1

Jag byggde mig en 1835a i vintras som jag kört runt med ett tag nu.
Men jag misstänker att förgasarna kan vara fel bestyckade baserat på soppaförslukning och motorkaraktär.

Hur motorn går och hur gasarna är bestyckade tänker jag avvakta med för stunden då jag vill ha en oberoende bedömning..

Motorn ser ut som föjlande:
1500H block
1835cc 92x69mm
Mild Bugpak kam av okänd modell
Scat lyftare
Vev, stakar och övrigt orginal
Lättat svänghjul
Mahle 92mm kolvar och cylindrar
Lätt portade orginal dubbelports toppar
Oljekylare, generator, generatortorn och soppapump från en 1600AS
009 kopia fördelare
Thunderbird 1,5" ormbo och dämpare
Weber IDF40 förgasare på Misab insug

Så om någon mer kunnig än mig själv kan ge tips på hur förgasarna borde vara bestyckade för motorn skulle det vara kanon ICQ/ab

http://imageshack.us/a/img856/5833/dscf3463p.jpg

2

Lågfart 55-60
Huvud 4,2 x halsring
Luft 180-200

Ägna mycket tid åt att reglaget är rätt över hela registret.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Lågfart 55-60
Huvud 4,2 x halsring
Luft 180-200

Ägna mycket tid åt att reglaget är rätt över hela registret.

Det låter som att fuggarna är någorlunda rätt altså med följande innehåll:
Halsringar: 33mm
Tomgång: 55
Luft: 180
Huvud: 150

Det är som så att soppaförbrukningen ligger på 1.1-1.2l/mil. Något som känns aningen mycket även för en lätt trimmad vw..
Det lustiga däremot är att den lägsta dokumenterade förbrukningen med nya motorn var ca 1 liter med tre pers och massa packning i bilen och ingen tanke på ecodriving.
När jag däremot senaste tanken enbart pendlat till jobbet (54km 80 väg) utan extra packning och kört så lungt som fysiskt möjligt så snittade jag 1.1 liter.. Vad är logiken i detta?

Det jag märkt när jag kör bilen är att motorn vaknar till liv först vid 2500 varv, det är nästan som turbolagg. Men om det är gasarna, kammen eller fördelaren som är anledningen till det vet jag inte.
En teori är då att när jag snålkört så har jag legat under motorns effektiva varvtal och därför fått högre förbrukning.

Om det nu då inte är fuggarna som är problemet vad kan det då vara?

4

Hur ser dina stift ut? Hur står tändningen?

Om du har toppar med bra gashastighet så kanske din motor vill ha mindre munstycken.

Om du hamnar på ett varvtal där motorn är ineffektiv så kan den behöva mer bränsle.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Tändningen är satt på 32 grader vid 3000 varv.
Jag har kollat stiften en gång, men det var efter en kilometers krypkörning på byvägen och stiften var kolsvarta.
Hur ska jag göra för att få en ordentlig koll?

Jag tvivlar på att topparna flödar så bra med tanke på att jag aldrig pillat på toppar innan jag började fila i mina. Men lite bättre än original borde det i alla fall vara.

6

har du en kina 009
i så fall kolla tändningen på VARJE cylinder 1-2-3 och sist 4 och kolla hur mycket det skiljer utan att röra fördelaren
Har du kollat flotörnivån på fuggarna 
Du kan ha nålventiler som läcker (tag bort luftfiltrena kolla ned i fuggen om det droppar soppa så läcker det )
Använder du en tryckregulator  för att reglera soppa trycket  (0.16-0.20 bar )
Jag tippar på att du har läckande nålventiler för det brukar vara 99 fall av 100 (för högt tryck)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Jag misstänker att det är en kinafördelare. Jag har en riktig Bosh med brytarlöst liggandes, men rotorn är paj på den..
Jag kollade bara på ettan när jag stallde tändningen, så jag får väl lov att låna hem stroboskopslampan igen och kolla resten.

Flotörnivå är inget jag håller kolla på eller vet hur man kollar.
Ska motorn vara igång för att kolla om det droppar soppa?
Någon regulator för soppan har jag inte utan kör direkt från orginalpumpen.

8

Olz skrev:

Jag misstänker att det är en kinafördelare. Jag har en riktig Bosh med brytarlöst liggandes, men rotorn är paj på den..
Jag kollade bara på ettan när jag stallde tändningen, så jag får väl lov att låna hem stroboskopslampan igen och kolla resten.

Flotörnivå är inget jag håller kolla på eller vet hur man kollar.
Ska motorn vara igång för att kolla om det droppar soppa?
Någon regulator för soppan har jag inte utan kör direkt från orginalpumpen.

Om du söker här på B W så finns det info om Idf   samma med pump tryck
Om du en ny eftermarknas pump så har du förmodligen för högt tryck för nålventilerna i dina fuggar
resultatet av det är bilen drar soppa som satan 
Motorn måste vara i gång för att se om det droppar i dina fuggar
Om du googlar på IDF så finner info om hur du går till väga hur du justerar in flotörnivån kolla även youtube om detta
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Olz skrev:

Tändningen är satt på 32 grader vid 3000 varv.
Jag har kollat stiften en gång, men det var efter en kilometers krypkörning på byvägen och stiften var kolsvarta.
Hur ska jag göra för att få en ordentlig koll?

Jag tvivlar på att topparna flödar så bra med tanke på att jag aldrig pillat på toppar innan jag började fila i mina. Men lite bättre än original borde det i alla fall vara.

Gashastighet, inte flöde.

Har du högt flöde men låg gashastighet får du låg fyllnadsgrad och lågt vakum och behöver större munstycken än om du har hög gashastighet vid samma flöde.

Ali G

10

Jag har precis kollat efter droppar i förgasarna med såg inget. Då körde jag både på tomgång och varvade.
Däremot så klonkade det om motorn och fläktremmen rörde ovanligt mycket på sig. Det visade sig att bulten för remskivan på vevaxeln var på väg att lossna. Något som kan förklara det lustiga mönstret med olja på remskivan..

Pumpen är en vanlig vw pump för växelströms generator införskaffad från ClassicVW. Men läcker om den gör det.. dock inte bensin som den gamla gjorde utan olja.

Om jag ska sätta en regulator på soppan, vart sätter jag den då? mellan tank och pump eller mellan pump och gasare?

Det där med gashastighet och flöde är tyvärr ingenting jag behärskar.
Jag har en uppsättning 28mm halsringar ifall dessa skulle passa bättre.

11

Om du kör utan retur så sätter du regulatorn mellan pump och förgasarna. Har du förgasare med retur sätter du regulatorn på returen från förgasarna (förutsatt att du har returerna till tanken).

12

Om det nu är en regulator som är lösningen, vart hittar man en bra billig sådan?

13

Jag kan även tillägga att jag har gjort avgasmätningar i samband med att gasarna stalldes in.
Dessa mätningar visade helt normala siffror. Om motorn fått för mycket soppa borde det väl visa sig då, eller? Default/hmm

14

Om vi startar med din pump  så har Hasse L mätt upp trycket på en sådan kina pump och den gav för högt tryck
hur mer du varvar mera tryck får du och fuggarna flödar över = hög soppa förbrukning
Använde du co2 mätare eller bredbands lamda för att kolla avgasvärdena
Eller cynkade bara fuggana
Det brukar var ganska mycke arbete att få till flotör nivån men det betalar sig i soppa förbrukning
en sådan här kanske är något för dig http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 2124b035f6
Du kan säkert hitta en sådan biligare hos någon annan försäljare
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

Då tar jag och införskaffar en sådan pump och hoppas på att det löser problemet.
Om jag hinner få den innan bugrun så är den redan avbetalad när jag kommer hem enligt min matte ICQ/ae

Jag stallde in, synkade och mätte co2, ej lambda.

16

Olz skrev:

Då tar jag och införskaffar en sådan pump och hoppas på att det löser problemet.
Om jag hinner få den innan bugrun så är den redan avbetalad när jag kommer hem enligt min matte ICQ/ae

Jag stallde in, synkade och mätte co2, ej lambda.

Hoppas att det löser sig för dig  med regulatorn
(Co2 mäter man bara tomgång delen på fuggarna)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

Det blev en regulator, en ny rotor till riktiga 009an och en returfjäder till kopplingen från ClassicVW.
Förhoppningsvis hinner jag få och installera dom innan bugrun. (så att jag kommer dit på en tank...)

En helt annan sak jag funderat över ett tag nu är om det är bättre att köra med 98 oktanig soppa.
Vad gör det för skillnad i prestanda och ekonomi? Behöver jag bestycka om för det?

18

Har du kollat flottörnivån och mätt upp bränsletrycket då så att du inte köper delar för att lösa ett problem som kanske inte finns ens?Du har exakt lika bestyckat som jag har på en 1776 för övrigt ICQ/ab

19

Busaberg skrev:

Har du kollat flottörnivån och mätt upp bränsletrycket då så att du inte köper delar för att lösa ett problem som kanske inte finns ens?Du har exakt lika bestyckat som jag har på en 1776 för övrigt ICQ/ab

Stjäl tråden lite.. Funkar den bestyckningen bra på din 1776:a? Håller på att bygga en och har två webber idf40.   Vad har du för toppar?

Learning by experience is a great way to spend money...

20

Fattigmansporsche skrev:
Busaberg skrev:

Stjäl tråden lite.. Funkar den bestyckningen bra på din 1776:a? Håller på att bygga en och har två webber idf40.   Vad har du för toppar?

Den går fint.Har inte bänkat än(med dom här förgasarna)utan åkt runt med lambdamätare och bestyckat efter den.CB Los Panchitos sitter det på den.

21

Busaberg skrev:

Då till den obligatoriska följdfrågan.
Hur??

En regulator är i allafall på väg, och även om det inte är det som är problemet så skulle det inte skada med en.
Gasarna var bestyckade för en 1914 från början.

22

http://www.vwcustomspeed.com/litteratur/6139.html

Finns även annan literatur om webberförgasarna.

23

Jag kan garantera er att förgasarna inte vet vilken storlek det är på motorn de sitter på. En 1776 på 70 hk och en på 170 hk ska ha helt olika bestyckning så det där med att förgasare är bestyckade för en viss motorvolym kan ni glömma för det fungerar inte så.

Det en förgasare känner av är gashastighet över halsringen så det är den som avgör vilka övriga munstycken som ska sitta i den.

Ali G

24

Olz skrev:
Busaberg skrev:

Då till den obligatoriska följdfrågan.
Hur??

Med en bränsletrycksmätare.

25

Svwerker skrev:

Jag kan garantera er att förgasarna inte vet vilken storlek det är på motorn de sitter på. En 1776 på 70 hk och en på 170 hk ska ha helt olika bestyckning så det där med att förgasare är bestyckade för en viss motorvolym kan ni glömma för det fungerar inte så.

Det en förgasare känner av är gashastighet över halsringen så det är den som avgör vilka övriga munstycken som ska sitta i den.

Jag kan garantera att en 1776:a är lila stor var sig den har 70hk eller 170hk. ICQ/ad.
Men i sak håller jag med. Självklart krävs olika bestyckning på olika uppsättningar motorer. Men med om vi haft samma volym och likadana toppar och kam och likadana förgasare så är sannolikheten ganska stor att min motor kommer att gå hyfsat med samma bestyckning i grund.
Nu kommer jag nog köpa andra toppar och då åker den gämnförelsen ut genom fönstret.