26

Såvitt jag förstått det är C-däck lika med åttalagersdäck. Sen vad däcksidan står pall för belastning har jag aldrig ens tänkt på.

Kanske är jag väl konservativ, men jag tycker nog 185-14 är snyggare. 205or är syncros från åttiotal registrerade med. Är osäker på om 75-profil är särskilt vanligt i Sverige? Men kör som du vill/tycker, mångfald före enfald!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27

Jag undrar om någon har kört splittbuss med dimensionen 205 R14 C-däck

Har efterforskat en hel del bl a läst alla relaterade trådar på The Samba: på bakhjulen fungerar det finfint med 205 R14.
Problemet kan vara framdäcken vid sväng. När inga profilsiffror anges betyder det 82% så vi snackar om dimensionen:
205/82 R14 dvs 205 mm bredd och 168 mm höjd

Jag måste skaffa bevis på att 205/82 R14 fungerar fint för framvagnen, annars får jag lov att satsa på 195 R14 C-däck
som med ovanstående 82% resonemang blir 195/82 R14 dvs 195 mm bredd och 160 mm höga. Om däcken visar sig inte
passa efter monteringen är jag effed up, därför min efterlysning.

Tilläggas bör att bussen kommer inte att belastas med några överdrivna vikter eller så. Märk också väl att skillnad i bredd mellan 205
och 195 är 10 mm där hälften hamnar på insidan och hälften på utsidan, dvs att med 205 kommer jag 0,5 cm närmare chassit på
insidan i jämförelse med 195 och 1 cm närmare chassit på insidan ift 185 mm som är original. Inga våldsamma skillnader alltså
medan jag räknar med stor skillnad i åkkomfort.

Vad säger ni? Kan 205 R14C fram skrapa någonstans?

På bild visas 195 R14C alltså 195/82 R14

Post's attachments

däck1.jpg, 149.08 kb, 1483 x 1113
däck1.jpg 149.08 kb, 190 downloads since 2013-04-15 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

28

Jag fattar alltså inte varför du vill frångå de beprövade dimensionerna som original innebär? Vad är det för fel på 185:or ? De funkar alldeles utmärkt, även för oss som gärna lastar lite o vill att det ska se bra ut. Har köpt Continental till panelen i veckan.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

29 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-04-15 11:23:52)

Jag vet inte om jag har ett bra svar till dig. Men efter att ha läst alla 70+ sidor på The Samba tråden
känner jag att det är många som kör med både 205, 215 och även 225 både på 14 och 15 tums
fälgar och är rätt nöjda. Motorvägskörning, sidovindar, körning på grusväg, åkkomfort.
Sammanfattningsvis bättre stabilitet.

Syftet med min fråga är att få feedback från andra som har använt lite större dimensioner.
Även om vi alla vet att 185 var OG, någon vill alltid testa det annorlunda.  ICQ/ab

Vad anser du är nackdelarna med t ex 205/80 R14C 8-lagers däck? Förutom att det inte är OG.
Jag satsar på Michelin eller Continental.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

30

Blir ett tyngre däck som kan upplevas som stötigare, genom att den ofjädrade massan ökar i förhållandet till den fjädrade.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

31

Det är ett valid och väldigt intressant argument. Om ett 185 däck väger 9-10 kg och ett 205 10-11 kg, plåtfälgen väger 8-9 kg
så innebär övergång 185 -> 205 att massan ökar totalt från ca 18 kg till max 20 kg dvs en ökning med kanske 10%

Vet man vad 185 däck tillverkade på 60-talet vägde? Skulle vara intressant att veta, de kan ha varit 10% tyngre.
Dessutom kan rullmotståndet ha blivit mycket bättre på moderna däck. Det skulle kompensera lite på det som jag
förmodar är högre bensinåtgång med 205 däck.

Jag bara tänker högt.   

nackdelar:
1) stötigare (kanske)
2) högre bensinåtgång (förmodligen)

Skulle vara kul att jämföra 60-talets 185 däck med dagens 205 (ift vikt, rullmotstånd, etc)

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

32

Nackdelen är väl frigång o utseende som en ballonghjulscykel. Har du någonsin provat att trycka in ett c-lagrat 185 hjul i bakre hjulhuset? Jag skulle inte vilja prova detta med  varken 205 eller större.

De nöjda amerikanarna kör förstås med red.växlar, originalfälgar o skärmkant i original?
Isåfall, grattis....men det tror jag knappt.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

33 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-04-15 13:51:23)

På The Samba diskuteras större däckdimensioner på OG bussar, m.a.p. reduktionsväxlar och skärmkant.
Bakhjulen luftas ur, monteras och pumpas upp. Absolut, det är lite x-tra jobb att få bakjulen på plats.

Fälgar som diskuteras där är både 14 och 15 tum. Jag är intresserad av 14 tums fälgar.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

34 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-04-15 14:03:13)

Förutom vikt och rullmotstånd som (kanske) skiljer 60-talets däck ift dagens, så har vi "bias ply" vs. radialdäck.

Jag vet inte om VW bussar från 60-talets första hälft levererades med (eller för den delen designades för) radialdäck, förmodligen inte.

Så dagens 185 R14C däck kanske inte nödvändigtvis är OG i ordets rätta bemärkelse.

Detta från Goodrichs website:
"BFGoodrich® Silvertown® radial tyres are designed for pre-1976 vehicles and have modern aspect ratios, so interchangeability is not implied nor always possible because of rim widths, wheel well clearance, and speed and load ratings required. It is very important to maintain proper inflation pressure (35 psi MINIMUM) on BFG® Silvertown® radial tyres. Vehicles designed for bias ply tyres may drive considerably different with radial ply tyres, please use extreme caution. Rims designed and manufactured years ago for bias ply tyres used on vehicles without radial tuned suspensions now using radials can cause cracks in old rims. Never mix bias and radial tyres on the same vehicle, your vehicle may under steer or over steer uncontrollably."

Jag har i varje fall inte "radial tuned suspension". Vad jag vet, vill säga.

Intressant läsning, bilen KANSKE kör lika bra med radialdäck som med bias ply. Men det är inte OG:
http://www.businessweek.com/stories/200 … ial-advice

http://www.michelinag.com/Innovating/Ra … technology

Obs att jag försöker lära och förstå med detta, inte proppa mina synpukter på någon, tvärtom, lära och förstå så som på The Samba tråden som, btw, är oerhört classy och lärorikt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

35

De ser ganska OK ut i min smak.

ex: 225 70 14 från The Samba

Post's attachments

Large meat tires 225 70 14 I.jpg, 147.4 kb, 480 x 640
Large meat tires 225 70 14 I.jpg 147.4 kb, 188 downloads since 2013-04-15 

Large meat tires 225 70 14 II.jpg, 148.57 kb, 640 x 480
Large meat tires 225 70 14 II.jpg 148.57 kb, 198 downloads since 2013-04-15 

Large meat tires 225 70 14 III.jpg, 159.06 kb, 480 x 640
Large meat tires 225 70 14 III.jpg 159.06 kb, 189 downloads since 2013-04-15 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

36 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-04-15 14:42:45)

en kommentar ang "bias ply"- vs. radialdäck från The Samba:

"amazes me how people fail to realize the bus was designed around the bias tire. i personally think my bus rides best on them. the suspension actually works, not the tire sidewall. feels great. much more trusty with lots of weight in it."

Jag har ingen aning, men det verkar som om bussen inte är designad för radialdäck. Kan det vara så?

Kan det han säger vara förklaring till det ibland upplevda vindkänslighet + vinglighet (ex om man blir omkörd av en långtradare?)

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … ;start=300
tråden är i varje fall väldigt informativ + lärorikt och ibland t.o.m underhållande.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

37

Det du kallas 'bias ply' kallar vi andra för diagonaldäck, eller den moderna beteckningen diggisar.

Såklart är bussen designad för diggisar. Jag menade inte att 185 var orginal, men leta gärna upp 6.40 sulor om du är sugen på vad de däcken kan prestera i form av stabilitet o komfort. 185 är den rätta dimensionen om man
går på orginalbredd för ett radialdäck.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

38

Det intressanta är (debatterad på The Samba) att en del pumpar radialdäcken till trycket som indikeras i manualen.
Men det trycket refererar till 'diagonaldäcken' och resulterar i otillräcklig tryck för radialdäck.

Jag får se vad jag köper men förmodligen blir det minst 195/80, man är ju lite gammalmodig och tycker att ballongdäck är ju fina! Default/lol

Tack för dina synpunkter! Jag har lärt mig en hel del.

PS: faktum är att min Westis levererades med 'bias ply' däck 195/80, så nu förstår jag varför den går så himla ståtligt och fint!  ICQ/af
man förstår oxå att detta med OG och dimensioner har något religiöst över sig, en pikant detalj är att plötsligt på The Samba sitter alla i sandlådan och skvätter grus alternativt delar ut rallarsvingar till höger och vänster!  ICQ/ad det är då man går ut i köket och poppar popcorn.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│