Håller på med ett projekt (som verkligen klassas som PROJEKT då den stått så gott som still sedan 2009).
Tanken är att det ska opereras in en diesel från en T3, och från början var tanken att för enkelhetens skull använda bussens låda,
MEN det skulle innebära en hel del jobb och modifikationer, så nu har jag insett att om bilen någonsin ska rulla i min ägo så blir det till att köra originallåda.
För att lugna nyfikenheten hos er så kan jag avslöja att bilen är en 1302S som sett bättre dagar!
Nu till problemet! Tanken är att länka ihop detta m.h.a. en 10-12mm tjock adapterplatta för att sedan använda bussens originalsvänghjul och koppling. Problemet är att bubblans svänghjul har en ytterdiam. på 285mm (?) och bussens svänghjul har en ytterdiam på 295mm ca (mätt på kuggkransen). Detta innebär att svänghjulet tar i sprängkåpan samt att startmotorn inte kommer att passa. Kan man på något vis värma loss kuggkransen från bubblans svänghjul för att sedan svarva om bussens svänghjul och använda kransen där? Eller finns det nya kransar att köpa?
Jag tänker att någon borde ha utfört denna typ av konvertering då vi pratar om en vanlig golfmotor vilket jag vet att folk har stoppat i sina bilar tidigare!