Många konservativa åsikter här och jag känner att jag inte kan argumentera mot allt jag tycker är fel, för jag är inte tillräckligt påläst, men som vanligt måste jag lyfta på hatten för Rainier. Jag håller helt med! Ni kan diskutera hur mycket etanolen sliter på moderna motorer, eller vilken kvalitet bränslet har, men om man talar om hållbar utveckling och miljömål, då har man missat poängen för länge sen. Förresten skrotas de allra flesta bilar idag långt innan motorn gett upp, så det är nog inte där vi har problemet, med slitage hos bilarna, det är nog snarare med rost och trafikförseelser.
Jag fick frågan för ett par år sen av en dam som höll på och gjorde en bok som handlade om campinglivet i Sverige och ett av kapitlen kom att avhandla alternativ camping, där vara folkabussar togs upp. Iom att folkabussen är förknippad med en slags fredsbevarande och trädkramande hippiekultur, frågade hon mig om det inte stred mot det faktum att folkabussen är en smutsig och ineffektiv bil med dagens mått mätt. Och jag kontrade med att det ju faktiskt inte bara handlar om vagnens förbrukning, utan även tillverkningsinvesteringen, även den har ett "enerigpris". Och genom att bruka ett fordon under lång tid minskar man alltså den totala energiåtgången jämfört med en person som byter vagn med jämna mellanrum.
Sen kan man ju såklart också hävda att konsumtionen hos en bil har inverkan, men man kan ju faktiskt kompensera genom att konsumera mindre, köra kortare, köra långsammare.
Detsamma gäller för allt vi konsumerar, vare sig det är apelsiner, snöskyfflar, etanol, länsstolar eller vin. Snålar vi med resurserna kommer vi komma längre, men jag ser varje dag med en utnött förbistran på det vardagliga slöseriet. Är det inte mat som slängs, så är det en domkraft som skrotas. Fryser man, eldar man mer, man tar inte på sig en tröja. Man stänger inte av TVn när man lämnar rummet och folk tycks nästan avsliktligen ha sönder saker för att man inte vet hur man ska använda grejerna. Borta är den tid då det låg mycket kärlek bakom en säck potatis, ett par skor, eller en kniv och det gör mig bitter och uppgiven.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't