Hej alla boxerville-folk !
Tim Ahlberg heter jag, och har nu äntligen ramlat in i Vw-träsket igen
Hade tidigare en Bay-buss som min första bil. Utan större erfarenheter av att skruva ( var bara ungefär 15 bast ) så blev det aldrig riktigt bra. Bussen såldes iväg och jag köpte en Jetta att ha som bruksbil istället. Jettan såldes efter ett år på grund av att det kändes onödigt att både jag och sambon hade en bruksbil.
Iallafall nu har vw-suget blivit allt för stort så det blev att man började kolla runt efter en bubbla
Trots många timmar på blocket och diverse vw-sidor så hittade jag inte någon bubbla som verkade vara "bra". Skulle ju inte vara allt för dyr och inte alltför mycket att göra...
Nu kommer då till hur jag fick tag i denna. Det är så att min far och mor tidigare i sin ungdom varit i vw-svängen dom med och hade kvar både sina bilar. Har alltid fått höra att deras bubblor inte var till salu så att få köpa någon av dem hade jag redan gett upp. Men tydligen så hade dem kommit på andra tankar så fick jag köpa en av dom om jag ville. Sagt och gjort. Köpet blev klart samma kväll.
Nu blev det mycket text på en gång men hoppas ni står ut ändå
Bubblan är från 1965 med en 34 hästars höfläkt i rumpan :twisted: Sista godkända besiktning på den gjordes 1991, samma år som jag föddes
(undrar varför den blev undanställd ?) . Bilen har alltså stått undanställad i garage i lite mer än 20 år.
Målet just nu är att få den besiktigad så att den går att bruka denna säsongen. Ska inte vara några större problem hoppas jag. Bilen är hyfsat fräsch så.
to-do-list:
- Få in bilen i nya garaget.
- Få igång motorn, går runt för hand 
- Kolla över bromsar, antagligen byta hjulcylindrar, huvudcylinder kanske?
- Byta bromsvätskan.
- Ge motorn en ordentlig service samt byta rem, justera ventilerna och dyl.
- Byta batteri, (inhandlat)
- Laga rosten vid batteriet.

Här stog bubblan i 20 år och vilade

Far lackerade om hela bilen året innan den ställdes in. Fortfarande en helt okej lack på bilen.

Här har vi rosten vid batteriet. Är i stort sett all rost jag kan hitta på bilen. såklart lite undertill men inget som är genomrostat eller så, mest ytrost.

Moroten..

Saknar ett spegelglas, om det är någon som har ett som hyllvärmare är jag intresserad att hjälpa er bli av med det :wink:

Här har jag då fått ut bubblan ur garaget. Första gången på länge den ser dagens ljus 
Antagligen blir det inga större operationer förräns nästa vinter. Den ska såklart tas ner på backen.
Sen vill man ju ha en större motor, konvertera till 12-volt etc etc vi får se vad som händer med den 
Flyttar antagligen bilen till garaget på fredag så det blir väl då jag börjar med den på riktigt.
...Jo, angående namnet "After Eight" så var det sambon som tyckte att den är mintgrön.. och att hon blev sugen på After Eight när hon såg den, Så efter det fick de helt enkelt heta "After Eight".
/ Tim A

Jag hade inte något skutmått i närheten men hålet såg ut som 8mm så dra ner en gängtapp som är lite större, tum lr nått m10 blir kanske förstort. Se till att du får bort allt spån.
ända possitiva med det är att man lär sig och det blir bättre