Fortsätter på denna tråd då jag har exakt samma problem.
Buss 64 standardhöjd ej sänkt. Har gått igenom allt man kan tänkas utan att ta ner motor men allt lutar mer o mer till att jag måste.
Växlarna är tröga både med motorn avstängt och på. Växelförarbussningen vid noskonen ser bra ut och tar inte vid lastgolvet bytat för 2 år sedan.
Alla växlarna är tröga, inget med att höga växlar går lättare in, alla inkl backen lika svåra att få in.
Kopplingen bytat för 2 år sedan allt länkage inklusive under växelspaken är ett par år gammalt.
Växellådsolja helt utbytt använt Agrol Hybran Plus GL-4
Frågor:
- Kan man se (utan att ta ner motorn) om armarna till motorupphängningen är trötta så drivpaketet hänger?
- Kan man bedöma (utan att ta ner motorn) om det är torra splines på axeln så att lamellplattan ligger an mot svänghjulet trots att tryckplattan rör på sig?
- Misstänker att nållagret i vevaxeln (svänghjulsskruven), kan vara i behov av smörjning, men då måste motorn ner.
- Vad ska jag mer kolla innan motorn tas ner? Har jag missat att smörja någonstans?
Hoppas lösa detta utan at ta ner motorn. Tacksam för tips.
Också: har inte tillgång till verkstad så jag behöver hjälp (Malmö med omnejd) med att ta ner motorn. Mot betalning, såklart. Tips?
Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│