1

Har börjat köra lite med bussen nu och jag har lite problem med känslan i växelspaken. Den är trög/sträv åt alla håll. Vill ju att det ska gå lätt och fint så att man känner lägena bättre. Får i alla växlar utan större problem, förutom ettan ibland stillastående. Är det justeringen som är fel eller kan bussningarna längs stången vara orsaken?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

2

När högre växlar går i, men ettan och backen är svår tyder det på att kopplingen inte frikopplar. Löper lamellplattan lätt på splinesen? Om inte, är det risk för att den inte riktigt släpper från svänghjulet.

3

Tack för svar! Jag hittade dock en del av orsaken... Har ju IRS med bussnoskon och nya vxllådskuddar samt ny vxlförarbussning... Bussningen låg emot lasgolvet vid noskonen vilket gjorde växlingarna lite konstiga.

Sen kanske det inte skadar med nya bussningar framtill heller och kanske en lite stummare spak  med kortare lägen  ICQ/ad

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

4 Senaste redigerad av lowang (2013-05-22 20:12:06)

Ha!
Hade lite samma problem, kollade vid vxlförarbussningen, där var skrap i lastgolvet.
Min bussning är ny och tror den är lite för tjock jämfört mer original men golvet får masseras lite granna, gjorde susen ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

5

Se där ja... Jag masserade golvet en aning så nu ramlar växlarna i av sig själva nästan.  ICQ/ag

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

6

Tappade visst en av låsskruvarna bak till vxlstången igår    ICQ/ae

Starta från trean går det också...

Hissade upp den på jobbet och skulle trycka i stången i bussningen igen men det var lite brytvinkel där... Ännu en anledning till att vxlarna går lite trögt och att bussningen tar i lastgolvet... Orsaken är väl att drivpaketet hänger en aning pga lite trötta armar till motorupphängningen...

Nu har ju jag bytt en arm så förhoppningsvis sjunker den inte ihop mer... Tänkte ev lägga under en böjd plåtbit under varje vxllådskudde för att kompensera lite  ICQ/ab

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

7 Senaste redigerad av luftgekühlt (2017-08-28 14:43:02)

Fortsätter på denna tråd då jag har exakt samma problem.

Buss 64 standardhöjd ej sänkt. Har gått igenom allt man kan tänkas utan att ta ner motor men allt lutar mer o mer till att jag måste.
Växlarna är tröga både med motorn avstängt och på. Växelförarbussningen vid noskonen ser bra ut och tar inte vid lastgolvet bytat för 2 år sedan.
Alla växlarna är tröga, inget med att höga växlar går lättare in, alla inkl backen lika svåra att få in.
Kopplingen bytat för 2 år sedan allt länkage inklusive under växelspaken är ett par år gammalt.
Växellådsolja helt utbytt använt Agrol Hybran Plus GL-4

Frågor:
- Kan man se (utan att ta ner motorn) om armarna till motorupphängningen är trötta så drivpaketet hänger?
- Kan man bedöma (utan att ta ner motorn) om det är torra splines på axeln så att lamellplattan ligger an mot svänghjulet trots att tryckplattan rör på sig?
- Misstänker att nållagret i vevaxeln (svänghjulsskruven), kan vara i behov av smörjning, men då måste motorn ner.  ICQ/am
- Vad ska jag mer kolla innan motorn tas ner? Har jag missat att smörja någonstans?

Hoppas lösa detta utan at ta ner motorn. Tacksam för tips.

Också: har inte tillgång till verkstad så jag behöver hjälp (Malmö med omnejd) med att ta ner motorn. Mot betalning, såklart. Tips?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8 Senaste redigerad av chanel (2017-08-30 18:29:25)

Jag fick samma fenomen som dej luftgekuhlt, i mitt fall var det växellådsoljan som ställde till det( nån syntetisk tillsats). Fick tag på någon mobil olja som motsvarade orginalspecen som löste problemet för mej.