1

Har sett nån tråd nånstans om att man kan justera klappet i styrsnäckan.
Hittar inte den tråden nu och undrar om nån vet hur man gör?
Har ett litet klapp i ratten innan däcken svänger, som säkert går att lösa genom att spänna nåt i styrsnäckan.

Nån som har lite kunskap om detta?

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

2

Om du inte redan gjort det köp en service manual från Bentleyspublisher.com  .. du kommer att uppskatta den, då där står i princip allt du kan tänkas behöva..och dom e inte så dyra på tex Adlibris eller bokus

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Det är gammalmodigt med böcker då det finns internet ICQ/ad

Du har en bult med en spårskruvsskalle på vänstersidan på styrsnäckan. Hissa upp bussen så att båda hjulen är i luften, och dra åt den, typ ett halvt varv åt gången. Prova sedan att göra fulla rattutslag åt båda hållen. Skruva åt spårskruven tills du känner ett litet motstånd i ratten och släpp ställskruven minimalt efter det. Så brukar jag i alla fall göra.

Men får jag gissa så är det styrstaget som går från styrsnäckan till pitmanarmen som är boven. Den kollar aldrig bilprovningen, då den inte syns utan att ta bort hasplåten. Styrleden som sitter mot styrväxeln får ju dubbelt så mycket stryk som dom som sitter ut mot hjulen.

Om du har haft bort pitmanarmen, så är det lätt att missa en fjäderbricka som ska sitta där. Om inte den sitter där eller är slut, så glappar pitman upp och ner. Det känns också som glapp i ratten.

4

Tack för infon Demian!

5

Tack för den infon Demian!
Precis vad jag behövde. Ska testa ditt råd med spårskruven.
Ska bara göra rent all skit så man hittar den  ICQ/ae
Tror ändå det är styrsnäckan som är boven nämligen, då jag bytt ALLA styrstag nyligen.

Tack tack!

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

6

Demian skrev:

Det är gammalmodigt med böcker då det finns internet ICQ/ad

Du har en bult med en spårskruvsskalle på vänstersidan på styrsnäckan. Hissa upp bussen så att båda hjulen är i luften, och dra åt den, typ ett halvt varv åt gången. Prova sedan att göra fulla rattutslag åt båda hållen. Skruva åt spårskruven tills du känner ett litet motstånd i ratten och släpp ställskruven minimalt efter det. Så brukar jag i alla fall göra.

Men får jag gissa så är det styrstaget som går från styrsnäckan till pitmanarmen som är boven. Den kollar aldrig bilprovningen, då den inte syns utan att ta bort hasplåten. Styrleden som sitter mot styrväxeln får ju dubbelt så mycket stryk som dom som sitter ut mot hjulen.

Om du har haft bort pitmanarmen, så är det lätt att missa en fjäderbricka som ska sitta där. Om inte den sitter där eller är slut, så glappar pitman upp och ner. Det känns också som glapp i ratten.

Btw så blev ju klappet betydligt minde när jag bytte styrstaget mellan styrsnäckan och pitmanarmen precis som du sa. Men finns lite kvar så då är det förhoppningsvis skruven som gäller.

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70