1

Jag har kommit över denna info från pålitlig källa och det bör intressera fler än de som trimmar.

Enligt pålitliga källor är det numera ENDAST Statoil 98 oktan och Preem 98 oktan som är fritt från etanol.
Och Shell's V-Power 99 oktan finns inte längre, trots att det fortfarande står V-Power 99 på de flesta pumparna runt om i landet.

Shell's V-Power ska sedan den 1:a juni 2011 vara ersatt av "98 plus" som nu innehåller 5% etanol, så den etanolfria V-Power som det kampanjades så mycket för tillhör nu alltså redan historien..

De som har ställt in sina motorer med Shell V-Power, Statoil 98 eller Preem 98 har alltså ganska stora chanser att få mer eller mindre trixiga problems om man går över till t ex OK/Q8 98 eller fortsätter att tanka "V-Power" i tron om att man får fin etanolfri 99-oktanig soppa.

Etanol är ju inte bara aggressivt mot mjuka metaller utan även drar till sig vatten så bränsle som befinner sig i fuktiga miljöer kan få stora problem. Om din bil exempelvis står vinterförvarad kan du få så mycket vatten i bränslet att vattnet och etanolen inte blandar sig med bensinen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

2 Senaste redigerad av johan_l (2012-04-02 19:22:17)

Jag har just bytt till en biopower-mjukvara i min 10 år gamla saab, så sen några dagar kör jag delvis på E85... (tänkte börja lite försiktigt då jag -bara- bytt mjukvaran)

När jag började med bara BF95 i tanken så visade adaptionen på 4% etanol. Detta var statoil-sås...

På kul skulle jag kunna prova tanka lite statoil 98, nackdelen är väl att de ju blandas ut med den soppa som finns i tanken, så det är lite matte för att försöka skatta rätt på etanolinnehållet...

Man kan ju konstatera att det är ett sätt att lura bilägarna att späda med etanol, man betalar ju inte mindre för soppan trots att de 5% ger nånstans 25-30% lägre effektivitet. Men som jag förstått så kommer de inte att blanda mer än på ett tag för allt mellan 85 och 5% är tydligen högre skatt på...

Men verkar lönsamt med E85 iallafall, med 50% E85 så verkar den dra 0,85 istf 0,75 och kostar 10.50 istf 15.50 eller nåt sånt... Med 100% ökar det väl lite mera, men fortfarande inte 50% upp...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Om nu någon tvivlade på att V-Power innehåller etanol.
http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power?open
http://www.st1.se/st1/elements.nsf/file … -06-01.pdf

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-04-05 07:25:20)

Det är inte bara alcoholen  som är skilnad mot förut
Man har även ändrat densiteten på soppa som var för 0,76 i dag 0,72-0,75 = att bestyckningen inte stämmer längre  ICQ/ac
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Bägge mina bilar började förra åert gå illa som fan efter att jag bara tankade vpower förra sommaren. Håller jag mig bara till Statoil 98 så fungerar bägge bilarna perfekt.

6

PPRMicke skrev:

Man har även ändrat densiteten på soppa som var för 0,76 i dag 0,72-0,75 = att bestyckningen inte stämmer längre  ICQ/ac
/// Micke

hmm högre densitet = går tjockare ? eller ska man tänka tvärtom ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

7 Senaste redigerad av HejHejCF (2012-04-06 06:30:05)

Blev intresserad av detta och försökte räkna lite på bensinpris och energiinnehåll. Påpeka gärna om jag gjort några fel, för jag är ganska outbildad.

Det var lite svårt att hitta information om detta på internet, konstigt nog. Använde källan etanol.nu.

Bensin innehöll förr i tiden 32,76 MJ per liter. (Tog värdet från bensin 98 i min källa och antog att den var etanolfri)

Ren etanol innehåller 21,14 MJ per liter.

Då borde E15, alltså det vi tankar idag innehålla 27,846 + 3,171 = 31,017 MJ per liter.

Det är 94,67 % av energin som den gamla bensinen innehöll.

Sänker de densiteten från 0,76 till 0,72 (0,9473) blir energiinnehållet:

89,68 procent av vad bensinen brukade innehålla.

Tillämpar man det på dagens bensinpris om 16 kr kostar gammaldags bensin egentligen 17,84 kr per liter.

Den bensinen (energin) som för 20 år sedan kostade 8,15 kr per liter. Eller för 10 år sen kostade 10, 38 kr per liter.

Jag har inte räknat med den påstådda effektivare förbränningen av etanol jämfört med bensin.

Edit: Räknade inte med att etanol och bensin har olika densitet. "The density of ethanol is 0.789 g/cm3, or 0.789 kg per liter." (http://wiki.answers.com/Q/How_much_does … anol_weigh). Etanol är alltså tyngre än bensin. Har bränslets totaldenstitet minskat trots att man späder ut med en tyngre vätska betyder det att bensindelen är ännu mer utspädd än vad den skulle vara om den var utspädd med en vätska med samma densitet. Vilket gör att skillnaden i min uträkning borde vara större än vad jag kom fram till.

8

Nobbe skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

hmm högre densitet = går tjockare ? eller ska man tänka tvärtom ?

Tjänare Nobbe
Det kommer mera soppa igenom munstyckena i dag = går fetare
Svo 05 racing soppa har samma densitet som dagens soppa
Hej hejCF jag bryr mig inte om sådant för jag använder i bland racingsoppa för 50-60krL och drar 10-12 liter milen 
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Tackar för bra info !

10

I sommar kommer säkert inte bara de som trimmar att fundera över E85, med tanke på prisskillnaden.

I Brasseland har ju folkorna körts på etanol i årtionden, så inget är nytt under solen.

Racebil, otrimmad VW eller bruksbil är ju alla helt olika case. Blandning och kvalitet på soppan borde dock vara intressant för alla casen... ICQ/ab

11 Senaste redigerad av Torpa (2012-04-06 18:05:04)

En sak jag har tänkt på med de etanoldrivna miljöbilarna är de verkligen så miljövänliga om man tänker på att det skövlas regnskog för att odla palmer som sen processas på  nåt sätt till etanol, sen ska etanolen fraktas med fraktfartyg som drivs av råolja inte helt miljövänligt direkt.
När vi sen kör med den "miljövänliga bilen" så drar ju den en 30% mer i mängd än om man kör på bensin.
Nu har vi kommit till service av "miljöbilen" hmm den måste nästan servas dubbelt så ofta än en bensindriven bil då har vi ett oljebyte på en 4-5l olja och ett oljefilter som ska tas om hand och förhoppningsvis återvinnas på rätt sätt.
Då har vi kommit till bränslepumpen som på "miljöbilen" har en strykande åtgång p.g.a att etanolen är så torr att den skär ihop ännu en grej som en bensinbil troligen inte hade behövt ett byte av. Finns säkert mer grejer "miljöbilen" är storförbrukare av nån annan kanske vet?
Men fan är den etanoldrivna miljöbilen så himla miljövänlig egentligen???

Också har vi dagens bensin med inblandad etanol där ärjar förgasarna sönder, bilarna drar mer soppa per mil, man kan ju undra om det finns nån smart en som har räknat ut en riktig och tillförlitlig fördel även miljöaspekten inräknad, med att ha en ren etanoldriven bil, eller det här med att blanda i etanol i bensinen mot att ha ren bensin som det var förr när bensin lukta bensin och inte dåligt hembränt.

Jag hoppas att jag inte hamnade för långt utanför trådämnet.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

12 Senaste redigerad av johan_l (2012-04-06 20:34:15)

Den diskussionen kan man säkert ha. Är det CO2 och global uppvärmning som är boven? Eller lokal nedsmutsning?

Det verkar inte som att bilar gjorda för etanol slits fortare än andra, det är nog annat som gör att bilarna skrotas till sist. (förvisso bygger det väl på att man servar oftare, men frågan är hur bra longlife-service funkar egentligen och hur mycket olja som "förbränns" pga moderna bilar ofta dricker en hel del olja).

Var kommer etanolen ifrån är ju en stor fråga. Jag tror att det är väldigt mycket lobbying inom detta område. Ett tag sa man att man tog mat från hungrande afrikaner och gjorde bensin på. Det mesta etanol görs väl av sockerrör i sydamerika och spannmål här... Många oljebolag har väl inte varit så sjyssta mot hungrande befolkningar... Vattenkraft är snäll sägs det, men säg de till dem som förlorade sina hem när stora dammar har byggts i länder som inte bryr sig...

Sålänge man tror på att grödorna man gör etanol på tar upp lika mycket CO2 som man släpper ut har man ju ett kretslopp. Visst tar transporter och jordbruksmaskiner säkert till viss del fossilbränsle i anspråk, det har ju diskuterats hur mycket... Global uppvärmning tror iallafall jag är ett större problem än hunger pga etanol, eller snarare global uppvärming leder till översvämningar och torka vilket leder till mer hunger.

Jag tror på etanolen som drivmedel, inte för alla för DÅ räcker nog inte åkermarken till... Det finns nog inte EN lösning på energiproblematiken.

13

johan_l skrev:

I sommar kommer säkert inte bara de som trimmar att fundera över E85, med tanke på prisskillnaden.

I Brasseland har ju folkorna körts på etanol i årtionden, så inget är nytt under solen.

Racebil, otrimmad VW eller bruksbil är ju alla helt olika case. Blandning och kvalitet på soppan borde dock vara intressant för alla casen... ICQ/ab

Jag har inte funderat på att gå över till E85 och jag vet fler som inte vill ha det i sina motorer, av flera anledningar.
Börjar man varva mycket, 9000 eller så, vill du inte ha det för att förbränningen lär gå långsammare.

HejHejCF;
På vilket sätt skulle etanol förbrännas effektivare? Ställer mig frågande till påståendet. Var kommer det från?

Ali G

14

Jag är med ett team som leker spritbil
Det är svårt att anntända sprit om man inte har tillräcklig tändenergi =släcka tändstift
För att slippa det problemet annvänder vi magnettändning som ger 44amp Vi testade med MSD 10boxen  som inte klarade av att tända stiften
Sen är förslitningen på ventilstyrningana/sätena 40% högre än med bensin
samma problem har saab/volvo och ford på sina bilar men om man gillar att göra sådana jobb så finns det massa bilar som är sop slut efter några års körande på E85
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

Jag är med ett team som leker spritbil
Det är svårt att anntända sprit om man inte har tillräcklig tändenergi =släcka tändstift
För att slippa det problemet annvänder vi magnettändning som ger 44amp Vi testade med MSD 10boxen  som inte klarade av att tända stiften
Sen är förslitningen på ventilstyrningana/sätena 40% högre än med bensin
samma problem har saab/volvo och ford på sina bilar men om man gillar att göra sådana jobb så finns det massa bilar som är sop slut efter några års körande på E85
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

Torpa skrev:

En sak jag har tänkt på med de etanoldrivna miljöbilarna är de verkligen så miljövänliga om man tänker på att det skövlas regnskog för att odla palmer som sen processas på  nåt sätt till etanol, sen ska etanolen fraktas med fraktfartyg som drivs av råolja inte helt miljövänligt direkt.
När vi sen kör med den "miljövänliga bilen" så drar ju den en 30% mer i mängd än om man kör på bensin.
Nu har vi kommit till service av "miljöbilen" hmm den måste nästan servas dubbelt så ofta än en bensindriven bil då har vi ett oljebyte på en 4-5l olja och ett oljefilter som ska tas om hand och förhoppningsvis återvinnas på rätt sätt.
Då har vi kommit till bränslepumpen som på "miljöbilen" har en strykande åtgång p.g.a att etanolen är så torr att den skär ihop ännu en grej som en bensinbil troligen inte hade behövt ett byte av. Finns säkert mer grejer "miljöbilen" är storförbrukare av nån annan kanske vet?

.

Ja detta är det många som funderar på. För att tillverka en mängd bensin går det åt ca 1% av energimängden i den för att tillverka den, motsvarande för etanol är beroende på var den tillverkas 25-80 %. Energin för att tillverka etanolen kommer oftast från olje eller koleldade kraftvärmeverk. Sammantaget med med alla moment, den mekaniska hanteringen på plantagerna, destilleringen och frakt hit blir tillskottet av CO2 tilll atmosfären flerfaldigt högre än om man använt bensin istället.
Sen hävdar etanolfrämjarna att man inte hugger ned regnskog för etanolproduktionen och det är sant. etanolen tillverkas främst i de södra delarna av brasilien, fjärran från regnskog, men för att kunna producera de jättemängder det är frågan om i så måste annan tillverkning flytta annanstans och den tenderar hamna norrut, i regnskogsområden. Så indirekt huggs regnskogen ned för etanolens skull.

Så var har etanolen fått sin "bra för miljöstämpel"?
Jag har luskat lite iom med jag håller på med detta på jobbet, och det börjar med en fordhandlare i sundsvallsområdet som importerar  20 fordar som är konverterade för etanol, och på nått sätt börjar en kedjeraktion. Handlaren kopplar på nått sätt taget om hela den politiska processen och lobbar sedan kraftfullt fram det till det vi har idag.
Det hela är en märklig historia som det finns mängder att läsa om på nätet. Summasummarum kör vi omkring med bilar som egentligen drivs av kol och olja, som vi kallstart släpper ut flerfalt mer sotpartiklar än den skitigaste dieselbil, gör att regnskogen indirekt huggs ned och för detta behöver man inte betala bilskatt på fem år eller betala p-avgifter...

17

Finnfisher skrev:
Torpa skrev:

.

Ja detta är det många som funderar på. För att tillverka en mängd bensin går det åt ca 1% av energimängden i den för att tillverka den, motsvarande för etanol är beroende på var den tillverkas 25-80 %. Energin för att tillverka etanolen kommer oftast från olje eller koleldade kraftvärmeverk. Sammantaget med med alla moment, den mekaniska hanteringen på plantagerna, destilleringen och frakt hit blir tillskottet av CO2 tilll atmosfären flerfaldigt högre än om man använt bensin istället.
Sen hävdar etanolfrämjarna att man inte hugger ned regnskog för etanolproduktionen och det är sant. etanolen tillverkas främst i de södra delarna av brasilien, fjärran från regnskog, men för att kunna producera de jättemängder det är frågan om i så måste annan tillverkning flytta annanstans och den tenderar hamna norrut, i regnskogsområden. Så indirekt huggs regnskogen ned för etanolens skull.

Så var har etanolen fått sin "bra för miljöstämpel"?
Jag har luskat lite iom med jag håller på med detta på jobbet, och det börjar med en fordhandlare i sundsvallsområdet som importerar  20 fordar som är konverterade för etanol, och på nått sätt börjar en kedjeraktion. Handlaren kopplar på nått sätt taget om hela den politiska processen och lobbar sedan kraftfullt fram det till det vi har idag.
Det hela är en märklig historia som det finns mängder att läsa om på nätet. Summasummarum kör vi omkring med bilar som egentligen drivs av kol och olja, som vi kallstart släpper ut flerfalt mer sotpartiklar än den skitigaste dieselbil, gör att regnskogen indirekt huggs ned och för detta behöver man inte betala bilskatt på fem år eller betala p-avgifter...

Jag skulle vilja vända på steken ICQ/ab
Jag tycker det är märkligt att när biljättarna som satsat på annan miljöteknik än e85 ser sig om sprungna av sina konkurenter så finns det helt plötsligt svältande barn i afrika som inte får mat pga e85 och att e85 skulle vara värre än allt vi kunnat tänka oss förmiljön...

för lundin oil o grabbarna o shell osv de har ju ingen som helst miljöpåverkan när de framställer olja? (!)
billobbyn lyckades sänka e85 pga de hadde satsat på ett annat teknikspår.... så ser jag vad som hände iaf!

18

Visst ska man ha respekt för att olika bränslen sliter olika på motorerna och att det kan vara en väldigt stor förslitning om motor och bränsle inte är kompatibla.

Jag tror som nobbe ovan, vilket bränsle vi kör på är till största del styrd av oljebolag och politiker samt även de stora bilbolagen. Nu hade ju både ford & volvo, VW, GM & saab mfl etanolbilar och ännufler har det säkert på sina brassemodeller. Men att utveckla motorer för olika bränslen kostar massor av pengar och man utvecklar säkert hellre motor som går på ETT bränsle än på flera...

Jag har funderat på varför jag som 18 åring fick byta avgassystem 2ggr på samma bil jag hade i kanske 2 år medan jag därefter aldrig bytt ett avgassystem, de håller bilen ut! Min nuvarande bil har gått 24000 mil med samma avgassystem. Jag misstänker det främst beror på svavelhalten i våra bränslen, svavel-> svavelsyra. Har man dessutom en bil som återcirkulerar avgaser på något sätt (eller turbo eller liknanade) så borde man vara väldigt tacksam för det lågsvavliga bränslet.

Jag misstänker man i E85 blandat i smörjmedel i soppan, detta problem fanns ju även när man gick till blyfri soppa...

Gamla saabar verkar iallafall gå oförskämt bra på etanol. Mera kraft, vettig förbrukning. Iom de har sin tändkasett med jonstömsmätning och rejäl gnista så optimerar ju styrsystemet tändning och turbotryck så motorn inte spikar. Från nånstans 2000 har de spridare som räcker för att på alla normalmodeller leverera mer soppa så det räcker till... Det jag hört är att det kletar igen spridare, ska höra mig för om detta med ventilerna... Har läst att man förändrade ventilerna i samband med att biopower introducerades.

På en hobbybil är väl iallafall ekonomin inte en stor anledning att köra etanol, om nu inte bensinen tar slut så vi tvingas dit i framtiden, men då är nog problemen överkomliga...

19

Hur miljövänlig är en miljöbil egentligen? En bra fråga. Att öka hastigheten av att nytillverka och skrota bilar är definitivt inte miljövänligt. Att tillverka en bil som håller 50 år är miljövänligt, men då tjäner stora bilfabriker och alla verksamheter däromkring, inte så mycket.
Och där har vi kärnen av det hela; miljö är bara interessant om man kan tjäna pengar på det.
Rikta fokussen hellre på riktiga miljöproblem, såsom plast i oceaner, kapning av regnskogar, etc.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

20

Bra talat - Rainier! Håller med till fullo och lägger till att politikerna måste arbeta hårdare att ta fram miljövänliga transportalternativ i städerna.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

21

Håller med, att sköta om sina grejjor och inte slänga sånt som funkar tror jag är ett bra sätt att göra miljön en tjänst. Folk byter TV, dator, mobiler, soffor mm långt innan de är "slutanvända".

men tyvärr är nog många VW ganska miljöovänliga när de körs pga kass justerad förgasare och tändning...
Det bästa vore säkert om det fanns konverteringskit med katalysator och insprutningssystem till våra gamla VW's som gjorde dem bättre på att förbränna bränslet... Men att ha en renoverad förgasare och fräsch tändning borde fler ha, jag har det inte tyvärr...

En "bra" 10 år gammal bensin bil är nog rätt OK miljömässigt, dieslar verkar det hänt mer på de senaste 10 åren. Bensinare gjorde nog sitt lyft under 90-talet... När de fordon med moderna filter, hybridsystem och annat blir gamla kommer de troligen vara för dyra att serva/reparera och skrotas i förtid. Mycket "avancerade" material finns i dessa fordon. Här kan jag ifrågasätta om det är rätt val. För en taxi eller lastbil som kört 24-7 är det nog det, men för personbilen som går 1000 mil om året???

Mest galet är de som köper en jättetung hybrid SUV... Sen kör de landsväg med den och tycker de är miljövänliga... Fast de förbrukar mer soppa än de flesta "vanliga" icke hybrider. Eller de som gnäller på biltrafik och sen åker till thailand och bränner oskattat och miljöfientligt flygbränsle mer än de flesta gör av med under ett år i en personbil...

22

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14677453.ab

Ali G

23

Jag har aldrig fattat varför man ska ge bidrag till själva bilarna. Vill man att folk ska köra på etanol, gör den billig (=låg skatt) så kommer folk köra på den. Varför blanda etanol i vanlig soppa? Bilar som inte kan adaptera kommer inte gå nåt bra och jag vet inte men jag skulle gissa att en bil som inte går optimalt blandförhållande släpper ut mer skit... Man kan ju späda soppan med vatten också men inte minskar det förbrukningen....

Om etanolen ligger på 9 spänn och soppan på 16 kommer fler köpa bilar som kan gå på både och och man har uppnått det man vill... Liksom många som köpte diselbilar och nu är kostnaden nästan uppe i samma som på bensin...

Reglera skatten på bränsle så kommer de som kör mycket att välja en ny eller begagnad bil som ger bra ekonomi, både genom förbrukning och bränslesort. Att sälja bränsletörstiga SUVar med skatterabatt bara för att det sitter ett batteri nånstans äär galenskap. Elen är så billig att de som kör mycket borde kunna räkna hem kalkylen för en elbil om soppan går upp mer... Problemet är väl att batterierna inte räcker för denna trafik, men tex med väntetider för taxi på arlanda skulle de hinna ladda batterierna i kön...

24

Största problemet är att de flesta inte känner till det negativa med att köra en ickekombatibel motor på etanol, de ser bara att det kan bli billigare. Har haft den här diskussionen hur många gånger som helst med folk som påstår att deras biler går hur bra som helst på E85 till det kommer fram att bilen blir slöare. De tror att det är bränslets energiinnehåll som gör det medan det i själva verket är blandingsförhållandet som är så magert att de riskerar snara motorproblem.

Ska en motor klara E50 ska den nog vara 100% etanilkombatibel och hur många är det? 0% av alla folkvagnar är det iaf och då blir det ombestyckningar och annat kul på agendan.

Ali G

25

Vad härligt att få veta att det finns flera som ser igenom alla dessa miljötricks. Jag trodde att jag var ensam......
Sen kan vi (nån annan gång/ i en annan tråd) diskutera om det är verkligen CO2 som är boven. Trots att jag har en masters i molkylär biology, har jag lärt mycket om fysik på universitet också. Och då undrade varför CO2 är så farligt?

1) CO2 utsläpp från bilar är bara en pytteliten del jämfört med utsläppet från oceaner
2) Varför växer det ofta stora träd och gräs bredvid motorväger om CO2 är gift?
3) CO2 är ju mat till växter (som producerar O2 till oss)
4) En av funktioner av en katalysator är att förvandla CO till CO2 (varför är katalysatorer inte förbjudna?)
5) CO2 halten öker några hundra år efter temperaturen ökar, inte tvärtom
6) etc.

CO2 är ett bra sätt att dra in skatt. Men varför betalar vi ingen andningsskatt? Vi andas ju CO2 ut  ICQ/ad

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !