1

Har en 1649 motor med dubbla idf:er. Den är väldigt svårstartad när den är varm. När den är kall så startar den relativt lätt.
Jag har justerat och kontrollerat ventiler flera gånger samt bytt stift och tändkbalar, men problemet består. Jag har även tidigare haft fel bestyckning i förgasarna med mindre bra gång i motorn som följd. Då blev motorn väldigt varm (för lite soppa) Men detta är nu åtgärdat.... och motorn har blivit svalare. Detta har gjort motorn något mer lättstartad vid varmt läge..... men ej acceptabelt.

Har försökt googla runt och hittade då någon här på forumet som har haft liknande problem. (verkar vara ett vanligt fel hos många...)
Vissa har talat om en sliten bussningen i växellådan som är orsaken. Lossade startmotorn igår, men kunde då inte se att den var sliten eller kändes som glapp när jag förde in startmotorn igen.

En tanke som slog mig, jag kunde inte "flytta" kuggen fram och tillbaka, liknande rörelse som selenoiden gör vid påslag. Ska det kunna gå att röra kuggen ut och in för hand? Annars var tanken att startmotorn blir för varm om den snurrar med hela tiden. (har inte mätt var kuggen står i förhållande till svänghjulet..... ännu)
Tidigare bilar som jag haft har jag hört ganska tydligt att selenoiden har skjutit ut kuggen till svänghjulet vid start.

Eller kan det vara så enkelt att startmotorn är slut? Ny motor, ny kol....?

Någon som har lite erfarenheter och kunskap att dela med sig?

/David

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

2

Det kan vara för litet avstånd på brytarspetsarna eller dålig tändspole...

3

Hur beter den sig när den är varm? Går den runt med normal hastighet eller segar den?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Den segar sig... Känns som batteriet är slut. Fast det är nytt.

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

5

Bytte tändspole ikväll. Men ingen skillnad....

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

6

Jag tror att det antingen är dålig gjord eller startmotorn. Jag hade en startmotor där det främre lagret var helt slut men bussningen var bra, den betedde sig som din, samma sak med en annan folka jag hade där jordflätan hade gått på lunch. Hur lätt som helst kall men omöjlig när det var varm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Får kolla jorden..... till att börja med. batteri - kaross och växellåda - kaross.

Som Stickan skrev om brytarspetsen (för litet avstånd) Vilket avstånd ska det vara? Kanske idé att köpa en ny....
Kanske är det tändningen som är problemet. För det känns som den inte tänder (när jag väl får igång den) på alla cylindrar hela tiden. Känns som det "glappar" när jag kör....

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

8

Bytte tändspole ikväll. Men ingen skillnad....

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

9

Kollade över jordkablar och spelet i brytarspetsen. Insåg att jag iinte kunde se något spel alls. Läste  att det skulle vara 0,4 mm spel. Justerade till detta. Startade direkt (kall motor) och gick som en klocka. Tände på alla cyllar och  bra drag. Tidigare har jag haft avgas- och förgasarknallar. Men inget av det nu. Känns som jag bytt allt på den där j-vla bilen.
Så tack Stickan!

Men.... Stannar bilen för att försöka starta den igen. Samma problem som tidigare, känns som om inte startmotorn orkar dra runt motorn när den blivit varm. Dags att byta startmotor eller går det att bara byta någon del i den? Eller kan det vara något annat?  Tacksam för råd....

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

10

Hoffa77 skrev:

Dags att byta startmotor eller går det att bara byta någon del i den?

Det beror på om det är startmotorn eller bussningen som spökar.

Ali G

11

All idé att prova med ny bussning, kostar en tjuga och lätt konstatera om det är problemet.

Ät gul snö, det kan vara öl.

12

Det är inte så enkelt att du lärt dig att ge något pump på gasen för att kallstarta och sen gör du det på automatik när den är varm och den surar? Sen jag började med dubbla förgasare måste jag vara ytterst försiktig med att inte gasa när jag ska starta min varma motor annars surar den direkt!

Annars borde du även se över tändningen! Ge han något mer i förtändning så brukar han bli mer lättstartad. Men först måste du veta att dina brytarspetsar är 100% för tändningen kan flytta sig lite ihop med brytaravståndet.

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

13

Dionysius, Jodå jag har testat alla varianter. Både att inte gasa och fullgas. Vissa skriver på nätet att man "bör" ge fullgas vid varm motor. Vet ej om det gäller orginal eller ex. dubbla förgasare. Men som sagt, jag har provat både och..... ett flertal gånger. 
Hur som helst, gasa eller inte så bör väl ändå startmotorn snurra bra.... om den är frisk. Men det gjorde den inte idag.
Var ut och provade starta nu på morgonen igen, kall motor alltså. Känns väldigt trög och den orkade precis starta. Hmmm....

Har en ny bussning till startmotorn hemma. Har sett att det finns ett specialverktyg för urtag av denna. Men det kanske går att få ur ändå?

Beställde en ny startmotor igår. Får prova lite av varje....  ICQ/ag

Är inte helt hundra hur jag justerar tändningen. (Amatör...  ICQ/ad ) Men den gick väldigt bra när jag körde igår. Men det är kanske olika saker....?

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

14

Bytte startmotor igår. Startar på direkt! Varm som kall....  ICQ/ag

Tack till er som orkade bry er!

/David

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab