1 Senaste redigerad av 25hpman (2013-03-12 18:03:57)

En bakruta passande lilla bakluckan, vanlig standardstorlek, inte lyx.
Min är från ett skogsvrak, med rostfläckar o repor i glaset. Bättre än så önskas alltså.

Lastrumsmatta. Svart gummi med våffelmönstrad baksida, även bay är ok. Vill inte ha en som är sprucken, då köper jag hellre en ny från USA. Men jag kollar först här.

Innerbackspegel med schysst krom. Oval spegel med armen i mitten, korrekt för min ´63a önskas.

Liten bygel som man fäster reservhjulet i baljan med...finns det?

Låskista förardörr, nr ska sluta på 015C. Beg går an, men den måste vara i fint skick.

Det kan nog bli mer...  Default/hmm

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

2

Visst är väl alla senare splitbuss mätare graderade till 120?
Jag har en fin från en 67a, jag vill minnas att den bara går till 120?
Men den är kanske för ny endå?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Jaha...då hade jag väl fel då. Vet att jag har en fin från 57 o den går till 100. O sen har jag en som är ganska ny o den går till 140 tror jag. Men jag får kanske kolla upp det...

Kan ju sätta i en annan mätare som jag har...den är för bubbla o graderad till 240km...gaasaaaaaaaaaaa!

4

Hastighetsmätare köpt av Lasslo.

Ny pryl upplagd på listan.

5

Nu när Du har Dina dörrar tömda på delar, hur ser Dina 015C och 016C låskistor ut? Kan Du inte knäppa en bild och delge oss andra?  ICQ/ad

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

6

Jo, det skulle jag ju. Det verkar finnas 2 versioner av "C" låsen. Du har en o jag har en.

Den som har ett passagerarhandtag (utan lås) i gott skick, kan få sälja det till mej. OBS! 61-63 handtag, inte tidigare. Samma som med låskistorna.

7

Så, då ska vi ägna oss åt förkovran av "gamla hundar".  ICQ/ad

Bägge dessa låsen har slutbokstav "C". De är tämligen olika, det är olika tillverkare.

http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/Hmontage023_zpsac52dc82.jpg
http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/Hmontage024_zpsa31fab21.jpg
http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/Hmontage022_zpseb40390d.jpg

Och, Nej, den ena är inte sönder...den ser ut så.

8

25hpman skrev:

Så, då ska vi ägna oss åt förkovran av "gamla hundar".  ICQ/ad

Bägge dessa låsen har slutbokstav "C". De är tämligen olika, det är olika tillverkare.

http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/Hmontage024_zpsa31fab21.jpg

Och, Nej, den ena är inte sönder...den ser ut så.

Jo, att VW använt sig av flera tillverkare/leverantör av samma del är ju inte så ovanligt, även om det är ovanligt att de skiljer så mycket i konstruktion!

Men, de väsentliga skillnaderna (förutom den lösa "bakgaveln") på den här bilden beror ju på att det är ett 015C och ett 016C, dvs ett för förarsidan och ett för passagerarsidan, och det blir ju olika pga att låsfunktionen (för att låsa dörren så den inte går att öppna utifrån) sitter i låskistan på passagerarsidan. (Samma lås används på höger resp vänsterstyrda bilar, det är förarsida och passagerarsida som styr vilken låskista man ska ha)

Och den 016C kistan Du har på bild är exakt en sån som jag har liggande!

Såvitt jag kan se av bilderna så bör väl bägge modellerna passa i samma dörrplåt!? Och då spelar det ju ingen roll vilken tillverkare som gjort låskistorna, såvida man nu inte är detaljfetichist!  ICQ/ad

Hur sitter den lösa "bakgaveln" fast i låsdelen? Eller är det dörrplåten som håller ihop den konstruktionen?

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

9

Ok, nu fattade jag vad du menar med låsfunktion. Man låser ju utifrån med handtaget o innifrån med vredet...
Men om man sätter en 016C på förarsidan med så går även den att låsa innifrån. Eller?

Jag har provat detta innan, o det finns inte plats i dörren, konstigt nog.
Det sitter ju en av var på bilen redan, så det borde ju gå.
Den lösa gaveldelen sitter skruvad i dörrgaveln, sen är låset inpassat i det.

10

Men vad e rätt.. Berater? ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Rätt....en definitionsfråga. Passar det, så får man väl efter så här många år att det är rätt. Har tittat i Der Berater angånde detta, o mitt lås är inte upptaget där. Vilket är mycket konstigt.

12

Nja, visserligen ska det ju passa rent fysiskt att montera en passagerarlåskista 016C även på förarsidan, men då kan man ju råka ut för att man låser bägge dörrarna inifrån och sedan stänger till bilen, då kommer det att bli knepigt att ta sig in i bilen eftersom den inte går att låsa upp utifrån..... Låscylindern på förarsidans dörrhandtag påverkar ju bara själva dörrhandtaget, och har ingen möjlighet att få en passagerarlåskista ur sitt låsta läge! Inte bra!!  Default/yikes  Har Du ingen tät mellanvägg så går det väl visserligen att klättra in genom skåpet och öppna hytten den vägen, men ändå....

Men nu kan det ju även vara så (och det här vill jag betona att jag inte har någon koll på utan det är ren spekulation) att den lilla manicken som inre dörröppningshandtaget sitter fast på på förarsidan är begränsad i sin rörelse så att det helt enkelt inte går att vrida förarsidans inre dörröppningshandtag till "låsläge" oavsett vilken låskista som sitter i dörren, och då skulle ju en 016C kista funka som en "nödlösning" även på förarsidan!? Och i så fall har jag ju som bekant en sådan NOS som är till salu!  ICQ/ad

"Rätt" ja..... Kan vara svårdefinierat, framförallt efter så många år!
Min alldeles personliga uppfattning är att jag har en väldigt stor tilltro till Volkswagen´s Reservdelsavdelnings exakthet och logik, och med det följer t.ex. att reservdelar med samma reservdelsnummer fast från olika tillverkare ska vara direkt utbytbara med varandra både passforms- och funktionsmässigt. Jämför t.ex. med Hella och Bosch strålkastare som såvitt jag förstått monterats mer eller mindre slumpmässigt på bilarna.

Men, om det nu är som 25hpman skriver att de bägge låskistorna med samma nummer (om det är en 015 eller 016 ska inte spela någon roll i det här fallet, det är C versionen som är det viktiga) inte passar i samma dörr, så måste det alltså finnas två olika 61-63 dörrar beroende på vilken tillverkares låskista som ska passa!? Intressant ämne att gå till botten med, det här!  ICQ/ab

13

Jag har själv en NOS 016C, så jag ska prova lite bättre i nästa vecka. För inte fan kan det finnas en dörr som är special till varje lås. Panelen har nog haft den tvådelade även på passagerarsidan sen ny, då det nere i bottnen på dörren låg en lös halva.
Låsvredet på förarsidan har inte den där fjädern som låser vredet framåt, när dörren är låst. Jag ska forska vidare....

14

Jag har en ruta till bakluckan, ska kolla skick.

15

Ja tack!

16

Om man går in i ISP WEST:s delkatalog på nätet, så menar man där att 015C passar bägge sidor, o att man då kan köra låsbart handtag på bägge. Nu är det ju 015C som är bristvara, o 016C som vi båda har NOS. Borde ju funka det med, kan man tycka.

17

Med 015C och låsbart handtag på bägge sidor så får man "förardörrsfunktion" på båda sidor, dvs att det inte går att låsa inifrån och att man måste låsa med låscylindern på bägge sidor. Funkar, men är ju ett evigt springande till högerdörren för att låsa.....

Om det nu är så att innerhandtagsfästesgrejen på förardörren gör att det inte går att låsa dörren inifrån även fast man har en 016C låskista i förardörren, så tror jag faktiskt att det är en mer lyckad kombination att åka med 016C kistor på båda sidor än att åka med 015C på båda sidor!? Men, det är väl bara att Du monterar Din egen 016C låskista i förardörren och kollar om det funkar som tänkt, funkar det så har jag ju en 016C åxå så Du får NOS på båda sidor!

18

Kollade rutan eller rättare sagt jag tvättade rutan och den ser okej ut men jag vet vad du tycker. Finns lite smårepor men de skulle jag stå ut med.