Förutom vikt och rullmotstånd som (kanske) skiljer 60-talets däck ift dagens, så har vi "bias ply" vs. radialdäck.
Jag vet inte om VW bussar från 60-talets första hälft levererades med (eller för den delen designades för) radialdäck, förmodligen inte.
Så dagens 185 R14C däck kanske inte nödvändigtvis är OG i ordets rätta bemärkelse.
Detta från Goodrichs website:
"BFGoodrich® Silvertown® radial tyres are designed for pre-1976 vehicles and have modern aspect ratios, so interchangeability is not implied nor always possible because of rim widths, wheel well clearance, and speed and load ratings required. It is very important to maintain proper inflation pressure (35 psi MINIMUM) on BFG® Silvertown® radial tyres. Vehicles designed for bias ply tyres may drive considerably different with radial ply tyres, please use extreme caution. Rims designed and manufactured years ago for bias ply tyres used on vehicles without radial tuned suspensions now using radials can cause cracks in old rims. Never mix bias and radial tyres on the same vehicle, your vehicle may under steer or over steer uncontrollably."
Jag har i varje fall inte "radial tuned suspension". Vad jag vet, vill säga.
Intressant läsning, bilen KANSKE kör lika bra med radialdäck som med bias ply. Men det är inte OG:
http://www.businessweek.com/stories/200 … ial-advice
http://www.michelinag.com/Innovating/Ra … technology
Obs att jag försöker lära och förstå med detta, inte proppa mina synpukter på någon, tvärtom, lära och förstå så som på The Samba tråden som, btw, är oerhört classy och lärorikt.
Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│