1

Håller på med ett projekt (som verkligen klassas som PROJEKT då den stått så gott som still sedan 2009).
Tanken är att det ska opereras in en diesel från en T3, och från början var tanken att för enkelhetens skull använda bussens låda,
MEN det skulle innebära en hel del jobb och modifikationer, så nu har jag insett att om bilen någonsin ska rulla i min ägo så blir det till att köra originallåda.
För att lugna nyfikenheten hos er så kan jag avslöja att bilen är en 1302S som sett bättre dagar!

Nu till problemet! Tanken är att länka ihop detta m.h.a. en 10-12mm tjock adapterplatta för att sedan använda bussens originalsvänghjul och koppling. Problemet är att bubblans svänghjul har en ytterdiam. på 285mm (?) och bussens svänghjul har en ytterdiam på 295mm ca (mätt på kuggkransen). Detta innebär att svänghjulet tar i sprängkåpan samt att startmotorn inte kommer att passa. Kan man på något vis värma loss kuggkransen från bubblans svänghjul för att sedan svarva om bussens svänghjul och använda kransen där? Eller finns det nya kransar att köpa?
Jag tänker att någon borde ha utfört denna typ av konvertering då vi pratar om en vanlig golfmotor vilket jag vet att folk har stoppat i sina bilar tidigare!

2

Ingen som vet om, och isåfall vilka 12v svänghjul har lös kuggkrans?

3

Folkan har inte lös startkrans, däremot tror jag att det finns/fanns lös krans som reservdel till 356.

4

Det finns/fanns utbytessvänghjul som har lös kuggkrans,om man bara kan hitta ett..

5 Senaste redigerad av mettis (2013-03-08 23:14:55)

Är det inte "bara" att sticka ur startkransen på ett typ1 svänghjul i svarv ?
Du skall väl ändå svarva bort originalet på din motor för att krympa på baggens...
Jag sålde nyligen ett 200mm svänghjul med lös (påkrymt) startkrans, men det handlade om 6 volt (mindre) på ett 12V svänghjul.

Vet inte hur det är på Golf-motorer, men sitter inte deras startmotor på motorblocket ?

6

Jo det är nog det man där göra, det verkar enklast!
Jo på golf sitter den ju framifrån s.a.s men jag har tagit hela drivlinan från
en T3 och det ser ju lite annorlunda ut då dom har annat svänghjul och urtrampningslagret är på
Utgående axel istället för i lådan. Det får bli lite eget meck helt enkelt!
Kan man använda sig av samma metod att krympa på startkransen eller bör det svetsas?

7

Man startar med att krympa på  sen säkerhets svetsar man på fyra ställe
I bland säkrar man sådana aplikationer med fyra skruv i stället för svets
Ps  hur mycket tolerans  du måste ha på så stor diameter krympning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Okej, men hur mycket mindre ska kransen vara? 0.5mm?
Någon plats för skruvförband finns inte då tryckplattan är ganska stor, möjligen går det att svetsa eller möjligen använda någon form av krysskil men 3-5 pluggsvetsar låter säkrare.
Bör svänghjulet balanseras sen eller räcker det att kolla i svarven så att det inte är skevt?

9

Jag skulle inte göra den operationen utan att balansera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Oki det innebär alltså att veven måste ur?  Låter mer avancerat än vad det var tänkt!
Räcker det inte att balansera enbart svänghjulet?

11 Senaste redigerad av Svwerker (2013-03-09 17:41:29)

Det beror väl på om det är sambalanserat eller inte. Är det original så lär det knappast vara det.

Just fan det var en diesel, den varvar ju inte så värst mycket så det kan nog klara sig ändå men det beror ju oxå på hur mycket det är justerat från fabrik.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Det är original och inte heller på något vis ändrat eller trimmat, skulle väl tro att maxvarvet ligger på 4-4500 varv.  Provar att balansera det löst så får vi se var det slutar!
Nu återstår frågan, hur mycket mindre bör startkransen vara? Pratar vi mm eller tiondelar?

13

Byta kuggkrans är inte så vanligt förekommande arbete numera. Tidigare var det vanligare arbete. En sliten kuggkrans kunde även svängas. Det är inte många VW motorer jag sett med lös kuggkrans trots att det förekom på en del utbytesmotorer.
Jag har gjort om ett svänghjul från en typ 1, 2 eller 3 motor så att det skulle passa en 1,6liters diesel. Eftersom jag inte ville offra ett friskt svänghjul för 200mms koppling och 130z kuggkrans gjorde jag på följande sätt.
Ett 109z svänghjul för 200mms koppling med trasigt centrum svarvades om för att få utseende överensstämmande med dieselmotorns svänghjul. Här beaktades också adapterplattans tjocklek för att svänghjulet skulle komma i rätt läge.
Samtidigt svarvades kuggkransen bort från svänghjulet till en lämplig diameter.
Ett svänghjul med kuggkrans 130z avsett för 180mm koppling (ingen bristvara) svarvades ur på insidan så att det blev ca 0,2mm mindre än det tidigare svarvade svänghjulet. Därefter svarvades svänghjulet från utsidan tills kuggkransen lossnade.
Nu hade jag en perfekt kuggkrans som värmdes upp med flytgas brännare till ca 300 grader. Temperaturen är lämplig när lödtenn smälter. Nu  var det bara att ta i kransen med lämpliga handskar och lägga den på plats.

För att få en lämplig startmotor svetsades ena örat på lite med TIG på en Diesel Golf starmotor och ett nytt skruvhål borrades.

Någon säkring av kuggkransen med svets behövs inte. De flesta utbytbara kuggkransar är fastktympta.

Lämplig krympmån kan beräknas enligt följande: 1 / 800....1/1500 x diam.

Trot att jag valde 1/1000 x diam.

14

Har fått ett flertal tips nu men min fråga kvarstår dock om varför man ska använda typ1 svänghjulet?
Kuggkransen på golfsvänghjulet passar ju perfekt med startmotorn med 10mm adapterplatta. Varför komplicera det hela med att byta centrum osv? Dessutom har ju dieseln med största sannolikhet hårdare koppling än en 1600?

15

Kjell T skrev:

Samtidigt svarvades kuggkransen bort från svänghjulet till en lämplig diameter.
Ett svänghjul med kuggkrans 130z avsett för 180mm koppling (ingen bristvara) svarvades ur på insidan så att det blev ca 0,2mm mindre än det tidigare svarvade svänghjulet. Därefter svarvades svänghjulet från utsidan tills kuggkransen lossnade.
Nu hade jag en perfekt kuggkrans som värmdes upp med flytgas brännare till ca 300 grader. Temperaturen är lämplig när lödtenn smälter. Nu  var det bara att ta i kransen med lämpliga handskar och lägga den på plats.

Det står "svarvades till lämplig diameter" vad innebär detta? Har räknat med att sticka av originalkransen ca 25mm från ytterkant på kuggen vilket ger en invändig dia. på ca 260mm, funkar det eller blir kransen för "tunn"? Ska jag ta hela originalsvänghulets bredd eller räcker det med bara själva kransen?

16

Tyvärr minns jag inte måtten, möjligen har jag en skiss någonstans, men något minns jag. Svänghjulet som skulle förses med "ny" kuggkrans svarvades enbart på den bredd som kuggkransen är. Diametern mindre än vad svänghjulet har intill kuggkransen. På detta sätt blev det en kant som kuggkransen ligger mot.

17

Så här var min tanke...vad tror ni?

Post's attachments

byta kuggkrans.jpg, 51.74 kb, 810 x 605
byta kuggkrans.jpg 51.74 kb, 155 downloads since 2013-04-13 

18

Kjell T skrev:

Tyvärr minns jag inte måtten, möjligen har jag en skiss någonstans, men något minns jag. Svänghjulet som skulle förses med "ny" kuggkrans svarvades enbart på den bredd som kuggkransen är. Diametern mindre än vad svänghjulet har intill kuggkransen. På detta sätt blev det en kant som kuggkransen ligger mot.

Du menar alltså att du sparade en "kant" längst ut på svänghjulet, som en låsring så att säga?