1

Hejsan, jag är ny här och har införskaffat mig en billigare hobbybil än en Bmw med v12:a  Default/lol  Jag vet hur viktiga såna här forum är  ICQ/ag

Nu till mitt lilla problem!

Som sagt en 1300cc som hänger på en buggy (-67) Allt har stått i en lada 14 år.Det jag har gjort är att jag har fått igång motorn,bytt rotor,brytare,fördelarlock,tändstift,ny bensin,bytt olja! Det läckte in motorolja till kopplingen via vevaxeltätningen och droppade ut genom sprängkåpan efter jag fått igång den....tog bort allt och satte dit en NY vevaxeltätning! Startar och samma problem uppstår igen  ICQ/ad

Det jag inte gjorde var att rensa silen i botten eller tog bort den,bytte bara oljan! Kan det va stopp nånstans som gör att motorn vill trycka ut oljan genom axeltätningen in till kopplingen?

2

var noga med att kolla så det inte är någon skada på vevaxeln och he lite olja i packboxen på det som ska täta mot vevaxeln, annars kan man "bränna" upp tätningarna i packboxen. ifall du fått mycket olja på lamellen så är det lika bra att byta den när du ska ut med motorn då den annars kommer slira.

3

Och så skall ju svänghjulet/vevaxeln tätas mot varann....

O-ring inuti svänghjulet på senare motorer och papp/al-packning mot vevänden på tidiga.
Jag brukar köra super-clean och sedan tunnt med packningssilicon istället.

4

Vilket sammanträffande. Jag köpte mig ju en "ny" motor för någon vecka sen och igår när jag började kolla lite så såg jag att det var ganska oljigt i kopplingen. Låter ju som att det kan vara samma fel på min som du har.

Vad är enklaste sättet att få bort svänghjulet? Mutterdragare eller?

Måste ju få tag i en packbox med...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

5

Någon som har koll på om mekonomen kan få hem en sådan packning? Blir så dyrt och beställa på nätet eftersom frakten blir dyrare än packningen...

6

Folkabiten har för 70:- kostar nog inte många kronor att skicka.

Se till att få in packboxen ända in,
jag bytte 3 gånger förra veckan innan jag fatta vad som var fel.
Glöm inte att olja in den innan!

7

Eller om du har någon firma som säljer kullager o dyligt i närheten?
70 - 90 - 10 heter radialtätningen, och undvik "dammläpp" - den går torr och bränns sönder iallafall...

8

Swerull inne i Norrköping borde väl ha då va? Får väl ta en sväng in på fredag, är ju ändå ledig...  ICQ/af

9

Hej igen, tack för alla svar...stämmer överens med vad jag trodde efter ett tag ICQ/ab jag löste det på mitt sätt hehe....köpte en 1303s -73 och plockade ur motorn....snustorr och inget axialglapp och bara gått 9500mil...körde hem den själv från Borlänge..lånar den motorn för jag ska nog renovera bubblan allteftersom (utvändigt).....gick jättebra...har tagit ur den igår och idag ska den hängas på buggyn så den kan besiktas........ är en Lim 1500 på buggyn så att hänga dit 1600 motorn borde inte vara några problem?

10

Om din låda är äldre än 71 så måste du ha en tryckplatta med ring i mitten!

11

Hej....jo den hade jag ICQ/ab Jag har satt dit allt och fungerar förutom att jag måste beställa ny lamell...det gick inte att tvätta ren den med aceton + att den va nästan helt slut...ville slira ändå på dom höga växlarna! Man kan inte flytta över hela bygeln från 1303 lådan? Såg att det va ett annat urtrampninglager på den (som en hylsa) och sen använda den rätta tryckplattan? Sen fick jag en slang över på förgasaren en bit ner på "halsen" som suger luft...fanns inget ställe att sätta den på....den gick till gamla luftburken....satte en skruv i den sen gick den rent efter det! (Rätt?)

12

Morgan skrev:

Hej....jo den hade jag ICQ/ab Jag har satt dit allt och fungerar förutom att jag måste beställa ny lamell...det gick inte att tvätta ren den med aceton + att den va nästan helt slut...ville slira ändå på dom höga växlarna! Man kan inte flytta över hela bygeln från 1303 lådan? Såg att det va ett annat urtrampninglager på den (som en hylsa) och sen använda den rätta tryckplattan? Sen fick jag en slang över på förgasaren en bit ner på "halsen" som suger luft...fanns inget ställe att sätta den på....den gick till gamla luftburken....satte en skruv i den sen gick den rent efter det! (Rätt?)

Flytta axeln för urtrampningslagret tror jag inte är värt besväret (fastrostad kopplingsarm = skitsvårt att få bort) samt att diametern/lagringen brukar vara olika jämter de äldre lådorna. Mkt enklare att köpa tryckplatta "med ring".

Skriv vart du finns, så kanske någon i närheten har "på hyllan" ?

Plugga anslutningen på insuget var "rätt" - styrde väl något spjäll för varmkörning/vinter i originalluftrenaren ?

13

Morgan skrev:

"Hylsan" sitter i växellådan och inte på lagret. Den styr lagret. Den rätta kopplingen är den som passar din låda, alltså en med ring i ditt fall.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Hej.......japp ! Blev lite konfunderad när jag fick bort 1600 motorn att det såg inte likadant ut koppling,tryckplatta etc.Plockade bara över den "gamla" tryckplattan med ring och lamellen som dock va oljeskadad efter läckaget via vevaxeltätningen...den va helt slut ändå med nitarna jäms med,har beställt ny lamell nu....sen så ICQ/ab

Läste en annons på blocket om en buggy till salu och fälgar följer med för besiktning? Måste det sitta orginal på ? Min har ju smala framdäck och breda bakdäck? Ska man behöva åka och skämmas till besiktningen?  ICQ/ag

15

Det beror på hur breda och hur det är breddat. Slibanan får inte sticka utanför skärmarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Hur ska man göra för att få boer svänghjulet då? Letade reda på en hylsa som passade idag men man måste ju hålla emot på nått sätt?! Och hur får man bort svänghjulet när man väl fått bort muttern? Kollade bara jättesnabbt tidigare idag och då kunde jag inte få till det riktigt måste jag säga...

17

Svwerker skrev:

Det beror på hur breda och hur det är breddat. Slibanan får inte sticka utanför skärmarna.

Ok då klarar jag mig  ICQ/af

18

Varför ska du bort med svänghjulet?  Default/hmm

19

Det måste jag väl göra för att komma åt att byta packboxen som sitter på vevaxeln, eller tänker jag helt knasigt nu?

20

Då är det inget som håller fast svänghjulet förutom passningen så vicka försiktigt så ska du se att det släpper.

Ali G

21

whallis skrev:

Hur ska man göra för att få boer svänghjulet då? Letade reda på en hylsa som passade idag men man måste ju hålla emot på nått sätt?! Och hur får man bort svänghjulet när man väl fått bort muttern? Kollade bara jättesnabbt tidigare idag och då kunde jag inte få till det riktigt måste jag säga...

Du får fixa 1,5meter vinkeljärn (jag råkar ha ett rör..) att bulta fast på svänghjulet...

http://hem.bredband.net/b777633/pics/svanghjulsmothall.jpg

Mycket enklare är om man kan låna en 3/4" mutterdragare? Då behövs inget mothåll.
Sedan tar du ett par stora mejslar el dyl och "vickar loss" svänghjulet ifrån styrtapparna.
Glöm inte att vev/svänghjul skall ha tätning emellan sedan - lite packningssilicon går bra.

22

Sa du inte att motorn var snustorr? Varför byter du då packbox?  Default/hmm

23

Titta där, då vet jag precis hur jag ska göra. Får åka ut till stora garaget och se vad jag kan hitta.
Annars får jag väl lasta upp motorn, ta med lite bullar och åka in till dig Mettis. Köpte ju motorn och Eric och han tyckte ju att jag skulle komma in och hälsa på er vart efter...  ICQ/ab

Vet inte vem du skrev till Stickan men min är inte snustorr i alla fall. Min förra motor var snustorr just där men det var nog enda stället...   ICQ/ab

24

Jag skrev "snustorr" men det gällde den nya 1600 motorn  ICQ/af