Hej!
Mitt problem är att motorn känns orkeslös och ansträngd, blir mycket värre när den är varm, den bluddrar och då börjar den nästan hoppa. Den går inte perfekt när den är kall men definitivt bättre än som varm. Det blir stark kondens på förgasarfoten. Se bifogad bild. Varför blir det så? Något som jag också reagerat på är att mellanplåten ovanför ljuddämparen blir riktigt varm och det har jag aldrig tänkt på tidigare.
Den har tidigare gått som en klocka men hade nyss ur motorn eftersom jag var tvungen att byta kopplingen.
Följande bytte jag i samband med att motorn var ur:
Främre och bakre växellådsfästen
Tryckplatta, lamell och urtrampningslager
Packbox bakom svänghjul samt den på växellådan
Kopplingsvajer
Värmekammare höger byttes till en begagnad utan rosthål
Motor- och växellådsolja
Tätningslisten runt motorn
När motorn väl var på plats tog jag en kort provtur på högst fem minuter och den gick helt okej. Därefter passade jag på att byta stötstångsrören till den fjäderbelastade modellen eftersom de gamla var illa däran och läckte. Satte tillbaka alla stötstänger i samma ordning som de satt i och använde momentnyckel. Sedan justerade jag ventilerna till 0,15mm (som jag alltid kört med), brytarspetsarna till 0,40mm och ställde tändningen statiskt när motorn var kall, 10* före TDC. Har även justerat förgasaren.
Jag har bytt alla tänddelar såsom tändkablar, kondensator, brytarspetsar och fördelarlock utan att den gick ett uns bättre. Batteriet är inköpt förra året men det har jag laddat. Dessutom har jag haft isär förgasaren och gjort rent den med bensin och tryckluft. Har till och med provat att justera ventilerna till 0,10mm (och tändning samt förgasaren efter det) men det blev ingen skillnad.
Igår provkörde jag och när den började gå dåligt stängde jag av den och kollade tändningen. Då stod den på ungefär 7-8* före TDC så jag ändrade till 10* och justerade förgasaren. Då gick den bättre men fortfarande inte bra.
Nu får jag verkligen ingen ordning på den och det börjar kännas oerhört frustrerande eftersom det kostar pengar, all ledig tid och kraft! Förstår inte vad som är fel! Känns riktigt trist för jag och min sambo har planerat länge att vi skulle åka på roadtrip med början imorgon men har ju inte fått ordning på bilen och jag har hållt på i flera veckor.
Finns det någon som kan konkreta förslag på vad som kan orsaka allt detta? Kan det helt enkelt vara något med den "nya" värmekammaren som jag satt dit?
Tacksam för svar! Om någon i närheten av Eskilstuna känner att den är kvalificerad nog att fixa detta så hör av dig.
Vänliga hälsningar
Ken
Tändningen ska ju "avancera" när man gasar även utan vacuumslang.