com/14bj79v.jpg

.. och då avtalet att " när DH´n är klar så byter vi " inte var skrivet med drakblod i pannan på våra förstfödda så gjorde jag och brorsan , Koch alltså för er som inte visste, en snabb affär på DH´n och Boderus Radio och TV bussen ! ICQ/ag

http://i42.tinypic.com/10fs1zl.jpg

http://i41.tinypic.com/ixvxpu.jpg

http://i43.tinypic.com/dcxajb.jpg

http://i44.tinypic.com/2vjzhg1.jpg

Den här bussen har tidigare figurerat på nån enstaka bild men här kommer det en samling och fler lär det bli för nu är det den som gäller, Projekt Eins som sagt !  ICQ/af 

Jag hittade den bakom en lada hos en klasskamrat till min dotter när jag och hennes far började prata bilar för cirka fyra-fem år sen och blev ju helt till mej i kalsongerna!! Den måste räddas och jo visst, den kunde tänkas att säljas men jag var pank och hade fullt upp med annat så jag lurade på brorsan den ICQ/ad men då han heller inte haft tid och nu ville sälja den vidare så måste man ju agera och då blev det så här. DH´n ligger nu till salu så då blir det betalningen för Radio bussen så att säja...

Mer historik kring bussen kommer men det är en sedan länge Ljusdalsbil ( Järvsö är en grannby ) som t.o.m jag svagt kommer ihåg från sin tid som servicebuss och att den fortfarande är loggad trots en lättare campingombyggnad i början på ´90 talet är extra kul !

En genomgång av den blir det till helgen men att få den genom besiktning bör inte vara alltför långt borta. Nån tvåa bör det väl bli men jag och brorsan har kört den ifjol och speciellt mycket rost är det inte.

Så nu ligger det till så här i Helsings smedja och för att binda ihop sovsäcken :

* Få Radiobussen genom besiktning så som den står med viss behövlig service naturligtvis..

* Bygga om den som jag vill ha den. Stil och stuk kommer följa här i tråden. Sen åka ! Och spela funk på Clarion bandspelaren !

* Fortsätta med renoveringen av ´61a bussen, delvis parallelt med pickupen och kanske i omvänd ordning..

* Ge fan i sidospår! Om inte...  ICQ/ae 

Visserligen ska splitbussen som står i Delsbo trakten ur skogen och hem och det kan väl räknas som sidospår men jag kan ju inte lämna den bara.. och då står jag då med tre-fyra projekt som känns bra för mej och där kan jag hålla mej känns det som.

Sådär! Mycket info om än lite kortfattat men så är jag ingen författare heller utan det här får ni ta som det är. Min tråd kommer säkert spreta vidare och förhoppningsvis lite tätare uppdaterat framöver men nu blir det godnatt och kom ihåg att lite gubbsjuka är bara nyttigt!

// Marcus

You´ll never know...

1,180 Senaste redigerad av Hellberg (2013-06-03 22:24:20)

Den bussen var bra cool!

och får du överflöd på splitbussar så kan du ju alltid prata med mig!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

1,181

Radiobussen är bra härlig  ICQ/ab

1,182

ja så strukturerad borde .. jag också vara.. men nä.. ICQ/ae
ser fram mot bilder som visar fortsättningen!!   ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,183

Härligt med uppdate!

Då är det bara resten kvar... ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

1,184

Strålande uppdatering av unge herr Helsing,en struktur att bli imponeras av..en annan sak att bli imponerad av är att Grenje
närmast verkar vinterklädd på bilden..svär på att han hade samma brallor nu som när han levererade ovalen i vintras Default/yikes  ICQ/ae
Radiobussen är cool,ser fram mot tråden...vintern räddad! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

1,185

Ball radiobuss Helsing !  ICQ/af

Ja synd att du inte dök upp tänkt bju på Calvados ja ! ICQ/ad haha

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

1,186

I behöver inte bli som imponerad av min struktur för den har en tendens att balla ur . Men ambitionen är så iaf..  ICQ/ab

Jo Radiobussen blir nog frän hoppas jag, gick igenom lite papper till den igår så jag ska lägga ut lite mer om den ikväll.

SYnd på Calvadosen Andreas men vi tar det på BRC istället då!  ICQ/af

You´ll never know...

1,187

Helsings Smedja skrev:

Hehe.. ja få ta det då kanske.. eller ännu hellre nån öl för min del ;P

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

1,188

De är något speciellt med loggade paneler.

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

1,189

easos skrev:
Helsings Smedja skrev:

Hehe.. ja få ta det då kanske.. eller ännu hellre nån öl för min del ;P

Du får bjuda på Calvados OCH öl ! Så säjer vi...  Default/lol

Erbro skrev:

Visst är det det men titta en gång till. Det här är ingen panel..  ICQ/ad 

http://i43.tinypic.com/66xif6.jpg

Som sagt så gick jag igenom lite papper igår kväll och kan konstatera att den 24:e mars 1970 levereras en VW Kombi med Eberspächer till Hudiksvall, serviceboken är fulltecknad upp till 9000 mil, att den fick ny motor vid 7500 mil monterad i dec. ´77 i Sveg och en ny vxl.låda i mars ´78 i Ljusdal. Diverse bes.protokoll från olika år visar att den skötts om ganska väl och att skatten för en 10 år gammal buss kostade 506 kr 1980.

Förste ägaren är Domänverket i Hälsingland,Hudiksvall och troligen har brukaren haft nåt ansvarsområde från Ljusdal mot Sveg då jag hittat lite kvitton på service och sånt som tyder på att den mest gått häromkring. Andre ägaren är Karlsson i Kårböle och det är karln som äger Preem macken fortfarande , dåvarande Texaco naturligtvis och han köpte den 1980-81 nånting. Man kan ju tänka sej att Domänverket bytte bilar efter 10000 mil eller nåt sånt för det passar in ganska bra och har jag rätt i mina tankar kring en användrae med ansvarsområde Ljusdal-Sveg så ligger Kårböle mittemellan och det var kanske en del snack där på macken varvid Karlsson köpte in bussen då den ändå skulle bytas.

Strax efter köpte Boderus Radio och TV bussen och om de lade igen glasen då eller om det redan var gjort vet jag inte men den blir iaf omlackad svart och med en hel del loggor som synes.. ICQ/ad Jag känner sonen Boderus lite så jag ska kolla upp med honom vad han vet och kanske kan få nåt foto från det glada ´80 talet.

De äger iaf bussen till ´91 då Uffe Larsson köper den och bygger om med campinginredning i finaste bilhandlarpanel och plywood samt med dynor i klatschig design och färg!  ICQ/af  Han berättade att den behövde lite svets under men det är inte mycket svetsat på den och varför den inte lackades om in nån tuff mintgrön och rosa färgkombo vet jag inte men det är jag ju tacksam för nu! Han använder den till ´96 som fiske / campingbuss iaf innan den ställs av pga familj och husbyggande och jag hittar den 2009 och brorsan köper den sommaren efter.

Så nu efter ett rejält stillestånd så är det väl dags att den får komma ut på vägarna igen!  ICQ/ag

Jag gjorde ett halvhjärtat försök att starta den ikväll men nja, bensinen luktade inget vidare och det kan vara en anledning kanske att den tände till men inget mer så den rullades in i smedjan och nu ska det bli en rejäl genomgång i helgen.

Så nu ska det fyllas upp med Calvados och cigarr, jag laddar stereon med Neil Young and Crazy Horse och sen kör vi !  ICQ/af

You´ll never know...

1,190

Härlig den där! ICQ/ab
Är det plåt de satt igen fönstren med?
Ska du ha kvar de så eller öppnar du upp?
Hur de än blir kommer det bli fin fint!

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

1,191

Helsings Smedja skrev:
Erbro skrev:

Visst är det det men titta en gång till. Det här är ingen panel..  ICQ/ad

Tyckte att det var nåt som inte stämde.  Default/hmm

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

1,192

Jo precis  Erbro, man blir lätt lurad men det är igenlagda fönsterhål. Snyggt gjort med plåt och de blir kvar utom i skjutdörren där jag tänkte meka dit en ruta.   

Inte blev det Calva och cigarr mek ikväll heller men med en god middag och lite findricka i soffan nu så blir det heldag imorgon istället! B-) 

Todi-loo!

You´ll never know...

1,193

Ja just ja, inte gick det så bra idag med en heldag i smedjan eh.... men imorrn då jäklar ! ICQ/ad 

Lite pyssel inkluderad nåt glas Calvados i kvällssolen blev det dock. Jag skruvade till att börja med loss reservhjulshållaren , vilken ju är djävulens påfund rent designmässigt att ha monterad i fronten. Finns det nåt fulare kan man fråga sej..?  Default/hmm Sen kunde jag inte låta bli att prova en sväng med trasa och lackrengöring och ser man på ! Fanns det inte lite glans kvar där i botten på den rejält oxiderade färgen !?  ICQ/ab  Jag hade ett EB rostfritt emblem jag har handlat på mej för nåt år sen åxå så det monterades dit så nu börjar det se bra ut..  ICQ/af

Sen började jag plocka ur lite inredning för rengöring och urstädning av 20 års ingrodd äcklig lukt samt gjorde ett inbrott i tanklocket som hade tvärlåst sej så nu är jag utan ett sånt...  ICQ/ad

Jaja, hursomhelst så fortsätter pysslet imorrn och då ska jag försöka få igång den! Skönt med långhelger...  ICQ/ad

Post's attachments

DSC_0053.jpg, 344.18 kb, 1960 x 1102
DSC_0053.jpg 344.18 kb, 186 downloads since 2013-06-06 

You´ll never know...

1,194

Inte blev det nån heldagsskruvning för mej eh..  ICQ/ad  men jag hann iaf med att köpa ett tändningskit hos min lokale bildelsnasare , dock var han utan tändstift så efter 2 bildelsbutiker och på den andra macken så lyckades vi hitta rätt stift.

Efter det då så skulle jag var i smedjan hela kvällen var det meningen men vad händer då !? Grenje, den gamle SM vinnaren i omständiga och segdragna bilaffärer slog till såpass att efter första kontakt togs efter en eftermiddagssurfning på Blocket så var vi hemma igen 6 timmar senare inkl. 4 timmars bilfärd med en ny racerbil ! ICQ/ag

Jag väntar dock med bild på den för han vill väl visa först.. ICQ/ad

Men NU blir det smedjan !!  ICQ/ae

PS. Inget sugen att vara på BugRun heller....  ICQ/ad

You´ll never know...

1,195

Nice ICQ/ab

1,196 Senaste redigerad av Piraten (2013-06-08 14:03:02)

Helsings Smedja skrev:

* Bygga om den som jag vill ha den. Stil och stuk kommer följa här i tråden. Sen åka ! Och spela funk på Clarion bandspelaren !

Hmm..Håller på att renovera en Clarion komponentstereo från -80 helt och fullt! Kan det vara något för Clarionbussen?
Komplett med Radio, Bandare, Equalizer och 2 slutsteg. Kan naturligtvis enkelt moddas för att koppla in USB spelare  ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

1,197

Piraten skrev:
Helsings Smedja skrev:

Hmm..Håller på att renovera en Clarion komponentstereo från -80 helt och fullt! Kan det vara något för Clarionbussen?
Komplett med Radio, Bandare, Equalizer och 2 slutsteg. Kan naturligtvis enkelt moddas för att koppla in USB spelare  ICQ/ab

Absolut! PM:a mej mer info samt pris tack !  ICQ/af

You´ll never know...

1,198 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2013-06-08 22:41:08)

Ja inte blev det nån heldag för mej med bussen eeh...   ICQ/ad 

Dock så har jag trots matlagning åt samt skjutsande av barn till olika aktiviteter, prat och kaffetörstande vänner, bröllop med Madde samt jobbande fru hunnit med att lukta mer illa än en brunstig älg från Kazakstan pga dränerande av bensintank plus medföljande slangbyte också mekat lite med motorn som nu fått nya tänddelar och olja.

Däremellan så blev det ju naturligtvis provkörning av Grenjes nya åk som vi nu hoppas på en uppdatering kring !!  ICQ/af

OBS! Spionfoto så säj inget att ni sågf den här först..   ICQ/ad

Post's attachments

Tomaten.JPG, 305.59 kb, 1960 x 1102
Tomaten.JPG 305.59 kb, 194 downloads since 2013-06-08 

You´ll never know...

1,199

* hälsingemål* Å tro´n´n´t p fan att jag fått ´n tå starsk-Larsa en bild på ´n uppdatering kring ´n grön bussen Grenje sålde te Gäävläh åh... Förhöppningsvis så ses vi på .... http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17650

Post's attachments

IMG_1161_2.jpg, 179.54 kb, 1024 x 768
IMG_1161_2.jpg 179.54 kb, 206 downloads since 2013-06-08 

You´ll never know...

1,200

Japp, nya tänddelar monterat, nya slangar och vätskor, jag fick tom ta fram lådan med NOS delar för att leta fram en bottensilspacknings för den hade jag ju glömt att köpa, hade laddat batteri och vrider om nyckeln. Bra fart på starten och njöö,njöö,njöö... men inte ens en poff !? Mystiskt, den har ju tänt till tidigare..  ICQ/an

Felsökning påbörjas och ingen gnista är ju kapitalfelet. Men varför ? Mer felsökning och byte av diverse delar tillbaka till de gamla men fortfarande ingen gnista... fan, negativ spiral och inget kul!  Till slut kommer jag då fram till efter ett tafatt försök till att tom byta fördelare och montera brytarlöst som inte passade just i den fördelaren..  ICQ/ad  och med hjälp av Grenje att det inte finns ström fram till tändspolen och då är då min fråga, varför ?

Tändningslåset? Kabelbrott från startmotorn ? Nåt annat ? Och hur kan jag mäta eller " tjuvkoppla" för att hitta nåt fel ? Visst får man ström till solenoiden från t-låset och sen ska det gå vidare till tändspolen ?

Många frågor men så blir det när man inte är bilelektriker...  Default/hmm  Det löser sej säker men är tacksam för all hjälp!  ICQ/ab

Post's attachments

DSC_0063.jpg, 355.75 kb, 1960 x 1102
DSC_0063.jpg 355.75 kb, 187 downloads since 2013-06-09 

You´ll never know...