Har en 1649 motor med dubbla idf:er. Den är väldigt svårstartad när den är varm. När den är kall så startar den relativt lätt.
Jag har justerat och kontrollerat ventiler flera gånger samt bytt stift och tändkbalar, men problemet består. Jag har även tidigare haft fel bestyckning i förgasarna med mindre bra gång i motorn som följd. Då blev motorn väldigt varm (för lite soppa) Men detta är nu åtgärdat.... och motorn har blivit svalare. Detta har gjort motorn något mer lättstartad vid varmt läge..... men ej acceptabelt.
Har försökt googla runt och hittade då någon här på forumet som har haft liknande problem. (verkar vara ett vanligt fel hos många...)
Vissa har talat om en sliten bussningen i växellådan som är orsaken. Lossade startmotorn igår, men kunde då inte se att den var sliten eller kändes som glapp när jag förde in startmotorn igen.
En tanke som slog mig, jag kunde inte "flytta" kuggen fram och tillbaka, liknande rörelse som selenoiden gör vid påslag. Ska det kunna gå att röra kuggen ut och in för hand? Annars var tanken att startmotorn blir för varm om den snurrar med hela tiden. (har inte mätt var kuggen står i förhållande till svänghjulet..... ännu)
Tidigare bilar som jag haft har jag hört ganska tydligt att selenoiden har skjutit ut kuggen till svänghjulet vid start.
Eller kan det vara så enkelt att startmotorn är slut? Ny motor, ny kol....?
Någon som har lite erfarenheter och kunskap att dela med sig?
/David
55 oval
60 singlecab
65 crewcab
) Men den gick väldigt bra när jag körde igår. Men det är kanske olika saker....?