1 Senaste redigerad av Hellberg (2013-05-05 18:28:27)

Kopplade i batteriet idag. Dock så händer det absolut ingenting när jag vrider på nyckeln.. Inga blinkers, tuta eller någonting annat.. Det som funkar är instrumentbelysningen och lyktorna. Torkarna funkade några gånger och nu händer det ingenting med dom heller.

Vad kan det vara?

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/30EE8677-724B-4076-84AF-61B321B34978-11580-000005E8A4C030EA_zpsf9bdb778.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/0E7FF7DB-7E79-47F5-AAB9-99103FE4FA35-11580-000005E8F32E51EB_zps0c762ad0.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/B9632F68-89DA-4F60-8D1C-F914588CBA64-11580-000005E919C1E073_zpsf8f34cd6.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

2

Det som också funkade va höger bakljus och plåtbelysningen bak..

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/4FBF3F2B-6B46-41C4-910E-7ADFF24C660A-11580-000005EB64308B8A_zps03fbbd3a.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/54A70198-FA2A-4125-926B-6C9132F4B4C9-11580-000005EB759850DB_zps5d838ca1.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

vrid på säkringarna.. kolla jordflätan mellan kaross och växellådan..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Låter som säkringen för tändning(15). Går startmotorn? Lamporna har egna säkringar.

utan vw just nu... :-(

5

Sprayat 5-56 över alla säkringar och kopplingar, snurrat på säkringarna och alla är hela. Vips så hoppade vänster baklampa igång och vindrutetorkarna funkar igen.

Finns iallafall ström
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/F3C6420F-2C84-4968-8B71-BDD87A9B4CAD-11580-000005F2EEDA7758_zps749781a0.jpg
Skulle haft en riktig mätare men man tager vad man haver..


Jordflätan såg hel ut. Funderar på solenoiden, kanske kolen är slut? Ska jag ta bort startmotorn och öppna den?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

6

ja men finns det tillräckligt... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Akta så du inte kortsluter batteriet med plåtbandet som du spänner fast batteriet med! Default/yikes
Lägg något som isolerar i mellan eller skaffa ett lock! Finns risk att du kortsluter batteriet med fjädrarna i sitsen om någon lite tyngre sätter sig i baksätet, kan bli varmt om rumpan Default/lol

Bubbla -62

8

GB63VW62 skrev:

Akta så du inte kortsluter batteriet med plåtbandet som du spänner fast batteriet med! Default/yikes
Lägg något som isolerar i mellan eller skaffa ett lock! Finns risk att du kortsluter batteriet med fjädrarna i sitsen om någon lite tyngre sätter sig i baksätet, kan bli varmt om rumpan Default/lol

Original-locket finns kvar och ligger på! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

9

michaelth skrev:

ja men finns det tillräckligt... ICQ/ad

Svårt att veta med tanke på att jag har fel mätare.. Dock så lyser den starkt och blinkar inte men det kan ju vara för lite för det. Men eftersom det varken klickar eller ger någon slags signal från startmotorn när det finns ström så borde det vara den.

Men jag är väldigt grön på el..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

10

Prova slå på startmotorn med en hammare ibland kan dom haka upp sig.prova mäta på solenoiden när du vrider på nycken så vet du m du har ström hela vägen fram.

utan vw just nu... :-(

11 Senaste redigerad av Hellberg (2013-05-03 19:24:54)

Edit: Får fram spänning när jag vrider på nyckeln, är nog någonting med reläet.. Kanske lika bra att fixa ny.

Går tutan och blinkersen med ström från generatorn?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

12

Det ska ju gå ström från en kabel från tändningslåset till selonoiden, så på den ska det komma ström när du ska mala. Ibland blir det fel på men bay, den klickar inte ens, så tar då och vrider på tändningen och kortsluter stiftet på selonoiden från tändningen och + på selonoiden och då malar den. Testa det i så fall. Sry om det blev lite rörigt, men står i kön i affären:p

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

13

Gahmen skrev:

Det ska ju gå ström från en kabel från tändningslåset till selonoiden, så på den ska det komma ström när du ska mala. Ibland blir det fel på men bay, den klickar inte ens, så tar då och vrider på tändningen och kortsluter stiftet på selonoiden från tändningen och + på selonoiden och då malar den. Testa det i så fall. Sry om det blev lite rörigt, men står i kön i affären:p

Lite rörigt blev det, men tändningslåset fungerar iallafall, när jag vrider på nyckeln så kommer det ström till selenoiden. Dock så händer inte inte ett smack. Jag har öppnat och kollat, det ser bra ut och det mesta verkar vara i sin ordning iallafall, lite slitet men det bort fungera.. Default/hmm

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

14

Har du kollat så du har 12 volt på den tjocka pluskabeln också?
Jordningen mellan motor och chassie kan vara dålig, prova att jorda med en startkabel.

"ljushuvud"

15

Mr 56 skrev:

Har du kollat så du har 12 volt på den tjocka pluskabeln också?
Jordningen mellan motor och chassie kan vara dålig, prova att jorda med en startkabel.


Det är 6 volt i bilen. Och det finns kräm i den Default/hmm

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

16

Hellberg skrev:
GB63VW62 skrev:

Akta så du inte kortsluter batteriet med plåtbandet som du spänner fast batteriet med! Default/yikes
Lägg något som isolerar i mellan eller skaffa ett lock! Finns risk att du kortsluter batteriet med fjädrarna i sitsen om någon lite tyngre sätter sig i baksätet, kan bli varmt om rumpan Default/lol

Original-locket finns kvar och ligger på! ICQ/ab

Ok, det var första bilden som gjorde mig nervös! ICQ/ag

Bubbla -62

17

GB63VW62 skrev:
Hellberg skrev:
GB63VW62 skrev:

Akta så du inte kortsluter batteriet med plåtbandet som du spänner fast batteriet med! Default/yikes
Lägg något som isolerar i mellan eller skaffa ett lock! Finns risk att du kortsluter batteriet med fjädrarna i sitsen om någon lite tyngre sätter sig i baksätet, kan bli varmt om rumpan Default/lol

Original-locket finns kvar och ligger på! ICQ/ab

Ok, det var första bilden som gjorde mig nervös! ICQ/ag

Det är lugnt på den fronten! ICQ/ag


Men problemet kvarstår. Ska jag leta upp ny startmotorn?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

18

Vet inte vad jag tänkte med igår egentligen...

Mätte noga idag och det kommer ju inte alls ström från tändningen när man vrider på nyckeln? Suck  Default/lol

Nåja, vad göra?


tänkte att hellre göra någonting med startmotorn än att bara titta på den. Kopplade i den på bänken och då hoppade det lite i den. Kuggen sköts ut men det snurrade inte.. hmm  Default/hmm

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

19

Prova slå på den med en hammare om den kärvat ihop under vintern. Annars får du nog leta en ny startmotor. ICQ/ac

utan vw just nu... :-(

20

Hellberg skrev:

Vet inte vad jag tänkte med igår egentligen...

Mätte noga idag och det kommer ju inte alls ström från tändningen när man vrider på nyckeln? Suck  Default/lol

Nåja, vad göra?


tänkte att hellre göra någonting med startmotorn än att bara titta på den. Kopplade i den på bänken och då hoppade det lite i den. Kuggen sköts ut men det snurrade inte.. hmm  Default/hmm

Man ska INTE köra en folkastart på det viset. Den har bara ett lager internt, det andra är ju bussningen i lådan. Var den inte trasig innan så kan den vara det nu!!  Default/hmm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

Blir nog leta ny, ang tändningen.  någon som vet vad jag kan göra?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

22

Prova mäta resistansen i kabeln från startmotor solenoiden till tändningslåset. På detta sätt så kan du ta reda på om det är tändningslåset eller kabeln det är fel på.

utan vw just nu... :-(

23

Var ute nu, kopplade in startmotorn och ''tjuvkopplade'' förbi tändningslåset.

Startmotorn gick fint, men den får ingen gnista alls , nästa problem!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

24

Okej, ingen gnista och tändningslåset fungerar inte.

Har kollat igen massa trådar här på sidan ang när det inte blir någon gnista! Blir väll kanske byta tändspole/kondensator, fila lite på brytarspetsarna och kolla avståndet.

men tändningslåset, hur får jag liv i det?  Default/hmm


Usch, el är inte min grej  Default/lol

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

25

Frågan är om det är själva tändningslåset eller kabeln till startmotorn?

Kolla tändningslåset på följande sätt.

1. Mät spänning på tändningslåset där det är märkt 30 och en jord punkt där ska du ha 6/12v beroende på vad du har för system spänning. Har du inte det är det fel på kabeln mellan tändningslåset och kabeln till matnings spänning. Den sitter antingen på startmotorn eller på batteriet. Har du spänning på 30 plinten gå till punkt 2.

2. Koppla bort kabeln som sitter på plinten där det är märkt 50. Mät sedan mellan plinten märkt 50 och jord. Det ska vara 0v tills dess att du vrider nyckeln till läget där startmotorn går då ska du få 6/12 volt där. Har du det är det fel på kabeln mellan plint 50 och startmotorns solenoiden.

utan vw just nu... :-(