1

Idag hämtade vi äntligen min första VW (grabbens typ 1 räknas ju inte som min), en Typ 3 Variant -65.
Stått avställd sedan 1977, har gått ca.9000 mil som det verkar. Tankarna är väl att sänka lagom, ej för mycket, få igång motorn och fixa bromsarna. Sen besikta såklart. Polera upp lacken också.
Nån tidsplan finns väl inte men ett litet mål är att den ska rulla nångång i sommar, men det återstår att se.
Prioritet 1 är just nu att hjälpa grabben att få igång hans Bubbla efter motorrenovering mm.

Bör väl tillägga att fälgarna på bilen ska förra ägaren behålla tyvärr.

http://i1216.photobucket.com/albums/dd368/UrbanTurri/P1060155.jpg
http://i1216.photobucket.com/albums/dd368/UrbanTurri/P1060154.jpg
http://i1216.photobucket.com/albums/dd368/UrbanTurri/P1060153.jpg
http://i1216.photobucket.com/albums/dd368/UrbanTurri/P1060147.jpg
http://i1216.photobucket.com/albums/dd368/UrbanTurri/P1060149.jpg

Typ 3 Variant -65

2 Senaste redigerad av Johan W (2011-04-12 19:42:40)

Oj vilket fint projekt ICQ/ae Grattis ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Ser ju ut att vara en riktigt fin variant, Grattis!  ICQ/ab

4

Snyggt objekt!

Antar att du är Patriks farsa , hälsa !  ICQ/ab

You´ll never know...

5

Vackert, en av mina favoriter.

6

Bara sååå fin ICQ/ag

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

7

Hur kan man hitta en så bra bil som stått från 77

8

Vilken pärla! Grattis!

Ducati Monster 1200S

9

m.helsing skrev:

Snyggt objekt!

Antar att du är Patriks farsa , hälsa !  ICQ/ab

Det stämmer,  det är ju hans fel att jag halkat in i "VW träsket"  ICQ/ab
Ska hälsa.

Typ 3 Variant -65

10

Stefan T skrev:

Hur kan man hitta en så bra bil som stått från 77

Jag köpte den av en VW entusiast här i närheten, och han köpte den av någon som sa att den har stått inomhus sedan avställningen 1977.
Att jag fick köpa den var nog en tillfällighet, då jag frågade om råd angående en Notch som var till salu som han ägt tidigare.

Typ 3 Variant -65

11

Roligt med fler Typ3or ICQ/ab
Ser som sagt väldigt fin ut, bara och på med några fälgar, sänka ett hack och vara glad ICQ/ab

12

Den bilen kittlar min "vill ha-faktor". Fin-fin kärra.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

13

Har inte uppdaterat på länge, men det har ju inte hänt så mycket egentligen därför blir det inga bilder nu.

Fick en Reg.besiktnings tid om 1 och 1/2 vecka efter mycket om och men. Förra gången jag ringde och kollade tider så fanns ingen före september i Hudiksvall, därför fick jag ta den tid som nu dök upp. Tyvärr lite ont om tid tyckte jag.
Provkörde bilen i fredags kväll och insåg då att motorn gick precis så illa som jag var rädd för.
Lyfte ur motorn och demonterade toppar och cylindrar på lördag em. på söndag vacumsögs topparna, då konstaterades att avgasventilstyrningarna var totalt slut och ventilsätena likaså.
Rotade fram ett par andra toppar, självklart var en av dom också otät och dåliga ventilstyrningar.

Skulle därför ha haft tag på åtminstone en topp som är skaplig till bra pris så fort som möjligt. Jag vill helst inte avboka bes tiden, men tyvärr ser det så ut just nu.

Så om nån har eller vet nån som har 1 eller 2 enkelportstoppar liggande som är billig och i närheten av Hudiksvall så hör av er. Tror att dom är märkt 311 101 373 A om jag inte kommer ihåg fel.

Har som ni kanske förstår lite ont om tid för att hinna få igång bilen och har aldrig bytt ventilstyrningar tidigare så jag vet inte hur omständigt det är.

Typ 3 Variant -65

14

Toppar bör finnas i ladan ! Jag kollar imorron efter jobbet , du kan PMa mej ditt nummer så kan jag ringa upp då

You´ll never know...

15

m.helsing skrev:

Toppar bör finnas i ladan ! Jag kollar imorron efter jobbet , du kan PMa mej ditt nummer så kan jag ringa upp då

PM skickat  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

16

Grattis! Försöker själv köpa loss en som stått länge....utan framgång dock....

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

17

Nyss hemkommen från ett besök hos m.helsing. En liten tur på ca 6 mil enkel resa. Där införskaffades 2 st toppar som såg ut att vara i bra skick, tack för det.
Nu ser jag möjligheten att hinna få klar motorn innan reg bes  ICQ/ag

Typ 3 Variant -65

18

Tack själv för besöket ! Hoppas nu att dom funkar för dej. Passar bättre på en bil än i min lada iaf ICQ/ad

You´ll never know...

19

Grrrr Default/tongue letade LÄNGE efter en variant innan det tillslut blev en bubbla Default/hmm
Fint objekt btw ICQ/ag Du hade tur ICQ/ab

Luft: 64'a typ1. 62'a typ1 rat. 62'a typ1 bygge. 74'a typ2.
Vatten: 98'a Golf 4'a    88'a Golf 2 motor/lack/ljud bygge
Vad blir näst ?

20

Shotgun 62 skrev:

Grrrr Default/tongue letade LÄNGE efter en variant innan det tillslut blev en bubbla Default/hmm
Fint objekt btw ICQ/ag Du hade tur ICQ/ab

Ja ren tur och blev erbjuden den av en tillfällighet av en man som inte ofta säljer sin bilar, jag var på jakt efter en Notch egentligen, fortfarande sugen på en sån, så framtiden får utvisa vad det blir  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

21

Idag ska bilen Registreringsbesiktas och kontrollbesiktas, lite spänd är man ju inför detta.
Har på grund av tidsbrist inte hunnit med allt som borde göras innan så vi håller tummarna för att inte det går allt för illa.
Bilen har knappt hunnit köras, har kört den ca 1 km, och Besiktningen i Hudik har ingen egen våg så bilen ska köras till Soptippen (kanske den blir kvar där) en resa på drygt 1,5 mil tur och retur. Den ska alltså köras till reg.bes, det är inte direkt nån trailer queen  ICQ/ag

Typ 3 Variant -65

22

Lycka till !

You´ll never know...

23

Lycka till, hoppas det inte blir för mycket jobb för dig  ICQ/ab

24

Lycka till!

Ducati Monster 1200S

25

Regbesiktningen gick ju utan problem, kontrollbesiktningen blev en 2'a på rost i en tröskel. Inte några stora problem alltså.
Premiärturen avklarad, motorn behöver några smärre justeringar på tomgång och tändning, ev ventilspelsjustering igen också.

Suget efter en lite vassare Bubbla/Notch i bra skick kommer mer och mer smygande. Känner att Varianten behöver en ägare som har ork och resurser att göra den till det skick som den förtjänar. Det är ett riktigt bra objekt för orginalrenovering (eller custom bygge). Kromet och det mesta är i riktigt bra skick.
Kan hända att en bytesannons dyker upp (måste diskutera med sönerna först), men då blir man ju idiotförklarad förmodligen, den är ju riktigt kul och ovanlig egentligen.
Ett hack ner till fram så kanske den känns roligare, vi får se.

Typ 3 Variant -65