1 Senaste redigerad av nizekustoms (2013-05-29 10:39:35)

Jag fick tag i en 126A nyligen. Den såg ut som om den vart med om en del men den hade också stått förvarad ute så det var svårt att utifrån bedömma hur mycket den hade gått. Jag beslutade ig därför att riva av topparna på den för att försöka kolla statusen.

Jag lyfte av en cylinder och lyste in med ficklampa för att inspektera kamnockar och lyftare och det såg bra ut tycker jag. Cylindern hade inga vändkanter och har ju helt klart inte gått speciellt mycket i och med att så mycket av honingsmönstret finns kvar. Det blir nog till att bara slå ihop den igen efter lite rengöring. Det var en del sand och grovt material i cylindrarna. Förmodligen efter tiden ute.

Nu lite frågor. Det tycks ligga en tunn tunn packning i cyliderfoten. Skall man ha det eller bör man köra med något annat typ Curil eller liknande när man slår ihop det hela?

Hur skall kolvringarna sitta vid montering? Då menar jag hur öppningarna bör peka. Oljeringen satt lite konstigt tyckte jag.

Post's attachments

126A.jpg, 99.38 kb, 640 x 480
126A.jpg 99.38 kb, 150 downloads since 2013-05-29 

126A_2.jpg, 87.16 kb, 640 x 480
126A_2.jpg 87.16 kb, 132 downloads since 2013-05-29 

Alte Liebe rostet nicht!

2

Papperspackningen under cylinderfoten tar du bort och använder Curil,Permatex eller nåt liknande istället. Undvik Silikon! Kolvringsgapen vänder du bara åt olika håll...

3 Senaste redigerad av nizekustoms (2013-05-29 14:27:32)

Som ringarna satt nu så satt övre ringen med gapet klockan 4. Mellersta ringen klockan 8 och den undre klockan 5. Det var den undre jag funderade över. Den skulle jag vilja ha klockan 12 men det kanske spelar mindre roll då.

Alte Liebe rostet nicht!

4

Det jag fick lära mig om ringar i skolan var att man satte dem ett kvartsvarv omlott men det var ju på stående motorer.
Man kan ju tänka sig att man inte vill ha oljeringens gap nedåt eller nån annan ring heller för den delen på en boxer.
Jag tänker på kolvvikten och det borde väl bli lite mer slitage nedåt?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Torpa skrev:

Det jag fick lära mig om ringar i skolan var att man satte dem ett kvartsvarv omlott men det var ju på stående motorer.
Man kan ju tänka sig att man inte vill ha oljeringens gap nedåt eller nån annan ring heller för den delen på en boxer.
Jag tänker på kolvvikten och det borde väl bli lite mer slitage nedåt?

Ja det var precis så jag tänkte med oljeringen.

Alte Liebe rostet nicht!

6

Nu flög fan i en igen...

Jag tror jag bara måste slänga på ett par NOS-toppar tillsammans med ett Riechert kit med dubbla PCI-34:or. Dags att försöka få i ordning på det kittet nu...

Dock måste man byta pinnbultarna vid insugen innan det kan komma på plats.

Är det förresten inte ett jäkla grovt utjämningsrör på dessa insug?

Post's attachments

topp1.jpg, 119.39 kb, 640 x 480
topp1.jpg 119.39 kb, 153 downloads since 2013-05-29 

topp2.JPG, 115.99 kb, 640 x 480
topp2.JPG 115.99 kb, 151 downloads since 2013-05-29 

Alte Liebe rostet nicht!

7

snyggt, lite justa vinklar i sätena o plana ett par mm så blir det där riktigt najs:)

Är ofta grova utjämningsslangar på många enkelportsinsug har jag sett så ska nog va så,
bland annat på vw typ 3 insugen för dubbla förgasare och vw är ju inte så kända för att överdimensionera i onödan.
Men har inte riktigt fattat än varför det behöver vara så mycket grövre på enkelport än dubbelport kanske någon som vet?

8

Jag rev runt lite i lagret i går och letade glömplåtar. Jag har två varianter. En liten som knappt går ut till centrum på cylindrarna och en stor plåt som sitter under båda cylindrarna och täcker hela. Jag tyckte någon gång att någon sa att den lilla var att föredra. Vad anser panelen?

Alte Liebe rostet nicht!

9

den stora... typ 3 ..

10

Dessa glömplåtar verkar vara ett gissel, på motorn i min Variant sitter det små typ 1 plåtar på och det är en utbytesmotor och verkade vara oskruvad innan min ägo.
Det jag har läst om är att typ 3 plåtarn tar lite mer effekt eftersom fläktmotståndet blir högre.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

11

men vinsten bör ju vara att hela cylindern kyls jämnare...

12

masen skrev:

Ja det tycker jag också, på en standardmotor som min som inte varvar nåt borde det inte vara nån märkbar effektskillnad.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

13

masen skrev:

Eller så fungerar det som en strut som man har när man åker moppe.
Det vill säga att det blir stopp i luftflödet.
Hade det behövts en större plåt hade man satt dit det.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

14

Mogge skrev:
masen skrev:

Eller så fungerar det som en strut som man har när man åker moppe.
Det vill säga att det blir stopp i luftflödet.

På typ 3 har man väl någon gån ansett att det behövts när man tagit fram dem. De tidga typ 3orna hade väl samma som typ 1.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

15 Senaste redigerad av P. (2013-05-31 12:31:14)

Mogge skrev:

Volkswagen gjorde denna förbättring på Typ 3 de sista årsmodellerna och även på senare Typ 1 i Brasilien. Tror inte att man behöver betvivla att det var en förbättring på en STD-motor. Jämnare fördelning av kylluften ger ju med stor sannolikhet ett jämnare slitage och mindre risk för orunda cylindrar.

Den "lilla" glömplåten gjorde sin debut på Typ 3 och blev sedan en fabriksuppgradering till Typ 1. Den s.k. Typ 3 glömplåten har ett artikelnummer som börjar på 113 vilket betyder att den ursprungligen togs fram för Typ 1

Därmed inte sagt att det behöver vara en förbättring på en trimmad motor eller att det finns ett behov att uppgradera en äldre motor för att den ska överleva.

16

Det viktiga är att man har glömplåtar på sin motor.
Jag vet många trimmade motorer som åker med den lilla utan problem.
Luftflödet beter sig nog lite annorlunda med 94'or och 7000 varv än Fritz-Günter tänkte sig när det konstruerades på 60-talet.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

ok...

18

I går började jag pilla med motorn igen när jag kom hem från Bugrun. Är det värt att beställa ventiljusterskruvar med kula till en mer eller mindre standardmaskin? Antar att man åker på att schimsa in bryggan då också så det skapar ju lite merjobb men det kanske det är värt? Jag hittade 7 gamla ventiljusterskruvar med kula i garaget. Den 8:e hade havererat... Ingen som har en ensam över?

Alte Liebe rostet nicht!

19

Det gick visst att beställa endast en ventiljusterskruv med kula från CSP. Trodde bara att dessa kom i satser om 8 men så var det alltså inte. De kommer jag att använda.
Nu väntar jag på silikontätningar till stötstångsrören innan jag kan dra topparna. Dessutom fick jag kontakt med Riechert tuning som kom med bestyckningsförslag för de dubbla 34PCI:erna på en standard 1600.

Han skrev:
venturi= 28 i.d.
main jet 142,5    air corr. jet  175  emulsion tube 10    needle valve  1,2    idle jet  50    accelr.pump valve M  w/o  bypass ! volume = 0,4-0,6 ccm each press,each carb !  don t  change  idle air jet.

Alte Liebe rostet nicht!

20

Ska iväg o kolla på en till ikväll efter jobb....mer 126or åt folket!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

21

25hpman skrev:

Ska iväg o kolla på en till ikväll efter jobb....mer 126or åt folket!

Då får vi hoppas den har bussbalkshål då... men du får ju bara agera reservmotordistributör med dina 126:or  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

22 Senaste redigerad av nizekustoms (2013-06-15 08:17:12)

Sådär ja. Då var det bytt pinbultar till insuget på en sida och NOS-toppen är ditdragen och med de längre pinbultarna kunde jag mocka upp insug, förgasare och Knecht-filter.

Bra med trumset i garaget. Då har man något att lägga viktiga böcker på  ICQ/ag
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1074504.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1074503.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1074502.jpg

Alte Liebe rostet nicht!