Nja, visserligen ska det ju passa rent fysiskt att montera en passagerarlåskista 016C även på förarsidan, men då kan man ju råka ut för att man låser bägge dörrarna inifrån och sedan stänger till bilen, då kommer det att bli knepigt att ta sig in i bilen eftersom den inte går att låsa upp utifrån..... Låscylindern på förarsidans dörrhandtag påverkar ju bara själva dörrhandtaget, och har ingen möjlighet att få en passagerarlåskista ur sitt låsta läge! Inte bra!!
Har Du ingen tät mellanvägg så går det väl visserligen att klättra in genom skåpet och öppna hytten den vägen, men ändå....
Men nu kan det ju även vara så (och det här vill jag betona att jag inte har någon koll på utan det är ren spekulation) att den lilla manicken som inre dörröppningshandtaget sitter fast på på förarsidan är begränsad i sin rörelse så att det helt enkelt inte går att vrida förarsidans inre dörröppningshandtag till "låsläge" oavsett vilken låskista som sitter i dörren, och då skulle ju en 016C kista funka som en "nödlösning" även på förarsidan!? Och i så fall har jag ju som bekant en sådan NOS som är till salu!
"Rätt" ja..... Kan vara svårdefinierat, framförallt efter så många år!
Min alldeles personliga uppfattning är att jag har en väldigt stor tilltro till Volkswagen´s Reservdelsavdelnings exakthet och logik, och med det följer t.ex. att reservdelar med samma reservdelsnummer fast från olika tillverkare ska vara direkt utbytbara med varandra både passforms- och funktionsmässigt. Jämför t.ex. med Hella och Bosch strålkastare som såvitt jag förstått monterats mer eller mindre slumpmässigt på bilarna.
Men, om det nu är som 25hpman skriver att de bägge låskistorna med samma nummer (om det är en 015 eller 016 ska inte spela någon roll i det här fallet, det är C versionen som är det viktiga) inte passar i samma dörr, så måste det alltså finnas två olika 61-63 dörrar beroende på vilken tillverkares låskista som ska passa!? Intressant ämne att gå till botten med, det här!
MVH: Hella
Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)