1 Senaste redigerad av Bluebug (2014-06-22 22:44:45)

Som sagt i tidigare tråd så hade jag problem med laddlampa som lös från och till.
Nu skulle jag lite snabbt och lätt fylla på olja och kontrollera och rengöra jordpunkten från batteri till kaross.

Efter jag gjort detta så startar den inte.
Har jag kommit åt något vanligt vid denna åtgärd?
Trots allt så sitter ju styrenheten till motorn precis ovan jordinfästningen.

Gnista har jag,soppa kommer det när jag drar på starten fram till insprutarna men dom öppnar inte.
Stiften är torra.

Gubben som ägde bussen tidigare har kopplat en manuell choke,knapp på instrumentbrädan som är kopplad till kallstartsventil som sitter på insuget.
När jag frenetiskt trycker på denna så gör den ett wroom men dör med en gång.

Slängde ett snabbt öga igår och kollade stiften till styrenheten såg ok ut,vet ej hur man plockar isär dessa stycken så kunde ej kontrolleras i bakkant.
Kontrollerade även kablaget okulärt och kunde inte se något öppenbart.
Dock hittade jag en kabel som inte var ansluten någon stans,samma kontaktstycke som kallstartsventilen.
Under där så låg det även en kabel med en typ av tempgivare såg det ut som(ca 3 cm lång och 7-8mm tjock),var skall denna sitta?

Läste en annan tråd på forumet och förstod att det finns en tempgivare som är mycket avgörande för motorns gång,kan det vara denna?

Tacksam för svar/tips/vägledning i denna tråkiga felsökning;)
Skall tillägga att jag ej är främmande för facktermer och ingående tekniska formuleringar då jag skruvar moderna bilar till yrket;)

2

Utan att vara ironisk..testa att panga på styrenheten!
De där gamla blir ofta glapp inuti, och några dunk på styrenheten kan ha en fantastisk effekt!
Naturligtvis får Du sen åtgärda det ordentligt..brukar vara så att lödtennet kallflyter på kretskortet i styrenheten med dålig kontakt som följd..
Någon timmes arbete med lödkolven för att gå över alla lödningar gör susen.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Skall testa detta,du vet inte var tempgivaren skall sitta?
Den låg helt löst uppe på motorplåten...

4

Bankande på styrenhet hjälpte inte;)

35 grader 8 sec,12v 40w,
Bosch 0280130214
Stod det på givaren.

5

Hur är det med jordledningarna? Insprutarna jordas av styrenheten när insprutning skall ske. Plus kommer via dubbelrelät, som också kan bråka.

6

Ok,var jordas styrenheten? I själva chassit till styrenheten eller separat jord?
Var sitter "dubbel relät"?

Ingen som vet var den lösa tempgivaren skall sitta?

Tack för tips,fler är välkommna;)

7

En Thermo-Time Switch givare,vad det nu är för något.
Googlade bosch nr.

Jag drar hel enkelt slutsatsen att denna har med kallstarten att göra,denna kanske är ur funktion och därför byggde gubben en manuell kallstartstyrning.

Men den måste å andra sidan sitta någon stans,frågan är bara var??

8

Ang givaren.

Från nätet:

This is for L-jetronic systems not used on a Alfa 164. It is a thermal time switch (TTS) normally used on a GTV6, Milano (model 75 Euro) or any L-jetronic fuel injection system to control cold start injector also used on earlier Audi, Volvo; etc.

If you have one on your Motronic equipped 164 somebody playing tricks on you as the motronic fuel injection system does not have a cold start injector.

_____

Sitter tydligen i många andra bilar och verkar ha samma syfte,styra kallstarten.

9

En annan givande tråd ang givaren,men även här pratar dom om hur viktigt/vanligt jordfel är på dessa vagnar;)

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … 0280130214

10

Thermo-time switch.

Temerature switch wich allows cold start valve to work only for a short time during starting.
Location: Directly under 4# intakepipe cennection to intake air distributor.

Vansinnigt bra länk från samba:

http://www.thesamba.com/vw/archives/man … Manual.pdf


Nu åker jag till garaget och kollar jordpunkter:)

11

Ja då har man varit nere garaget och kollat lite.
Jordsignal fram till styrenhet ok.
Insprutare ohmade från styrenhetens kontaktstycke,ok.
Flätan mellan kaross och växellåda rengjord och kontrollerad.
Jordpunkt under gasspjäll kontrollerad,ok.

Thermo tid givaren hittade jag inget hål att stoppa i,mycket underligt.
Kan det vara så att jag har en äldre motor med nyare elektronik,så blev den över vid byte motor?

Efter att jag satt ihop allt så gör den ett wroom varje gång jag försöker starta och inget mer,och då med kallstarten urkopplad.

Nu e d snart slut på ideer,någon som har något mer tips?

12 Senaste redigerad av Kjell T (2013-05-05 19:41:24)

Det betyder att insprutarna öppnar så länge startmotorn drar runt. Termotidgivaren jordar endast kallstartventilen i kallt tillstånd. Kolla det nämnda relääet. Är alla ledningar rätt anslutna?

13

Jag har inte rört något relä så dom borde vara anslutna rätt,är det det omtalade dubbelrelät som sitter till vänster på torpedväggen?

Borde betyda att man kan bygla det så öppnar insprutar,men då bör man veta vilka man skall bygla;)

14

Jag hade samma problem på min 78:a. Den gick igång på starten men stannade när jag släppte nyckeln. Mitt problem var jordpunkten under insugsrören, mitt på motorn. Tog loss kabeln och satte dit den igen, sedan gick det.

Men, problem med dubbelreläet eller med luftmassmätaren ger samma symtom. Dubbelrelät ger (om jag kommer ihåg rätt) ström till bränslepumpen via startkretsen så länge startmotorn går. När man släpper nyckeln skall det ge ström till bränslepumpen om motorn är igång, dvs om den lilla luckan i luftmassmätaren är öppen. Detta går att testa genom att vrida på tändningen och trycka upp den lilla luckan inne i luftmassmätaren. Bränslepumpen skall då starta.

Dubbelrelät finns också en testprocedur för har jag för mig.

Det finns en hel del om detta på Ratwell och på The Samba, men manualen du hittat är ovärderlig!

Pickup EH -76
1303 cab -78

15

Antar att du har kollat att pumpen går och att det verkligen finns bensin i tanken.....

Ibland kan det vara det självklara som är det svåraste..

Men det har du ju kollat...........

ICQ/ab

bugnbus.se

16

Tankad och pumpen går,men gör bara som sagt ett "wroom"... ICQ/ae

17

Kolla så att den vita kabeln som ger impulserna till spridarna sitter på minus(1) på tändspolen/kabelbrott.
Kolla kontakten och kablarna till förkopplingsmotstånden (4st runda och avlånga som sitter ihopmonterade i en metallhållare) till spridarna
ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

18

Jag hade samma problem. Den tände bara till och la av direkt.

Då var det en vaccumslang som hade hoppat av. Den som sitter i den runda vaccumklockan ovanför motorn. Slangen kommer in bakifrån, så det var svårt att upptäcka.

19

Patte skrev:

Kolla så att den vita kabeln som ger impulserna till spridarna sitter på minus(1) på tändspolen/kabelbrott.
Kolla kontakten och kablarna till förkopplingsmotstånden (4st runda och avlånga som sitter ihopmonterade i en metallhållare) till spridarna
ICQ/ab

Förkopplingsmotstånden såg rätt härjade ut:(
Kabeln skall jag kolla,tack!

20

Demian skrev:

Jag hade samma problem. Den tände bara till och la av direkt.

Då var det en vaccumslang som hade hoppat av. Den som sitter i den runda vaccumklockan ovanför motorn. Slangen kommer in bakifrån, så det var svårt att upptäcka.

Tack,skall kolla detta!

21

har man problem med luftmängdsmätaren så kan man få ett wrom o dö..... kanske nåt kablage där ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

22

Ja nu e d många bud;)

Relät känns som en bra början.
För jag tror inte att pumpen går vid tändpåslag,endast vid drag på start.
Har systemet ett vilotryck?
Om så är fallet borde den göra ett sprutt med bränsle vid tändpåslag.
Men den kanske inte gör mer än så,då får man ju bara förbrännt det som är från pumpen fram till insprutare.

23 Senaste redigerad av MickeW (2013-05-06 18:23:45)

Jag är lite fundersam till 1800cc och insprutning. Är det en GD eller GE motor?

Går pumpen när man öppnar klaffen i luftmassemätaren? (Med tändningen på) Det går att mäta bränsletrycket och även få ut luft i systemet genom den lilla skruven i vänstra spridarröret.

En sak har jag lärt mig och det är att antingen kan man allt om insprutningen eller så kan man inget. Det är värt att läsa in sig ordentligt. Det är lika smart som känsligt ICQ/ab

Jag har sparat en liten lathund som kanske kan hjälpa.

Behöver du dubbelrelä eller andra insprutdelar kan du höra av dig. 0121-42110

Post's attachments

1052975.jpg, 106.88 kb, 800 x 533
1052975.jpg 106.88 kb, 212 downloads since 2013-05-06 

[

24

Också tveksam till 1800cc,inte ägt den så länge och har bara kollat lite snabbt spec.

I morgon blir det genomgång igen;)

25 Senaste redigerad av Bluebug (2013-05-07 21:32:34)

Då va man på fötterna igen;)

Slut på idéer så besökte jag Mr Rennsport en kort stund för att få lite nya idéer då denna kille sysslat en del med äldre vw insprutning.

Kom inte fram till mer än att jag behövde en vän att bolla idéer med under felsökningen.
Ett samtal till en god vän och kollega så var det gjort.

Väl i garaget så slog mig att jag skulle känna på pumpen under startförsöket.
Detta gjorde jag och den surrade bar till en stund.
Följde plus och minus från pump upp till relät,där upptäckte jag att minus var separat skruvat/klämd mellan relät och skruven.
Kändes inte helt rätt så jag hängde loss relät och den separata jorden,drog på starten och relät surrade ordentligt men ingen start.
Då la jag den lösa jordkabeln mot jord och wroooom så va den igång:)
Klockrent,ny kabelsko,ny skruv vid sidan om relät så va saken biff:)

Under provkörningen så tror jag även att jag eventuellt löste mitt laddproblem,när lampan lös så funkade inte blinkers osv.
Säkringen längst till höger var det dålig kontakt på,denna berör hela instrumentet och blinkersrelät.
Inte konstigt att detat ställde till det.

En bra dag idag:)