1 Senaste redigerad av Kentamannen (2012-07-15 11:02:25)

Hej!

Mitt problem är att motorn känns orkeslös och ansträngd, blir mycket värre när den är varm, den bluddrar och då börjar den nästan hoppa. Den går inte perfekt när den är kall men definitivt bättre än som varm. Det blir stark kondens på förgasarfoten. Se bifogad bild. Varför blir det så? Något som jag också reagerat på är att mellanplåten ovanför ljuddämparen blir riktigt varm och det har jag aldrig tänkt på tidigare.

Den har tidigare gått som en klocka men hade nyss ur motorn eftersom jag var tvungen att byta kopplingen.

Följande bytte jag i samband med att motorn var ur:

• Främre och bakre växellådsfästen

• Tryckplatta, lamell och urtrampningslager

• Packbox bakom svänghjul samt den på växellådan

• Kopplingsvajer

• Värmekammare höger byttes till en begagnad utan rosthål

• Motor- och växellådsolja

• Tätningslisten runt motorn

När motorn väl var på plats tog jag en kort provtur på högst fem minuter och den gick helt okej. Därefter passade jag på att byta stötstångsrören till den fjäderbelastade modellen eftersom de gamla var illa däran och läckte. Satte tillbaka alla stötstänger i samma ordning som de satt i och använde momentnyckel. Sedan justerade jag ventilerna till 0,15mm (som jag alltid kört med), brytarspetsarna till 0,40mm och ställde tändningen statiskt när motorn var kall, 10* före TDC.  Har även justerat förgasaren.

Jag har bytt alla tänddelar såsom tändkablar, kondensator, brytarspetsar och fördelarlock utan att den gick ett uns bättre. Batteriet är inköpt förra året men det har jag laddat. Dessutom har jag haft isär förgasaren och gjort rent den med bensin och tryckluft. Har till och med provat att justera ventilerna till 0,10mm (och tändning samt förgasaren efter det) men det blev ingen skillnad.

Igår provkörde jag och när den började gå dåligt stängde jag av den och kollade tändningen. Då stod den på ungefär 7-8* före TDC så jag ändrade till 10* och justerade förgasaren. Då gick den bättre men fortfarande inte bra.

Nu får jag verkligen ingen ordning på den och det börjar kännas oerhört frustrerande eftersom det kostar pengar, all ledig tid och kraft! Förstår inte vad som är fel! Känns riktigt trist för jag och min sambo har planerat länge att vi skulle åka på roadtrip med början imorgon men har ju inte fått ordning på bilen och jag har hållt på i flera veckor.  ICQ/ac

Finns det någon som kan konkreta förslag på vad som kan orsaka allt detta? Kan det helt enkelt vara något med den "nya" värmekammaren som jag satt dit?

Tacksam för svar! Om någon i närheten av Eskilstuna känner att den är kvalificerad nog att fixa detta så hör av dig.

Vänliga hälsningar
Ken

Post's attachments

photo 1.JPG, 101.66 kb, 478 x 640
photo 1.JPG 101.66 kb, 234 downloads since 2012-07-15 

photo 2.JPG, 82.21 kb, 478 x 640
photo 2.JPG 82.21 kb, 181 downloads since 2012-07-15 

2

Spånar lite lätt:  Sot och avlagringar i värmekammrar/ avgas. 

Brända / feljusterade ventiler.

Membranet i soppapumpen  ( Men det har inte med värmeutvecklingen att göra)

3

Har du ställt tändningen med vacuumslangen borttagen och pluggad?

4

Roadkill skrev:

Tack för dina tips! Gällande värmeutvecklingen så kanske det inte är varmare än vanligt men jag har aldrig uppmärksammat att mellanplåten känts varmt. Ioförsig så är det inte förrän någonting går dåligt som man börjar (kanske?) överanalysera saker och symtom.

stickan skrev:

Jag har ställt den med vaccuumslangen inkopplad. Gällande det där så har jag läst flera olika åsikter och då har verkat kvitta på de gamla bubblorna. Kan ha fel! Tydligen ska vissa 1200-motorer ställas på 7,5* BTDC och inte 10* - ska dubbelkolla imorgon. Jag har ägt bilen i 15 år men började använda den som bruksbil under sommarhalvåret förra året och har sedan dess ställt den på 10* och den har fungerat kanon.

Är det någon som har en åsikt gällande kondensen på förgasarfoten? Vad kan detta bero på?`Fryser förgasaren? Och kan värmekammare påverka motorn så pass mycket att den går såhär?

5

Kentamannen skrev:
Roadkill skrev:

Tack för dina tips! Gällande värmeutvecklingen så kanske det inte är varmare än vanligt men jag har aldrig uppmärksammat att mellanplåten känts varmt. Ioförsig så är det inte förrän någonting går dåligt som man börjar (kanske?) överanalysera saker och symtom.

stickan skrev:

Jag har ställt den med vaccuumslangen inkopplad. Gällande det där så har jag läst flera olika åsikter och då har verkat kvitta på de gamla bubblorna. Kan ha fel! Tydligen ska vissa 1200-motorer ställas på 7,5* BTDC och inte 10* - ska dubbelkolla imorgon. Jag har ägt bilen i 15 år men började använda den som bruksbil under sommarhalvåret förra året och har sedan dess ställt den på 10* och den har fungerat kanon.

Är det någon som har en åsikt gällande kondensen på förgasarfoten? Vad kan detta bero på?`Fryser förgasaren? Och kan värmekammare påverka motorn så pass mycket att den går såhär?

Vissa ska ställas 10 grader före och andra 7,5 men ALLA ska ha slangen borttagen från fördelaren och pluggad!

6

stickan skrev:

Vissa ska ställas 10 grader före och andra 7,5 men ALLA ska ha slangen borttagen från fördelaren och pluggad!

Då ska jag prova att ta bort den och se om det blir någon skillnad! Tack stickan!

7 Senaste redigerad av Kentamannen (2012-07-21 15:59:12)

Provade för några dagar sedan att ställa tändningen statiskt med slangen borttagen - det blev ingen skillnad! Den stod fortfarande på 10 grader. Men nu har jag undersökt vad fördelaren heter och hittat lite information gällande den.

På fördelaren står det: JU4    Bosch 0231 147 002    VW 111 905 205 M

http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm skrev:

Beetle 1961-1964 * 40HP

Distributor: VW 113-905-205A, Bosch ZV/PAU 4R2, 4R5 (0231 139 002) > 113-905-205B, 0231 139 006 > 311-905-205, ZV/PAU 4R4, 4R6 (0231 139 005) > 315-905-205B, 0231 137 031
Can Use: VW 111-905-205L or M, Bosch 0231 147 002 or 111-905-205N, 0231 137 005
Condensor: 02 006
Rotor: 04 010
Cap: 03 037
Coil: 00 001 (Blue Coil: 00 016)
Vacuum Can: 07 015 (NLA)
Ignition Wires: 09 001
Spark Plug: W8AC
Timing Set At:: 10deg BTDC Static or @ 800-950rpm w/strobe w/vacuum hose disconnected and plugged
Advance/Retard Range: Vacuum Advance Only: 10deg @ 1.3 In. Hg, 15-21deg @ 2.8 In. Hg

Förgasaren som sitter på är en Solex 28 PICT1. Vad jag har gjort sedan sista gången jag skrev är att jag fixat en stroblampa för att ställa tändningen den vägen. Jag varmkörde bilen, stängde av den, kopplade loss vaccumslangen och pluggade till ingångarna. Har märkt upp med tippex på 10 och 30 grader. Kopplade därefter in stroblampan.

Det lustiga är att oavsett om den står på tomgång eller om jag gasar fullt så rör sig inte märkena alls. 10 grader är alltså i linje med mitten! Jag vet att jag har läst någonting om det här men kan inte hitta den informationen! Vad betyder detta?

Om jag kopplar på vaccumslangen så blir det helt annorlunda. Vid gas så hamnar 30-gradersmärket i linje med mitten men på tomgång ligger det cirka 1,5 cm till höger. Vilket innebär att 10-gradersmärket ligger långt åt vänster på tomgång! Har filmat också så säg till om ni inte förstår vad jag menar.

Har ni någon vägledning till vad jag ska göra? Vad beror det ovanstående på?

8

Det är klart att det blir annat med vacuumslangen inkopplad.Det visar ju att vacuumförställningen funkar!Märket på remskivan är 10 grader så du ska ställa mot det!

9

stickan skrev:

Det är klart att det blir annat med vacuumslangen inkopplad.Det visar ju att vacuumförställningen funkar!Märket på remskivan är 10 grader så du ska ställa mot det!

Det förstår jag men när man ställer tändningen med stroblampa ska ju vacuumslangen vara urkopplad. På min bil flyttas inte tändningen alls när jag gasar och det är väl inte så det ska vara? TDC ska ju röra sig åt vänster eller hur man nu förklarar det på svenska. ICQ/ab Tändningen ska ju "avancera" när man gasar även utan vacuumslang.

Bilen puffar och har avgassmällar numera vid nedväxling.

10

http://www.vw-resource.com/tune-up.html#timing skrev:

Important Note regarding vacuum lines:When timing the vacuum-only distributor, the vacuum line(s) must be attached.

Har nu läst på Rob and Daves VW-sida att när man har en sådan fördelare och vacuumklocka så ska man faktiskt ställa tändningen med vacuumslangen inkopplad. Är det någon som kan bekräfta detta?

11

Kentamannen skrev:
http://www.vw-resource.com/tune-up.html#timing skrev:

Important Note regarding vacuum lines:When timing the vacuum-only distributor, the vacuum line(s) must be attached.

Har nu läst på Rob and Daves VW-sida att när man har en sådan fördelare och vacuumklocka så ska man faktiskt ställa tändningen med vacuumslangen inkopplad. Är det någon som kan bekräfta detta?

Fördelaren du har saknar centrifugalreglering,så den kan inte ändra tändningen med slangen borttagen..

12

Tack stickan för alla dina svar! Trots all hjälp får jag tyvärr ingen ordning på den. När den är kall går den bra men när den blir varm så puttrar den och hoppar. Förgasaren blir fortfarande iskall, inklusive hela flottörhuset. Insugen är endast lite ljumna. Är det normalt att förgasaren blir iskall?

Några idéer eller finns det någon VW-kunnig privatperson eller verkstad i Eskilstunatrakten som vill ha nåt att göra? Har endast lämnat in en bil en gång men nu vill jag bara få den att fungera annars kommer den bli stående till nästa vår eftersom jag snart åker utomlands.

13

Du kan ha stopp i förvärmningsröret från ljuddämparen.Det som sitter ihop med insuget.

14

Hej allesammans!
Jag har tyvärr inte gjort något ytterligare med bilen sen jag skrev, inte heller kollat förvärmningsröret från ljuddämparen. Har tyvärr inte tid att fixa bilen men vill verkligen få detta gjort, så känner du till någon person eller verkstad som kan kolla på den? I Eskilstuna- eller Västeråstrakten. Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få!

15

Har sett fall där fjädern har hamnat på fel sida om membranet i accpumpen när folk renoverat. Sitter alla tändkablar rätt och har du ställt tändningen på rätt cylinder. Är säkert inget stort fel men kan vara svårt att hitta. Finns alla rör kvar i halsen på förgasaren för om accröret lossnar så rinner soppan okontrolerat ner i förgasarhalsen.

16 Senaste redigerad av Macke (2013-05-16 10:48:01)

Har man monterat nya brytare kan klacken slitas fort i början vilket resulterar i att brytaravståndet blir för litet och tändningen för sen , avgassystemet blir VARMT och bilen går dåligt....
Kolla brytaravståndet igen innan du ställer tändningen  ICQ/ab

Gammal bensin kan ofta sabba tändstiften också....det händer allt oftare numera.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

17

Kondesatorn.....

The original Widefive.