1

Tjena.

Jag har renoverat en av mina spindlar på bussen (länkpinne/king pin såklart) - bytt bronslagringar och en ny övre spindelbult.
Jag brotchade in spindelbultslagringarna så att det var så tajt som möjligt mot spindelbultarna, men så man ändå kunde manövrera spindeln.

Problemet är nu att jag inte kan smörja upp spindeln så att det kommer ut överflödigt fett ur lagringarna, fettsprutan är helt stum när jag sätter den mot fettnipplarna som ska smörja spindelbulten. Om jag plockar av smörjnippeln så ser jag ju spindelbutlen röra sig i fettnippelhålet, men jag är rädd att jag inte får in fett i hela lagringen.

Är detta ett problem, eller ska jag bara vara noga med smörjningen de första milen så att det slits in lagom mycket? Eller borde jag gjort ett snett spår i lagringen innan jag monterade ihop grejorna, så jag kan få i lite fett?

Det är likadant på den övre och den undre spindelbulten för övrigt. På andra sidan som är orenoverad går det som det brukar, och även på nipplarna till länkpinnarna.

DH -69
Buss -66

2

Byt fettnippel eller peta lite på kulan i fettnippeln då den fastnat.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Nya nipplar, plus att jag testade dom löst, så fettet går igenom nippeln iallafall.

DH -69
Buss -66

4 Senaste redigerad av iooor_21 (2013-04-23 13:23:09)

Kanske jag som är dum, men borrade du nya hål i lagringarna när du bytte dessa? (Kanske tänker på fel lagring)

Nytt mob nr...

5

Jepp. "Om jag plockar av smörjnippeln så ser jag ju spindelbutlen röra sig i fettnippelhålet" ICQ/ad

DH -69
Buss -66

6

Det är som du skriver. För tight för fettet att passera. Det är därför man brotchar till öd. Fett tar upp mycket glapp!

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

7

larsson skrev:

Det är som du skriver. För tight för fettet att passera. Det är därför man brotchar till öd. Fett tar upp mycket glapp!

Å tusan, hur mycket spel ska det vara?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Jag hade för mig att jag läste i min verkstadshandbok att toleransen var nån tiondels mm bara. Och eftersom jag inte kan mäta det, så brotchade jag babysteps så jag precis kunde få i spindelbulten och så mycket att jag kunde vrida på den...
Nåja, jag antar att det sliter upp bussningen litegrann efter hand, och att jag bör vara alert med fettsprutan.. Eller ska man demontera igen och brotscha upp ytterligare?

DH -69
Buss -66

9

Minns inte riktigt måttet. Men nog är det runt det du skriver 0,10 ca. Nog går det till sig. Men smörj ofta under tiden det gör det ICQ/ab

10

Jepp.
Jag har fler bussningar om det skulle bli för glappt ICQ/ad

DH -69
Buss -66

11 Senaste redigerad av Kjell T (2013-05-01 16:01:28)

Jag skulle INTE ha spel över 0,05mm. Ett litet spår i bussningen kan vara till fördel. Min erfarenhet från spindelbyte på typ2 är begränsade till något fåtal, men typ 1 har blivit säkert åtgärdade dussintals gånger. Brotschning av bussningar brukar inte ge samma exakta rundhet som hening i maskin. Noggranheten som uppnås med hening ger avsevärt längre livslängd på spindel och bussningar.

12

Så är det förkastligt att brotcha bussningarna?....står precis till att brotcha mina, nu vart man ju tveksam......har skaffat kona samt ska svarva till en styrning för övre delen av brotchen......borde bli rakt.....
Måste man värma spindeln för att få dit kingpin eller kan man pressa i den?

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

13

Pressa

14

Beroende på brotschen så kan hålet bli lite kantigt och då blir det ganska snabbt glappt. Med en brotsch med snedställda skär är det lättare att få ett bra resultat. Hening med tex Sunnen heningsmaskin kräver att man har en lång heningsmandrell som bearbetar båda bussningarna samtidigt. Detta ger ett kvalitetsmässigt överlägset resultat.

15

Om det duger för vw att brotcha spindelbussningen, så duger det för mig ICQ/ab
VW224 heter VW verktyget för att brotcha, men det är säkert rätt att det blir rundare att hona. Jag skulle nog inte kalla brotchning förkastligt dock.

DH -69
Buss -66

16

Mycket som VW har gjort går att göra bättre. Oftast är det en kompromiss mellan kvalitet och kostnad.

17

Det håller jag med om, annars hade det ju inte varit tänkt som en "folkbil". ICQ/ab

Men svaret på frågan om det är förkastligt att brotcha, så är väl svaret nej, även om det möjligtvis finns bättre alternativ om man har tillgång till de.

DH -69
Buss -66

18

ja kör vidare med att brotcha....lär ändå ta åtskilliga år innan bussningarna är slitna igen.
ursäkta att ja kapade din tråd......

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt