1

Som jag tidigare skrivit i en tråd ang justering av dessa ventiler så blev inte min snurra tystare.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17970

Så nu har jag läst på lite om dessa motorer,inte mycket på svenska dock:(
Har glanat en del här:
http://www.ratwell.com/technical/HydraulicLifters.html
http://www.type2.com/library/engineg/hydral.htm

Tänkte testa lite olika saker innan jag kasserar denna snurra.

En rejäl varmkörning och en till 2 st oljebyten,och då tänkte jag anv mig av Castrol 20W50 mineralolja.

Skulle inte detta få liv i lyftarna igen så får jag överväga byte av lyftare eller "nollställning" som många pratar om.
(lyftarna blött och tagit in luft)

Har även fått råd om att byta till standard lyftare.
Någon med erfarenhet av detta?
Vilka skall man då välja?
Justeringsmått?

Någon som har erfarenhet av detta och kan komma med lite tips eller synpunkter på detta?
Och jag vill inte ha någon stor långdragen diskussion om oljevalet i denna tråd;)

Plockar man ut lyftarna genom stötstångsrören eller måste man släppa rören helt för att komma åt dom?

2

Vad jag har hört går det inte att byta till standardlyftare utan att byta kam samtidigt. Jag tog undan rören när jag hade ur ett par av mina lyftare. Upptäckte då att på en lyftare hade clipset som håller ihop dom börjat lossna. Jag plockade isär den och när jag sedan monterade ihop den så hade jag den hela tiden nersänkt i en burk fylld med olja (ren och fin olja!!). Lite pilligt, men klarade en tattarmekare som jag av det, så fixar du det med ICQ/ab . Tror det finns lite info på ratwells sida. Ett tips att få ut lyftaren är att använda typ en penn-magnet och snurra lite samtidigt som du drar ur den.

1975 latebay med ´79 GE motor

3

Nersänkt i olja säger du,detta för att inte få in luft i lyftaren?

När man har dom nere kanske man borde renovera dom på något sätt?
Byte tätning? låsring? Bara frågetecken som dyker upp..

Om man nu bara skall nollställa lyftarna,borde det inte då räcka att sänka ner den i oljan och komprimera fjädern?
Eller måste man ta i sär för att eliminera luft i lyftarn?

4

äckelpekkasin skrev:

Vad jag har hört går det inte att byta till standardlyftare utan att byta kam samtidigt. Jag tog undan rören när jag hade ur ett par av mina lyftare. Upptäckte då att på en lyftare hade clipset som håller ihop dom börjat lossna. Jag plockade isär den och när jag sedan monterade ihop den så hade jag den hela tiden nersänkt i en burk fylld med olja (ren och fin olja!!). Lite pilligt, men klarade en tattarmekare som jag av det, så fixar du det med ICQ/ab . Tror det finns lite info på ratwells sida. Ett tips att få ut lyftaren är att använda typ en penn-magnet och snurra lite samtidigt som du drar ur den.

Tack för tips;)

5

Här har du ännu mer att läsa (på engelska...)
http://www.suburbanengine.com/articles/hydraulicll.htm

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Jo som  sagt;) mycket text och inget konkret...
Jag skulle vilka komma i kontakt med någon som har haft erfarenhet av detta.
Känns som att det skulle vara ett större stöd och en läxa som då blir lättare att lära;)

Men tack för tipset;)

Borde vara lite förenklat sagt att plocka ut dom,plocka isär dom,och sätta ihop dom nersänkta i motorolja.

7 Senaste redigerad av MickeW (2013-06-02 21:08:14)

Ett tjuvtrick är att ställa justerskruven bara aningen på och sedan starta motorn. Tystnar inte lyftaren direkt då så är det bara att byta till nya. Kör inte motorn någon längre tid bara för då kan lyftarns inre kolv slå sönder låsringen. Kolla även stötstängernas ändar. Har det varit ett jätteglapp kan de hoppa lite på sidan och knäcka ändarna.

Hmm, läste igenom den andra tråden. Du har alltså kört motorn med bara anliggande justeringar. Frågan är då om det verkligen är luft i lyftarna. Du kan trycka på vipparmen och om den fjädrar då är det luft i den. En totalslut kamaxel kan annars ge otrevligt slammer.

[

8

Ja detta lät inte lovande:(

Innan justering fanns det spel,sedan justerades det till bara anliggande enligt originalanvisning.
Motorn har som sagt dlammrat länge nu och nu gör du mig osäker.

Hur kan jag se om kammen tagit skada utan att klyva motorn?
Hur vanligt är det att kammen skadas på dessa motorer?
Om stötstänger och lyftare ser ok ut kanske en nollställning hade vart en bra billig början?
Den har trots allt stått still sedan 90-talet.
Och säkert med samma olja.
Jag har trots allt inte hunnit byta någon olja ännu då besiktning och sovplats kändes viktigare;)

Tack för tips,men det känns kört så som du bedömmer det:(

9

Kamaxeln tar inte skada av spelet (eventuellt om man kör länge med trötta lyftare) mer troligt att den är sliten. Däremot kan lyftarna ta skada om de slås fullt ut.
Börja med att konstatera om det är luft och i så fall i vilka lyftare. Är de ok kan du mäta lyftet på kamnockarna för att se om de är slitna. Jag har tyvärr inget mått på hur mycket de ska lyfta...

[

10

Tack så länge;)

11

Inga nya idéer gubbar?;)

12

Om man inte är säker på vad som är fel, och redan har kollat ett gäng detaljer som du gjort, då hade jag provat med en motordialys. Har funkat bra och tystat flera motorer jag gjort det på. Det ger helt annan effekt än två oljebyten. Kammen lär knappas vara sliten med de låga miltalen.

13

Motordialys? Vad menar du?

14

Du åker till en verkstad som utför just det. De kopplar på en apparat som pumpar en varm tunn olja genom motorn i 30-60 min, på det viset får du alla föroreningar, de pumpar givetvis ut de sista skvättarna olja som alltid finns kvar lite här och var efter ett vanligt oljebyte eller tömning av olja. Har gjort det på flera bilar och bara gott att säga om det, kostar ca en tusenlapp inkl oljebyte.

15

Någon som har erfarenhet av dessa lyftare? Bra pris med ca 1300 spänn för 8st.

http://www.justkampers.com/022-109-309- … -1992.html

Något speciellt man bör tänka på vid byte av dessa? Tänkte eventuellt byta dom genom stötstångsröret.
Vill absolut inte göra mer än nödvändigt;)

16

Testa första att tömma dem ordentligt på luft! Jag har precis bytt motor i pickupen till en GE som stått länge. Det slamrade fruktansvärt mycket. Jag tog alla lyftarna (en i taget), tog isär och rengjorde och såg till att de var helt fyllda med olja enligt Ratwell. Sedan satte jag tillbaka dem, och efter 5 min körning var alla tysta utom en. Den bytte jag mot en annan så nu slamrar det inte längre...

Pickup EH -76
1303 cab -78

17

Tog du ut dom så som jag beskrev?
Och hur rengjorde du dom?

18

Jag tog bort stötstångsrören, jag tror att det är svårt att få ut dem annars. Rengjorde med förgasartvätt, trasa och tryckluft. Det är lite knepigt att få ihop den sen men det går. Jag hade dem inte helt nedsänkta i olja, det blev för besvärligt och kladdigt...

Pickup EH -76
1303 cab -78

19

Tro inte längre på lyftarslammer,snarare lagerljud:(

Ljudet uppkommer alltså när man gasar till lite(vid belastning) inget nämnvärt på tomgång.

Uppdaterat här: http://www.fahrvergnugen.se/forum/index … entry17046