1

Ström från tändningen når fram till spolen = 13 volt. På spolens andra pol mäter jag upp 12 volt...ska det verkligen vara så där?

Är det inte så att när brytaren ger "order om puls" så ska spolen ge gnista?  Man ska väl inte kunna mäta upp 12 v rakt över helt utan andra inkopplingar, eller är detta riktigt?

Spolen genererar ingen gnista vid provstart.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

2

1 = med brytarspets brytarspetsen jordar.... 15= tändningspluss.. men det vet du ju redan. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jo, det vet jag. Men ska spänningen gå rakt igenom spolen så där. Dvs tändningsplus på 15, o vid mätning på 1, helt utan andra anslutningar även vara 12 volt?

Fattar du?

4

Så blir det om brytar spetsen inte jordar dvs öppet läge. Du borde få 0 eller väldigt låg spänning när brytarspetsarna är slutna.

Koppla lös kabeln på 1an på tändspolen och mät resistansen mot jord. Den borde vara ganska låg när brytarspetsarna är sluten och oändlig eller avbrott när brytarspetsarna är öppen.

utan vw just nu... :-(

5

Är brytarna öppna får du spänning även där, är de stängda ska du ha noll volt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Tobias skrev:

Koppla lös kabeln på 1an på tändspolen och mät resistansen mot jord. Den borde vara ganska låg när brytarspetsarna är sluten och oändlig eller avbrott när brytarspetsarna är öppen.

Men om man lossar kabeln från spolen, då har väl inte brytarnas position nåt med mätningen att göra?, Eller du menar kanske matningen till 15 istället?

7

Om du mäter resistans och inte spänning så kan du se att brytarspetsarna faktiskt jordar.  Sen kan du ju göra samma sak på 15 stiftet på tändspolen men jag vet inte vilken resistans du har i spolen normalt.

8

Svwerker skrev:

Är brytarna öppna får du spänning även där, är de stängda ska du ha noll volt.

Men det jag har är spänning på 1, när jag matar 15 med spänning....UTAN att andra kablar är anslutna. Jag har brytarlöst system, så jag är inte gärna i fördelaren o rotar runt.

Du menar om sladden till 1 är borta(brytare öppna) så, JA då är det spänning på plint 1, med matning på plint 15.

Ok, då är det inte där felet ligger. Kan en spole vara defekt även om den nu verkar frisk, enligt kopplingarna?

9

Prova byta spolen men det du har mätt upp verkat ju korrekt. Du kan ju mäta spänningen på 1 och sakta rotera motorn och när du ska få gnista så kommer spänningen sjunka. Det är dock lite jobbigt att göra med motorn i ett alternativ är ju att demontera fördelaren och rotera den  lös för att se om den jordar.

Du borde mäta resistansen på tändkabeln i mitten till ett av stiften för att utesluta att det inte är rotorn eller locket som är kasst.

10

Hmmm...detta känns som rena grekiskan. Får se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mej om 2 veckor, sista veckan innan Fan Fest...

Jag provar runt lite då. Ska prova att mäta på spolen o dra runt motorn. En sak man kan göra själv utan assistans.

Fattar jag rätt så här långt...när brytaren öppnar, då ger spolen gnista?  Ja, det är ju hela idén, men i praktiken har jag då spänning på 15 när brytarna är stängda o ingen spänning = jord (dvs sluten strömkrets) då brytaren öppnar = gnista?

11

Då ska jag försöka förklara.

När brytarspetsarna sluts så sluts kretsen mellan stift 1 och jord. Om man då mäter spänning mellan mellan stift 1 och jord har man 0 volt. Då laddas spolen upp.

Och när brytar spetsen bryter kretsen igen så laddas spolen ut. Och om man då mäter spänningen på stift 1 har man 12 volt.

I praktiken laddas inte spolen ur förens rotorn sluter kretsen till tändstiftet.

12

Ja, men då fattar jag den biten.

Jag kollade ju gnistan mellan centrumkabeln o förgasaren, men ingen tillstymmelse till gnista fanns. Nu jordar kanske inte förgasaren? Kan ju ha klabbat till det redan där. Men soppa får den så den blir sur, men tänder icke.

13

Jag skulle gjort så här.

Lossa fördelaren och mätt spänningen på stift 1 när man vrider runt fördelaren för hand och se om spänningen är 12 v för att sedan sjunka till 0 precis innan rotorn passerar positionen där tändkabeln till stiftet sitter. Gör den det skulle jag prova en annan tändspole.

14

Hmmm...har testat med en annan tändspole. Ingen skillnad.
Har resistansmätt över brytaren (hallgivaren) till stift, när man vrider...ingen skillnad i resistans. Vilket känns lite konstigt.

Resistansmätte rotorn för skoj skull, det var OL dvs inte ett skit. Sitter det nåt inbyggt motstånd imellan mitten o tippen på rotorn? För här emellan ska det väl inte vara avbrott? Tog en ny rotor med samma resultat.

15

Om du mätt resistansen mellan mitten på rotorn och tippen och fått OL så är det nog oxid på den.

En dum fråga men har du provat rotera fördelaren utan locket och sett att skivan snurrar?

16 Senaste redigerad av Piraten (2013-05-05 16:40:21)

Fler tips!

1: Ta bort minuskablen på tändspolen och ersätt den med en lös kabel, ta en av
     tändkablarna och sätt den direkt i spolen med ett löst tändstift.
     På med tändingen och jorda till den lösa kabeln! Får Du gnista? Då är spolen hel.

2: Koppla ett mätinstrument mellann minus på spolen och plus, vrid runt motorn varvid Du
    skall få ett utslag på ca 12V 4ggr per varv på motorn.

3: Om test 1 inte ger resultat är det spolen, test 2, Ditt brytarlösa system som packat.

4: Om båda dessa tester är okej, kolla det lilla kolstiftet i fördelarlocket så det inte gått av
    eller ramlat loss.

5: Om det sitter ett motstånd i rotorn så syns det ganska tydlkigt, gjorde så på en del för att
    minimera radiostörningar, Du ser det på att motståndet är ingjutet i skåran ovantill, om inte
    är skåran rak och jämn.

Kanske det är till någon hjälp ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

17

En bekant hade, som jag fattade det, problem med fjädern i fördelaren som drar tillbaka plattan. Den jordar tydligen på ngt sätt, eller? En id'e iaf  ICQ/ad

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

18

wille skrev:

En bekant hade, som jag fattade det, problem med fjädern i fördelaren som drar tillbaka plattan. Den jordar tydligen på ngt sätt, eller? En id'e iaf  ICQ/ad

Stämmer det med, glömde jag faktiskt! Ska ju sitta en liten jordfläta mellan plattan och fördelarens gods på sidan.
Wille har en bra tanke där ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

19

Min resistansmätning var ju korkad. Nästa grej blir att lossa fördelaren o snurra runt lite lätt med el på. Bryter den inte så har Ignitorn sagt upp sej....o det är faktiskt vad jag tror har hänt också. I o med att det är stendött....
Är nu i Stockholm i ....grrrrr....12 dagar, men när jag kommer hem så ryker fördelarn ut o in med en vanlig brytarförsedd fördelare. Har en NOS som ligger, så nu ska den i.

Det finns tydligen ett motstånd ingjutet i rotorn, o detta går inte att resistansmäta, utan man får koppla på spänning o mäta istället....om man vill testa den.

Jag ska prova dina tips, Piraten. Tack.  ICQ/ab

20

Hoppas det löser sig med detta, kul om man kan bjuda igen lite..som tack för stötfångaren till -75:an, den blev kalasfin med lite puts ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

21

NOS fördelare monterad idag, o då gick den igång direkt. Gött.

Men....bara torkarna funkar av den elektriska utrustningen. Felsökning imorron. Nu ska det vaxas skåp!