Jag fick tag i en 126A nyligen. Den såg ut som om den vart med om en del men den hade också stått förvarad ute så det var svårt att utifrån bedömma hur mycket den hade gått. Jag beslutade ig därför att riva av topparna på den för att försöka kolla statusen.
Jag lyfte av en cylinder och lyste in med ficklampa för att inspektera kamnockar och lyftare och det såg bra ut tycker jag. Cylindern hade inga vändkanter och har ju helt klart inte gått speciellt mycket i och med att så mycket av honingsmönstret finns kvar. Det blir nog till att bara slå ihop den igen efter lite rengöring. Det var en del sand och grovt material i cylindrarna. Förmodligen efter tiden ute.
Nu lite frågor. Det tycks ligga en tunn tunn packning i cyliderfoten. Skall man ha det eller bör man köra med något annat typ Curil eller liknande när man slår ihop det hela?
Hur skall kolvringarna sitta vid montering? Då menar jag hur öppningarna bör peka. Oljeringen satt lite konstigt tyckte jag.





