1

Jaha, så det brinner i knutarna inför besiktning och denna eld har spridit sig från knutarna till förgasarna och vackra eldkäppar vid försök till uppstart.

Motorn har stått i 15 år snart men har stått väldigt bra och är i gott skick generellt. Jag har gjort rent förgasarna Solex 40 p11-4. Framförallt cylinder 3 men även cyliner 4 ibland spottar bakåt i förgasaren igen och resluterar i en käpp eld ur förgasaren. Komp är testat med 10 kg i både 3an och 4an, tändkablar är testade olika och detsamma gäller tändstiften. Toppen revs för att kolla om glappet var rätt på ca 0,1 mm vid 0-läget vilket det var. Några snabba tips vad det kan tänkas vara?

2 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-04-28 07:18:40)

Hydrauliska lyftare? Komp. kan  vara ok vid test men när oljetrycket stiger kan fel ventilspel orsaka att ventilerna inte stänger helt.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

3

Vacumslangarna sitter dom rätt o går dit dom ska?

4

Hebster52 skrev:

Hydrauliska lyftare? Komp. kan  vara ok vid test men när oljetrycket stiger kan fel ventilspel orsaka att ventilerna inte stänger helt.

Stiger oljetrycket såpass fort att det kan hända ganska direkt vid uppstarten?

Kan det vara så att ventilerna ärgat igen även om spelet i sig är bra och att en knackning på ventilerna kan vara lösningen? Glömde testa det igår.

ma-rkus skrev:

Vacumslangarna sitter dom rätt o går dit dom ska?

Det sitter inga vakumslangar alls från förgasarna, kan det orsaka baktändningen? Jag vet ej vart de ska dras eller om de ska täppas till...
Ska gå över vakumslangarna och kontrollera det!

Tack för att ni tog er tid att ge lite nya tankebanor och saker att testa. Finns fler tankar är det bara att skriva, jag kollar tråden under dagen ICQ/ab

5

står tändningen rätt? rör sig tändförställningen?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:

står tändningen rätt? rör sig tändförställningen?

Ja det gör den, med hjälp av en duktig garagegranne kunde vi konstatera att den gick runt och stod rätt.

7

Går motorn igång eller baktänder den när den startas?

8

Sitter tändkablarna rätt?

1975 latebay med ´79 GE motor

9

äckelpekkasin skrev:

Sitter tändkablarna rätt?

+1 på den.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Det är tyvärr inte det... de är trippelkollade nu och sitter rätt. Motorn startar fint med startgas men går dåligt och baktänder när soppan kommer in i bilden.  Jag har rengjort soppafiltret och ska ta och byta alla slangar samt kolla trycket från pumpen, hjälper inget av det så blir det att ta ur förgasarna igen och se om de inte beter sig på rätt sätt. Kanske köpa ett par andra som bara är bolt on och se om det fungerar då.

I och med att den gick fint på startsprayen så har fokus hamnat på bränsletillförseln men utan riktig förståelse varför den skulle spotta uppåt i förgasarna på grund av det. Bra eller anus? Vad tror ni?

11

Vad ska trycket vara från bränslepumpen? Kan det vara den som går för dåligt och skapar baktändningen? Känns långsökt men står lite handfallen just nu.

Kan det vara förgasarna där t.ex den ena inte har en flottör som beter sig som den ska och det orsakar baktändningen?

Känns ju konstigt att den går igång fint på startspray men baktänder på bränslet om det inte är just matningen av soppa som är felet, eller?

12

Fördelaren sitter ju olika i olika typer av motorer också.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6380.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

13

Tack Hebster! Jag ska dubbelkolla ytterligare en gång, det är garagegrannen som hjälp mig med detta och han står fortfarande fast vid att detta är rätt inställt och då visade jag honom bilden du bifogade.

Som sagt, det ska dubbelkollas ytterligare en gång, men om det inte är det, vad kan det då vara? En ventil som inte vill öppna/stänga, eller kan det vara bränsletillförseln som gör det?

14

Jag hade samma problem,leanpoffade och eldade tillbaka i fuggen på 1-2an
Det visade sig vara dom nya tändstiften som inte ville funka på tomgång,vid 2500rpm och vid 4500rpm,
på alla andra varv gick den bra  Default/yikes  Jag la 3dar på rengöring/ombestyckning/byte av alla tänddelar,hade bort förgasarna 12ggr  ICQ/ad
Nu fattar jag vad NGKhatarna menar,bytte till Bosch och den gick som den ska  ICQ/ab
30år med NGK på alla motorer jag byggt utan problem,det gick över plötsligt och nu får man väl vara lite mer openminded  Default/lol
Värt att testa.

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

15

Spännande Patte! Vore ju fantastiskt om det vore så, och visst är det sprillans NGK som sitter i. Visserligen provande vi att byta stiften på 3an och 4an men inte att byta samtliga till nya bosch. Värt ett försök, jag köpte ändå för "kalla" stift.

Vore ju fantastiskt skönt om det vore dem. Annars står jag inför samma operation som du genomgick!

Tack för tipset! ICQ/ab

16

Rent teoretiskt, skulle baktändningen kunna ske av en översvämmad förgasare? Jag ska kolla soppatrycket och ta ur fuggen idag för att kolla närmare.