26

Är det csp python eller A1 sidewinder avgas? Vad är skillnaden i frigång jämfört med ett vanligt merged collector system med utblås bakåt?

27

Crazyweed skrev:

Är det csp python eller A1 sidewinder avgas? Vad är skillnaden i frigång jämfört med ett vanligt merged collector system med utblås bakåt?

Det är ett CSP Python system. Lite osäker på frigångsskillnaden, skulle misstänka att den är försumbar. Jag åker inte så lågt, i mitt fall sätter oljesumpen begränsningarna.

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

28

mys! snyggt jobbat!  ICQ/ab

Panel -53, 911 -71

29

Ett stort delmål är nått! Motorn är startad!

Före uppstart:

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/P3310002_zps208efda2.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=XMHJlNph … e=youtu.be

Någon som har koll på hur man bäddar in ett videoklipp direkt i tråden?

Inga större bekymmer, lite läckage från vevhusventilationsboxen, några slangar skall göras om och tändning skall kollas.
Mest finishgrejor kvar nu innan det går att köra.

Luftfilterfrågan är eventuellt löst, tillverkade en mall föreställande ett 51 mm högt filter (nuvarande 83 mm) för att kolla om luckan gick att stänga.

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/P3310007_zps08baaece.jpg

Det gick inte, dock så så klarar jag mig på att åka med luckan öppen i nederkant så jag tillvekade en liten grej för det.

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/P3310015_zpsb1ec3044.jpg

Sådär ja, nu e jag helt tvärslut! Till soffan nu, snart Café Bärs!

Tjääna!

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

30

Låter kanon det där ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

31

Bra jobbat, härliga framsteg!  ICQ/af

(o\ ! /o)

32

Tack för era hejarop! Kul att dela med sig och att det man gör uppskattas!

Idag blev det bara några timmar, färdigställde spacklingen av mellanplåten innan slipgrunden.
Lite mysmek i form av lite elfix samt en o annan uppstart av motorn såklart!

Nu blir det uppehåll ett tag pga jobberesa till USA och Schweiz. När jag kommer hem har jag en vecka på mig
att få ut bilen på vägen innan den lokala vårträffen...det ska gå!

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/P3310016_zps9d755d58.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/P4010001_zpsc07a967d.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/P4010003_zps85e06267.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/P4010006_zps396622d3.jpg

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

33 Senaste redigerad av Johan W (2013-04-01 16:53:20)

Snyggt ICQ/ab

[ video][ url][/url ][/video ] till videon

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

34

Flådigt! ICQ/ab
Är det logmech som byggt motorn eller hur var det?
Effekt? Storlek?

Ät gul snö, det kan vara öl.

35

Johan W skrev:

Snyggt ICQ/ab

[ video][ url][/url ][/video ] till videon

Tack! Testar vid tillfälle.

lowang skrev:

Flådigt! ICQ/ab
Är det logmech som byggt motorn eller hur var det?
Effekt? Storlek?

Stämmer att det är Logmech, det är denna motorns andra skepnad från Lundgren.
Denna gången hamnade det på 2176cc, FK89, std toppar med 40mm insug och portade (ca 165 cfm)
Empi EPC 48 (IDA) mm.
Effekten är okänd men enligt motorberäkningsprogrammet ska den kunna ge runt 180hk.
Blir väl en tur till Johannes Dyno Day till hösten!

För att vara på den säkra sidan så blev det en ny vx-låda från Hans Landelius också.
Nya delar till framvagnsbygget från Airkwld ligger och väntar.
Kommer att bli spännande när allt är klart.

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

36

Grymt! Härlig känsla att få starta upp, längtar

37

Bra jobbat Fredde. Det blir helt klart grymt bygge som du håller på med. Ska försöka ta mig ut till dig en helg o kolla läget. Håll ångan uppe för nu e de snart bubbla väder. ICQ/af

38

MrIcka skrev:

Grymt! Härlig känsla att få starta upp, längtar

Härlig känsla att få starta upp...varje gång!

superbeetle skrev:

Bra jobbat Fredde. Det blir helt klart grymt bygge som du håller på med. Ska försöka ta mig ut till dig en helg o kolla läget. Håll ångan uppe för nu e de snart bubbla väder. ICQ/af

Tack ska du ha Tobbe! Börjar bli nöjd redan nu faktiskt...
Du är välkommen när som helst. Ångan har fått sig en törn nu känns det som, varje helg sedan den 2/3 har jag grejat med bilen. Men det är inte mycket kvar!
Känslan sitter kvar från när jag körde din gröna 03a för hundra år sen, så om man ser det lite positivt så är det ditt fel att jag hamnat i trimträsket trots att det tog några år innan jag trimmade själv!

Bara hojta till när du är i krokarna, jag är bortrest två veckor framöver. Om ni har möjlighet den 27e så häng med på vårcruisen!

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

39

Gokväll på er!

Äntligen tillbaka i verkstan...landade på Kastrup, Köpenhamn kl 7.00 imorse efter en 7,5 timme lång resa från Washington.
Var hemma 9.30, packa upp, käka lite, en runda in på jobb, Biltema och sedan verkstan.

Denna räsertakt resulterade i ett 7 timmars-pass i verkstan.

Justerat koppling - check
Justerat handbroms - check
Luftat bromsar - check

Detta betyder att det blir köra av det imorrn, lite fix med att koppla in lampor, skruva dit kofångare och sådant innan såklart.

Sånna däringa häftiga bromsslangar skruvades dit!
http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/DSCF0046_zps6d8d5e6b.jpg

Motorluckan tillfälligt monterad i utflyttat läge tills jag har fixat dom nya filterna. Mellanplåten slipgrundad och fälgar monterade.
http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/DSCF0047_zps00fc3fa6.jpg

Det yttre kommer att vara sig likt...
http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/DSCF0052_zpsc360e04e.jpg

Premiärturen imorrn då alltså!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

40

Snyggt ICQ/ab

41

välkommen hem ICQ/ab ser bra ut detta ICQ/ab

www.Bugmeet.se

the lower to the ground the closer to hell, thats where were all goin anyway.

42

Hazze skrev:

välkommen hem ICQ/ab ser bra ut detta ICQ/ab

Tack Hasse...friden över nu, bär av till Schweiz imorrn!
Om allt går enligt planerna så blir bilen tillräckligt klar till den 27e...

Premiärturen avklarades galant idag. En del justeringar kvarstår såsom trilskande växelspak och lite ojämn tomgång.

Ytterligar en anledning till att köra på låga filter är att luckan går ej att stänga med kofångare monterad om man kör utflyttat i ovankant...
http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/DSCF0062_zpsa4a9b8ec.jpg

Fortsättning på söndag.

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

43

Snygg ICQ/ag  vad för dim på bakhjulen??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

44

michaelth skrev:

Snygg ICQ/ag  vad för dim på bakhjulen??

Tack ska du ha!
Dimensionen är 215/45-17
ET 40

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

45

Din bubbla är nog den första jag har sett i Sverige med sånna där extra "bumper brackets" på bakkofångarn, har du i fram också?

och den naturliga frågan blir då, har du byggt dom själv eller köpt dom ? jag måste få tag i sånna till min

Mvh Jimmy

Grymt bygge för övrigt

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

46

JimmyEriksson skrev:

Din bubbla är nog den första jag har sett i Sverige med sånna där extra "bumper brackets" på bakkofångarn, har du i fram också?

och den naturliga frågan blir då, har du byggt dom själv eller köpt dom ? jag måste få tag i sånna till min

Mvh Jimmy

Grymt bygge för övrigt

Tack ska du ha!
Satt på bilen när jag köpte den. Det saknas dock där fram. Jag vet att det funnits på bilen tidigare så jag är på jakt efter en ny. Dom finns i Dalhems gamla katalog
så förhoppningsvis så kan dom ta hem sådana. Har inte kollat upp detta än.

Borde ju inte vara så svåra att tillverka, rostfritt och polera kanske?

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

47

Gokväll!
Jaha, då har man en brukbar bil igen!
Tomgångsstrulet är löst och växellådan växlar som den ska efter oljebyte.
Återstår bara att måla mellanplåten och byta luftfilter så är motorbytet fullbordat.
Lite längre fram sätter jag igång med att bygga ny framvagn.

Klar för avfärd...Nu väntar några dagars testande och pendlande till och från jobbet, kan ju bli omvägar...
http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/P4210052_zpse7ecd958.jpg

Lyckades filma en snutt, inte den bästa ljudkvalitéten men förgasarna hörs i alla fall!

Kamaxeln (FK89) gör att motorn vaknar till liv vid strax efter 4000 rpm och matar på rejält upp till ca 7000 rpm.
Under 4000 rpm så är den väldigt smidig vilket medger lugn cruising!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

48

Riktigt gött ljud i den du  ICQ/ag

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

49

Snyggt Fredde.!

50

Gött ljud ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab