1

Har ju ett motor projekt som stannat av lite men som jag tänkte ta upp framåt hösten.
Tanken är en std 1600 tråkigt men jag vill prioritera driftsäkerhet i denna maskin.
Jag har ett arborrat block och funderar lite på övriga komponenter i blocket.

Om vi börjar med veven ska man köra med den som satt i om den är schysst eller ska man lägga en slant på att få den slipad och balanserad? Eller ska man tillhör med satsa på en ny motviktsvev? Har läst att orginal veven räcker ganska långt när man trimmar och nu vill jag "bara" ha en driftsäker motor.

Hur är det med lyftarna dom såg inte så roliga ut ska man satsa på std eller bigfoot verkar inte vara så stor prisskillnad?

Något mer man ska satsa på för att få en driftsäker maskin? Givetvis blir det ett riktigt oljefilter oxå.

utan vw just nu... :-(

2

Vilken vev du behöver beror på hur mycket du kommer att varva men original räcker till 6500 med original svänghjul.
Jag känner inte till någon kam som behöver bigfeet så kör du med originaltyp.

Om jag skulle bygga en tillförlitlig motor så blev det nog en 1776 med W100 och dubbla IDF40. Runt 8-8,5 i komp och se till att ha koll på kylningen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Detta är vad JAG tycker, så att inte folk börjar anmärka.

sämst: originalvev som inte balanserats eller dåligt balanserad eftermarknadsvev
ok/bra originalvev balanserad eller eftermarknadsvev balanserad
bäst: originalvev med påsvetsade motvikter +balansering tillsammans med svänghjul och drev.

Tryckare skulle jag satsa på så lätta som möjligt, större tallrik är befogad om man har kamaxel med lång duration och höga lyft eftersom den annars börjar trycka utanför tryckaren och skaver mot kanten. Lätta delar i ventilgalleriet ger driftsäker motor.

Driftsäkerhet får du av att mäta alla toleranser och ha rätt spel. hålla dig inom lättare trimning och moderat kompressionsförhållande samt välfungerande kylning/oljesystem. Använd kvalitetsdelar när det går. Oljepumpen är hjärtat i en luftkyld vw, satsa på en bra sådan, 26 eller 30mm drev, portad och fullflödes.

4

Sämst är de gjutna vevar som finns, även nyare original Mexico-vevar är gjutna. De funkar bra i motorer som körs lugnt men är inget för den som jagar pokomonbilar vid rödljusen.  ICQ/ab

Originalvevarna är smidda på Bofors och har samma procedur som Porches, BMW's och de äldre vevarna från Gene Berg. Rör man ingenting så funkar originalbalanseringen mycket bra. Man måste inte ha motvikter påsvetsat. Ett par exempel på det är JPM's 1603 cc som gav 193 hk och en mer jordnära motor är Little Leroy som Brorsson byggde.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Sämst är de gjutna vevar som finns, även nyare original Mexico-vevar är gjutna. De funkar bra i motorer som körs lugnt men är inget för den som jagar pokomonbilar vid rödljusen.  ICQ/ab

Originalvevarna är smidda på Bofors och har samma procedur som Porches, BMW's och de äldre vevarna från Gene Berg. Rör man ingenting så funkar originalbalanseringen mycket bra. Man måste inte ha motvikter påsvetsat. Ett par exempel på det är JPM's 1603 cc som gav 193 hk och en mer jordnära motor är Little Leroy som Brorsson byggde.

Jag håller i stort sett med! ICQ/ad

6

Jag varvar min 1641a 8000rpm med orginal vev!!! Ej balanserad av mig iallafall.
Samt orginal svänghjul som modifierats för Rev6 koppling.
Åkt med samma lager 2 år men nu är dom bytta pga slitage.

Har man bara en kam som vill varva så är det inga problem att göra det.

7

originaldelarna är i de flesta fall långt bättre än eftermarknadsdelar. Originalvevar har jag balanserat i över tio år och har hitintills inte hittat en som behövde tas något på. Någon gång har det varit 1-2 gram. Vev stakarna är suveräna, enda nackdelen är att de ibland är för korta. När det gäller oljpumpar så är allt över 26mm totalt onödigt. jag kör min racemotor med en 21mm pump utan problem. Big foot lyftare anser jag vara ett dåligt skämt, behöver man dom har man en felslipad kam. Det intressanta i kråksången är att dom lättaste lyftarna faktiskt är gamla original. Väg själva får ni se. Det fanns när det begav sig flera tusen medarbetare på Volksvagen som arbetade med utveckling. Hur många finns det på EMPI, Bugpack och Scat.

8

Lånar tråden till en fråga.
Hur ser man om det är en Bofors eller Mexico vev?
MVWH: Daniel

9

Ta en hammare och håll veven lätt med två fingrar. slå till veven lite lätt på en vikt och lyssna. om den ringer som kyrkklockorna i Cherbourg är den smidd. Om det låter som att slå på en död häst så är veven gjuten. Det har florerat en del strokade gjutna vevar från Brasilien. se upp.

10

Hans Landelius skrev:

Ta en hammare och håll veven lätt med två fingrar. slå till veven lite lätt på en vikt och lyssna. om den ringer som kyrkklockorna i Cherbourg är den smidd. Om det låter som att slå på en död häst så är veven gjuten. Det har florerat en del strokade gjutna vevar från Brasilien. se upp.

Klockren beskrivning...

Låter som det får bli en orginal vev i bra kondition..

utan vw just nu... :-(

11

Hans Landelius skrev:

ICQ/ab

12

Vad jag menade är att en vev som är dåligt balanserad är ju dålig oavsett om den är original eller eftermarknad, iaf om man ska varva lite mer. Att de flesta sen är bra balanserade är ju en annan sak, som man inte vet säkert om man inte kollar. Försäljningsknep är jag bekant med, men jag tycker ändå att buden gällande vev varierar väldigt. Smidd vevaxel är ju en självklarhet. Vad gäller ang motvikter eller inte? vad är argumenten för/emot?

Sen är ju frågan om man vill ha längre slag. Stroke:ad originalvev är ju inte dumt, men de flesta saknar tillgång (om man inte köper från dpr eller demello tex) så en eftermarknadsvev blir ett enklare alternativ.

13 Senaste redigerad av Onedecadelater (2013-05-22 22:34:01)

Hejsan!
Jag tänker inte lägga någon värdering i val av vev - det enda jag skulle vilja framhäva är vikten av att kontrollera att allt är balanserat. Om det sen visar sig att veven, oavsett vad du valt, är balanserad (original vw balansering är som sagt oftast bra) så vet du iaf med säkerhet. Obalans skapar vibrationer som alstrar värme och det vill du inte ha. Oljan blir onödigt varm och eftersom den både kyler och smörjer är det viktigt att den inte går för varm. Vi som kör dragracing kan få andra problem av vibrationer, men för oss hinner oftast inte värmen bli ett problem då vi som sagt kör korta stunder. Skall du däremot mata landsväg hamnar det i en annan dager! Börjar man trimma lite ändrar man ju på den konfiguration som VW tog fram och som har gjort att miljontals folkvagnar gått åtskilliga tusen mil! Ibland tror jag vi gör det lite för svårt för oss - gör det enkelt och "safe" så kommer det fungera bra - balanserat och med kända, gärna nära originalkonfigurationen, kombinationer av delar.
Herrarna ovan har mycket stor erfarenhet och jag tror att vi alla har i stort sett samma åsikter - eller?

Kan dessutom tillägga att jag åkte en 1915 på 154 hkr på gatan i många år och piskade skrotet ur den på strippen. Den gick sedan ett par tusen mil till efter jag sålt den innan den renoverades. Originalvev, orginalstakar etc...inga som helst problem med temperatur eller slitage.
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014