1

Köpte för ett tag sedan en Typ 1, och när nu Våren förhoppningsvis är i antågande började jag titta om det är något mer än ett oljebyte som behövs innan det är dags att rulla ut ur garaget.

Två funderingar dök upp i området runt luftfiltret.

1*  Jag har kommit så långt i mina nybörjar-studier så att jag har fattat att det ska vara olja i "burken". Men ska det inte vara något mer? Mitt luftfilter består av två delar. Dels själva burken och dels locket. Ska det inte vara något sorts filter-aktigit också? Eller är det bara de två plåt-delarna och olja som behövs?

2*  Röret som går ut på höger sida från luftfilterburken (som jag har gjort en tjusig pil mot på bifogad bild), ska det bara gå ut i ingenstans? Det ska inte vara någon slang som går vidare, eller något?

Det här handlar om en industrimotor, om det nu är någon skillnad på mina frågor, jämfört om det var en "vanlig" VW-motor.

Mvh
Micke

Post's attachments

luftfilter.jpg, 98.54 kb, 960 x 540
luftfilter.jpg 98.54 kb, 147 downloads since 2013-04-01 

2

Det finns ett nivåstreck i burken, fyll olja dit och sedan är det klart. Det ska sitta en slang på det lilla röret till vevhusventilationen. Andra änden sitter vid oljelocket.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3

Tackar för svaren  ICQ/ab
Jag var nere i garaget idag och kollade lite, och det första var ju enkelt, med det röda strecket o.s.v.

Men nr 2 var lite klurigare. Jag har inget hål bredvid oljelocket, så jag kan inte dra någon slang dit.
Hur gör jag då?

Mvh
Micke