1 Senaste redigerad av Beetle66 (2013-02-28 19:53:36)

Håller på med en typ3 har lyft karossen och ska åtgärda småskador på bottenplattan  före blästring..
Frågan min är finns det möjlighet att ta det skadade partiet från en typ1 platta?

Eller Hur gör ni?

Verkar vara en klassiker att de här bilarna rostar just vid inre bakskärmkant och vidare mot varmluft intaget i tröskeln, gör ni egna eller beställer ni från tex England?

Bifogar bild så ni ser vad jag menar..

http://i1059.photobucket.com/albums/t425/beetlemic/Notchbottenplattaskadathrn003.jpg

//micke

If it sounds good it is good!

2

Nja, det är väl i framskärmen du är, inte bak?

Bubblan har inte denna formen, en ghia har det däremot.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Köpte rep plåt till båda yttre kanterna på CSP i Tyskland
Dessa är i tre delar per sida.

4

http://www.typethreedetectives.com/
dom kan nog fixa de du behöver! ICQ/ab

5

Beställde från CSP i Tyskland den här gången men inser nu efter att ha fått bottenplattan blästrad att man kunde tagit nån plåt till ICQ/ab




http://i1059.photobucket.com/albums/t425/beetlemic/blaumlstradbottenplatta001.jpg




Rostar friskt de här kärrorna men förhoppningsvis ska det bli bättre nu..Finns de här plåtarna att hitta bakkant hjulhus mot plattan?

http://i1059.photobucket.com/albums/t425/beetlemic/notchstllnblst.jpg

//micke

If it sounds good it is good!

6

Rostar friskt de här kärrorna men förhoppningsvis ska det bli bättre nu..Finns de här plåtarna att hitta bakkant hjulhus mot plattan?

http://i1059.photobucket.com/albums/t425/beetlemic/notchstllnblst.jpg

Inte vad jag har funnit. Det är dock ingen svår profil på den där biten, den fixar du enkelt själv. Det gjorde jag – och jag är inte världens bästa plåtgubbe. ICQ/ab

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

7

Jag var lite otydlig kanske.. Tänkte alltså inte på den släta på utsidan utan välvda på insidan.. ICQ/ab

//micke

If it sounds good it is good!

8

Jag byggde den delen själv. Vinkelslipen, svetsen och jag var bästisar då..... ICQ/ab

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

9

Jag fick tag på material via CSP i Tyskland, hyfsad passform..

Har en ny sak som jag funderar över...under ventilations intaget framför vindrutan så saknas något som samlar upp och avleder  vatten...har någon en bild på hur det ska se ut??

//micke

If it sounds good it is good!

10

Beetle66 skrev:

Har en ny sak som jag funderar över...under ventilations intaget framför vindrutan så saknas något som samlar upp och avleder  vatten...har någon en bild på hur det ska se ut??

Det är två plastburkar som har anslutning för en avrinningsslang.

Kolla första bilden i denna tråd. (Vet dock inte om det är rätt modell för din bil.)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15940

11

Det kan såna jag söker osäker dock när bilen kom utan...nån som har liggandes och vill sälja?

//micke

If it sounds good it is good!

12

Hejsan!

Jag har ett par såna boxar liggande, tagna från en Notchback 1965!
Letar upp dem och fixar bild i helgen!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

13

Suveränt Hella!  kanske tar din elhärvan till notchen också om du har den kvar.

//micke

If it sounds good it is good!

14

Plattan lagad gick bra med lite svetsade och klippande men tidsödande..
http://i1059.photobucket.com/albums/t425/beetlemic/bottenplattanotchpor15_zps8f9b31fc.jpg

Fick färg på bilen..

http://i1059.photobucket.com/albums/t425/beetlemic/644703_4586708352711_1871779071_n_zps5b81eb4b.jpg

//micke

If it sounds good it is good!

15 Senaste redigerad av gonzo74 (2013-03-31 01:03:57)

Tjusigt som f-n, orginal kulör?

16

Vackert!

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

17

Riktigt vackert så här långt! Lycka till med resten av arbetet. ICQ/ab

18

Kommit nåt steg längre sen sist men nu är det sommar så det går långsamt..Vad jag håller på med nu så är montering av innertak ..har aldrig gjort det för och undrar hur det ska limmas..framkant/bakkant och sidor men sen ska själva bågarna hålla upp resten elller??

http://i1059.photobucket.com/albums/t425/beetlemic/Facebook/Mobile%20Uploads/921765_4840496817264_663325232_o.jpg

//micke

If it sounds good it is good!

19

Stilig ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

20

Kolla med PeCe han är expert på innertak efter sin otroligt fina renovering/Glenn

VW-69

21

Ser MKT lovande ut!
ICQ/ag

mvh
Larsa

Idag:
-69 Typ 1 Baja-buggy// ICQ/ag
Förr:
-63 Typ 3 1500 Notchback // Såld ICQ/ac

22

Nja, expert vet jag inte..... ICQ/ab

Har du inte redan gjort det så skaffa dig en jävla massa pappersclips*, stora som små. Det underlättar om det är varmt i garaget, då blir taket mer lätthanterligt.

Börja med att hänga upp taket i bilen, med clipsen, och centrera in taket så det är lika mycket över A-, B- och C-stolparna. Skjut in metallstängerna i kanalerna, håll koll på vart de olika längderna ska sitta och storleken på krokarna. De längre krokarna är längst bak har jag för mig. Haka upp krokarna på plats i takkanten. Justera hela taket så kanalerna, (sömmen du ser), fördelas jämt från vindruta till bakruta. Detta är svårt att få till snyggt, drar du i ena sidan - lossnar de i andra, och taket är skrynkligt och svårt att få till.

När du är nöjd med sömmarna är det dags att limma. Börja med 10-15 cm mitt på taket vid framrutan. Limma och låt det torka så du är säker på att det sitter fast, använd clipsen för att taket ska smita fint runt läppen på karossen, slarvar du här kommer du att få problem med att få dit vindrutan och vindrutelisten senare.

När du är säker på att det är torkat och sitter fast vid framrutan, dags att göra om samma procedur vid bakrutan, MEN det är nu du ska spänna taket samtidigt. Kolla först så att alla sömmar är där du vill ha dom. Spänn och limma, låt torka.

Gör samma sak över B-stolpen, limma ena sidan - låt torka. Spänn andra sidan, limma. Nu har du ett spänt taket i ett "kors", nu är det bara jobba dig vidare ut mot A- och C-stolpara. Limma bara en bit i taget och alltid ena sidan i taget, spänn - limma motsvarande på andra sida. Då kommer du att få bra spänn på taket.

Om det blir lite skrynkligt här och där är ingen katastrof, prova lite försiktigt med värme så kanske de försvinner. Efter ha kört Notchen sommaren 2012, så jämnades taket ut av solvärmen.

Varmt garage, värmepistol, bra lim, clips, tålamod, tid och kanske ett par hjälpande händer kan vara bra att ha.

Hoppas detta hjälper dig på traven.

/ P


*Se min blogg, VW 1500, från april 2012 så ser du vad jag menar för clips, de är ovärderliga, samt lite bilder på takmonteringen.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

23

Tack Peter!
Jag ska skumma genom din blogg noggrannare..men såg snabbt att det var ett och annat intressant där  ICQ/ab ..Välgjort arbete måste jag säga!

En annan sak som jag såg i din blogg var att du också isolerade bilen,vilka ljuddämpningsmattor använde du dig av?

Jag la Biltema 10mm i innertaket men vill ha tunnare och formbarare till hjulhus och liknande, dynamat är inte att tänka på säkert bra men för dyr för mig..

//micke

If it sounds good it is good!

24

Jag isolerade med Biltemas 10 mm's.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

25

Blev inget mer gjort i våras men nu när mörkret har kommit så blir det lite sug efter att få göra nytta i garaget igen..
Innertaket har bågarna iträdda men ska de fixeras i plåtkanalen med någon sorts fjädrar eller hur fixeras de? finns inte några hål att lägga bågarna i...

Taket var borta när jag övertog bilen..

//micke

If it sounds good it is good!