26

Idag blev det ett riktigt långpass i garaget, började vid 07.00 och gick in igen 21.00. Kanske inte blev vrålmycket gjort för det, för det blev lite oplanerat mek med Jonas bubbla som ska ställas ut på Elmia om två veckor, han kom förbi och behövde lite stag och fästen m.m så då får man ju ställa upp lite.
Sen blev det även en liten uppsamlingsrunda till Jonas garage för att få ihop de sista bitarna så jag kunde sätta ihop motorn klart, beställde en massa grejer från Dalhems, men mycket var restat och nåt produktionsstopp i grottan har jag inte tid med, så då fick det bli en sväng till ULÅS GASSER GARAGE för att hämta lite nödvändigheter.

Men det blev i alla fall ett ihopaknåp av en ljuddämpare, som ska finjusteras sen när motorn sitter i bussen, tillskärning av masonit som innertaket ska limmas på , dessvärre blev det lite fel så en del måste göras om, men det får bli en annan dag. Motorn blev ihopsatt klart, och kopplades in i bänken för provstart men jag har ingen gnista visade det sig så det får bli en fortsättning imorgon för att hitta orsaken till det.

Här är lite bilder på dagens knep å knåp:

Fördelen med att till vardags jobba med vattenskärning är...

http://i47.tinypic.com/2gu01uq.jpg

...att jobbet med att göra ett innertak blir så mycket lättare. På masoniten ska jag sen med våtrumslim limma på en typ av vit vinyl som skumgummibeklädd på baksidan och som man normalt finner i Kabes husvagnar.

http://i48.tinypic.com/24nffr9.jpg


Sen var det ju avgasröret med, flänsarna som man trär på värmekamrarna var inte så roliga, men som den smålänning man är så köper man ju inget nytt ormbo utan man lagar det befintliga såklart, så det blev efter lite funderingar om jag skulle mörda ihjäl ett annat friskt originalsystem för att få nya flänsar, men det verkade ju lite korkat så istället svarvade jag jag två "hylsor". så sen var det bara att kapa bort det fula och ersätta med betydligt bättre flänsar.

http://i45.tinypic.com/2q04k8h.jpg
http://i45.tinypic.com/nxom8o.jpg
http://i47.tinypic.com/5djvaq.jpg


Sen var det dax för ljuddämparen, vill försöka få nå gott ljud ur den trötta gamla 1600 bigblock motorn ICQ/ab Så förhoppningsvis blir det de med den här herrejössesdämparen från Magnaflow. Så det blev en vända till i vattenskärmaskinen för att göra en avgasfläns, sen blev det pussel på hög nivå för att få till alla böjar och krökar.

http://i45.tinypic.com/33v2i60.jpg

Och så slutligen på kvällen så vart motorn komplett och ihopsatt, och inkopplad i motorbänken för en första uppstart, men det visade sig att jag inte hade nån gnista, så det blev ingen uppstart, så det får nog bli en liten koll imorgon för att se vad orsaken är, tändspolen är synnerligen misstänkt.
Ljuddämparen är bara punktad ihop med krökarna för den måste finjusteras när motorn väl sitter i bussen, men det ser onekligen rätt okej ut, eller?

http://i45.tinypic.com/ftmwp3.jpg


Slutligen så slänger jag med en bild på Pacemaker som jag nämde i början. En bubbla byggd som en klassisk gammal gasser och istället för folkamotor sitter det en Yamaha YZF 1000cc motor i baken. Ni kan se mer av bygget på ansiktsboken:
https://www.facebook.com/#!/pages/UL%C3 … 7330032241
Funkar inte länken så sök bara på ULÅS GASSER GARAGE, och ni som har ansiktsboken får väl åka till Bilsport Performance Show i påsk eller hålla koll i Spoilernytt (Bilsport) och Gasoline magazine där det kommer bli reportage.

http://i49.tinypic.com/w22gyt.jpg

Over and out

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

27

Mmm,vattenskärning is da shit...Snyggt jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

28

Ikväll blev det lite söndagsmysmek, fick ju hem en låda smågodis från Dalhems i fredags så det kliade ju lite i fingrarna ICQ/ab

Hade tänkt köra med vanliga originalbakljus, men så fick jag köpa ett par nya helröda Empi bakljus för nästan halva priset så då var ju valet inte så svårt. Och det blev ju inte alls dumt
http://i48.tinypic.com/1088ljk.jpg

Å byter man lampor bak, ja så vill man ju ha nytt fram oxå. Kromringarna till strålkastarna har jag bytt vid ett tidigare tillfälle då jag haft de liggandes ett antal år, men nya blinkersglas och nya tätningar blev det ikväll. Är väl inte riktigt nöjd med passformen på tätningen till blinkersen, men man får väl vad man betalar för och jag tog ju de billiga som Dalhems hade.
http://i48.tinypic.com/33xhbnp.jpg

Efter påsk blir det spännande, då får jag hem en stötfångare och lite andra grejer som varit på pulverlackering. Dessutom får jag hem mina Empi femmor som min gode vän Fritz lånade för ett tag sen och han har haft den stora vänligheten att kränga på lite trevliga däck åt mig, han hade två bra däck liggandes så bak kommer det bli 175/65-15, och såom framdäck beställde jag hem 165/50-15, allt för att få bussen så låg och obekväm som möjligt ICQ/ab Så det ska bli riktigt spännande att få sätta på fälgarna och se skillnaden på höjden jämfört med de 15 tummare med 80 profil som sitter på nu, och dessutom få dit lite stötfångare
http://i45.tinypic.com/2s16m1c.jpg

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

29

Dax för en liten uppdatering kanske, idag åkte det på lite mindre hjul på bussen så nu är det berömda dropplistmåttet 159cm, rätt okej för att bara ha sänkt med vanliga sänksatser. Räknar väl med att den sjunker ihop lite till när det kommer i motor och inredning å dylikt.
Däckdimensionen fram blev 165/50-15 och bak fick det bli 175/65-15, lite skillnad mot det som satt på, på plåtfälgarna 165/82-15, som jag faktiskt tänkte köra med från början. Hur fan jag tänkte där vet jag inte, men det var ju tur att jag blev smart igen och kom på bättre tankar.

Och så lite trevliga bilder då oxå såklart.

Nytt atteknattehjul vs gammalt med alldeles för mycket gummi
http://i45.tinypic.com/30ddkcx.jpg

Med plåtisarna var höjden 163cm, nu 159cm.
http://i48.tinypic.com/a3oa6x.jpg

http://i47.tinypic.com/2yynhxt.jpg

http://i46.tinypic.com/2rrxcnd.jpg

http://i46.tinypic.com/2cfyrsi.jpg

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

30

Har svårt att bestämma mig för färgen på stötfångarna. Vitt eller orange? Ge mig lite förslag

Post's attachments

Screenshot_2013-01-17-23-16-03.png, 333.51 kb, 720 x 1280
Screenshot_2013-01-17-23-16-03.png 333.51 kb, 192 downloads since 2013-04-05 

Screenshot_2013-01-17-23-16-45.png, 333.22 kb, 720 x 1280
Screenshot_2013-01-17-23-16-45.png 333.22 kb, 154 downloads since 2013-04-05 

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

31

Vita om du frågar mig. gillar restostuket...

Var det tändspolen eller?

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

32

Vitt! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

33

Det var brytarspetsarna om var kass,  tyckte de såg lite risiga ut, och efter lite rotande i gömmorna i garaget hittade jag nya och problemet var ett minne blott

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

34

Härligt, röstar vitt här också, lite mycket callook stuk med orange i mina ögon  ICQ/ab

35

Vitt tycker jag med ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

36

Vitt ni sa, vitt det blir, bulleribulleribock. Då får även popup taket bli vitt, hade en idé om att det skulle vara orange från början oxå, men även jag är ju mer en retro än en callook kille

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

37

brutet vitt.. lite äggskal färgat

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

38

Inte ska du väl vara i garaget på Fylledagen?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

39

Nä, idag är jag ledig från garaget, tyvärr

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

40 Senaste redigerad av Greven (2013-04-18 13:14:11)

Nu har det hänt lite sen sist, motorn sitter i, den åkte i i söndags kväll och första turen runt kvarteret avklarades i torsdags förmiddag.
Körde ett långpass i onsdags i garaget, 17.00-01.30. så då hanns det med en hel del.
Avgassystemet som jag bara punktat ihop innan lite provisoriskt, gjordes om och gjordes rätt, hade fått det i helt galen vinkel så ändröret släpade i backen.
Stötfångarna fick en omgång spackel och är snart klara för lack, bytte även ut instrumenteringen mot en betydligt helare än den som satt i och detn nya har även klocka, förvisso inte en original men klocka från typ 3 är inte heller kattskit.
Undergolv med ljudisolering som sen själva golvet ska läggas på,skruvades i, har legat på golvet jämte bussen i säkert en månad. Undergolvet består av en 6mm plastplatta som jag sen lagt sk bitumen uppepå, sen får vi se vad det blir för golv, antingen tarkett eller linoleum matta. tror att det blir bäst med plastplatta i botten mot plåtgolvet eftersom plasten inte suger åt sig massa fukt från den eventuella kondens som kan uppstå, har ju haft andra bussar genom åren där folk lagt allt ifrån spånplattor till trasmattor direkt på plåten, och det vet vi väl alla hur mysigt det blir efter ett tag med fukt och dylikt, samt att golvet rostar.

Skruvade även fast lite småsaker som hittills bara hängt och dinglat.
Även elen fick sig en omgång så ny lyser och blinkar allt som det ska, bara tutan som är tyst, men det är ju inga stora problem.

I söndags sken ju solen så fint, så när barnen fick för sig att tvätta sina cyklar så kunde ju inte jag vara sämre även om jag då inte kört en meter med bussen, så rullade jag ut henne och tvättade bort garagedammet.

http://i50.tinypic.com/a2c5nb.jpg

Och så här blev avgasröret och dämparen till slut

http://i48.tinypic.com/2daxhqs.jpg

Svetsade även på ett extra litet öra så jag fick en fästpunkt lite längre ut på systemet

http://i50.tinypic.com/29x7kas.jpg

Och så här trevlig blev instrumenteringen

http://i47.tinypic.com/2cpq5p1.jpg

Nu har jag inte tid att sitta här och svamla mer, garaget kallar.

Over and out

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

41

Trevligt...håller nog på brutet vitt också på stötisarna,kommmer se ännu bättre ut då.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

42

Har köpt Biltemas båtlack i kulören offwhite, som.förhoppningsvis håller måttet. Läste en tråd där en billackerare bestämt sig för utvärdera just deras färger, och efter en hel del tester och lackeringar så kom han fram till att det faktiskt var jäkligt bra färg. Dessutom jäkligt billig om man jämför med vad tvåkomp.färg kostar per liter annars

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

43

Kvällen ägnades åt lite slipning och spackling av stötfångare. Efter att ha fått dom blästrade så kröp det ju fram en och annan bula.
Dessutom pysslade jag med ett lite annorlunda garagemek, nämligen monterat ihop en bäddsoffa från IKEA. Tyckte det var lika bra att montera ihop den för att kolla funktionen. Den ska sedermera kortas och smalnas av för att passa i bussen.

Post's attachments

95ynwo.jpg, 467.61 kb, 1600 x 1200
95ynwo.jpg 467.61 kb, 171 downloads since 2013-04-24 

9kzdzl.jpg, 469.97 kb, 1600 x 1200
9kzdzl.jpg 469.97 kb, 178 downloads since 2013-04-24 

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

44

Snygg instrumentering...
Det är inte illa att fylla år på skånekåsan ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

45

Trevligt! Har du testat ljudet i ditt nya avgas?
Smart med sängen ICQ/ab

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

46

Bussen är premiärkörd och ljudet från motorn blev väldigt trevligt, lagom murrigt och låter inte alls som en boxer brukar.

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

47

Lite bakslag i renoveringen, fick plocka ur motorn igen pga fel uttrampningslager samt att sen motorn kom i bussen så har den inte gått nåt vidare bra plus att den varit lite tjurig att starta.Detta trots att den justerades in innan montering i bussen och den gick jättebra när jag startade upp den i min motorbänk. Men, men det är bara att göra om och göra rätt.
Garaget blev i allafall städat, alltid nåt positivt

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

48

Lite har hänt sen sist, bland annat har en kartong med alla gummilisterna kommit från justkampers. Och lite annat smått å gått har väl oxå hänt, men just nu tappade jag lusten fullständigt med allt. Motorn har inte velat gå riktigt jämnt sedan renoveringen, trots justeringar med hjälp av både stroboskop, öron, co mätare och proffshjälp. Den har liksom varit lite nervös, ena stunden vetifan tomgång, nästa ingen tomgång, ibland har den misstänket lite grann och så vidare.
När jag nu kollade kompet i motorn så låg det på 8,5 i cylinder 3 och 4 och cylinder 2 visade 9 bar medans ettan bara visade 7-8 bar, och dessutom så sjunker trycket väldigt fort på både 1 och 2 efter att man slutat köra runt motorn. Så det verkar inte bättre än att jag får riva ner och slipa in ventilerna lite till och det känns ju sådär kyl när man är i detta skedet och istället ville göra andra saker på bussen

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

49

Ursäkta vissa konstiga ord i texten ovan, mobiltelefonen hittar visst på lite vad den tycker passar bra

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---