Idag blev det ett riktigt långpass i garaget, började vid 07.00 och gick in igen 21.00. Kanske inte blev vrålmycket gjort för det, för det blev lite oplanerat mek med Jonas bubbla som ska ställas ut på Elmia om två veckor, han kom förbi och behövde lite stag och fästen m.m så då får man ju ställa upp lite.
Sen blev det även en liten uppsamlingsrunda till Jonas garage för att få ihop de sista bitarna så jag kunde sätta ihop motorn klart, beställde en massa grejer från Dalhems, men mycket var restat och nåt produktionsstopp i grottan har jag inte tid med, så då fick det bli en sväng till ULÅS GASSER GARAGE för att hämta lite nödvändigheter.
Men det blev i alla fall ett ihopaknåp av en ljuddämpare, som ska finjusteras sen när motorn sitter i bussen, tillskärning av masonit som innertaket ska limmas på , dessvärre blev det lite fel så en del måste göras om, men det får bli en annan dag. Motorn blev ihopsatt klart, och kopplades in i bänken för provstart men jag har ingen gnista visade det sig så det får bli en fortsättning imorgon för att hitta orsaken till det.
Här är lite bilder på dagens knep å knåp:
Fördelen med att till vardags jobba med vattenskärning är...

...att jobbet med att göra ett innertak blir så mycket lättare. På masoniten ska jag sen med våtrumslim limma på en typ av vit vinyl som skumgummibeklädd på baksidan och som man normalt finner i Kabes husvagnar.

Sen var det ju avgasröret med, flänsarna som man trär på värmekamrarna var inte så roliga, men som den smålänning man är så köper man ju inget nytt ormbo utan man lagar det befintliga såklart, så det blev efter lite funderingar om jag skulle mörda ihjäl ett annat friskt originalsystem för att få nya flänsar, men det verkade ju lite korkat så istället svarvade jag jag två "hylsor". så sen var det bara att kapa bort det fula och ersätta med betydligt bättre flänsar.

Sen var det dax för ljuddämparen, vill försöka få nå gott ljud ur den trötta gamla 1600 bigblock motorn
Så förhoppningsvis blir det de med den här herrejössesdämparen från Magnaflow. Så det blev en vända till i vattenskärmaskinen för att göra en avgasfläns, sen blev det pussel på hög nivå för att få till alla böjar och krökar.

Och så slutligen på kvällen så vart motorn komplett och ihopsatt, och inkopplad i motorbänken för en första uppstart, men det visade sig att jag inte hade nån gnista, så det blev ingen uppstart, så det får nog bli en liten koll imorgon för att se vad orsaken är, tändspolen är synnerligen misstänkt.
Ljuddämparen är bara punktad ihop med krökarna för den måste finjusteras när motorn väl sitter i bussen, men det ser onekligen rätt okej ut, eller?

Slutligen så slänger jag med en bild på Pacemaker som jag nämde i början. En bubbla byggd som en klassisk gammal gasser och istället för folkamotor sitter det en Yamaha YZF 1000cc motor i baken. Ni kan se mer av bygget på ansiktsboken:
https://www.facebook.com/#!/pages/UL%C3 … 7330032241
Funkar inte länken så sök bara på ULÅS GASSER GARAGE, och ni som har ansiktsboken får väl åka till Bilsport Performance Show i påsk eller hålla koll i Spoilernytt (Bilsport) och Gasoline magazine där det kommer bli reportage.

Over and out