1

Nån som har erfarenhet av att skicka paket till Norge?

Jag har en pryl på Tradera till salu och har fått frågan om jag säljer till Norge av en kille.
När jag kollar frakten på Posten så blir fraktkostnaden över 700:- för ett paket i storlek 40x40x40 cm och 2-3 kg (en gammal kromad Hella lampa som måste packas bra  ICQ/ad )

Sen tillkommer väl en Bankavgift också?

Är det rimligt med den frakten? Låter skitdyrt tycker jag.
Finns det billigare alternativ?

Typ 3 Variant -65

2

Du kan sända det som skrymmande brev istället, blir billigare!

Formel Vee Dolling

3

Enligt Postens Skickaguiden så är det paket som gäller, kanske är för stort och tung för brev.

Typ 3 Variant -65

4

700kr kostade det för mig att skicka ett takräcke till USA...

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

5

skicka smör till norge är väl olagligt Default/smile

6

Urban T skrev:

Enligt Postens Skickaguiden så är det paket som gäller, kanske är för stort och tung för brev.

Det är inga problem att skicka som brev....... lampan är väl knappast 40x40x40 ens med emballage....  ICQ/an

Formel Vee Dolling

7

Jag skickar paket dagligen på jobbet till Norge. Se till att få med Taricnummer på delen och personnummer på mottagaren, annars är det risk att försändelsen stoppas. Jag kan hjälpa dig med ett taricnummer imorgon ICQ/ab Ett paket kostar normalt 520 kr utan svensk moms, vilket blir över 700 som du säger. Det vanligaste med våra norgepaket är att de hämtas innanför svenska gränsen, typ Strömstad, Arvika eller Åre. Då blir frakten bra mycket billigare.

8

Vintage Vw skrev:
Urban T skrev:

Det är inga problem att skicka som brev....... lampan är väl knappast 40x40x40 ens med emballage....  ICQ/an

Kanske uttryckte mig otydligt, det är ett gammalt extraljus, inte bara en glödlampa. Och man behöver nog 10 cm runt om för att vara säker.
Men okej, 30x30x30 skulle kanske räcka.

Typ 3 Variant -65

9

Michos Miche skrev:

Jag skickar paket dagligen på jobbet till Norge. Se till att få med Taricnummer på delen och personnummer på mottagaren, annars är det risk att försändelsen stoppas. Jag kan hjälpa dig med ett taricnummer imorgon ICQ/ab Ett paket kostar normalt 520 kr utan svensk moms, vilket blir över 700 som du säger. Det vanligaste med våra norgepaket är att de hämtas innanför svenska gränsen, typ Strömstad, Arvika eller Åre. Då blir frakten bra mycket billigare.

Tackar, men nu är den inte såld ännu, han har inte ens lagt bud. Jag ville bara kolla så han vet vad kostnaden skulle bli ifall han vinner auktionen.  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

10

Vart i Norge bor han? Ett alternativ är bussgods om han bor närma gränsen.
Skicka till ett bussgodskontor/ombud på vår sida av gränsen så får han åka över och hämta det själv, fungerar med sms-avisering till Norska mobilnummer också.

Buy the ticket, take the ride... - HST

11

Löf skrev:

Vart i Norge bor han? Ett alternativ är bussgods om han bor närma gränsen.
Skicka till ett bussgodskontor/ombud på vår sida av gränsen så får han åka över och hämta det själv, fungerar med sms-avisering till Norska mobilnummer också.

Han skrev inte vart han bor, men det var ju ett bra tips, tack.

Typ 3 Variant -65