Du e kött kungen
snygga lösningar som vi gillar
Du är som jag, resan är målet 
BayBabe Baybuss http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7498
www.rennsport.se
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Sidor Föregående 1 … 56 57 58 59 60 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Du e kött kungen
snygga lösningar som vi gillar
Du är som jag, resan är målet 
kul att kunna göra saker som gillas..
volvos svetsprimer.. bra vid punktvetsning.. inte så bra när man eldar.. litar mer på zinken.. men tack endå.
Och ja resan e viktig
.. även om målet kan vara trevligt med
Har ibland hangupps.. dvs detaljer eller lösningar som stör mig, och håller mig fast.. en sådan e handbromsen.och dess vajrar.. kände dock inte att jag ville riva den lite tillkrånglade mekaniken idag.. Men bromsrören och fästen e okey pyssel som ju måste göras innan jag kan sluta bakdelen av golvet... så slet fram lite blandat..
hade innan köpt en bromsrörs sats "paruzzi" tyvärr flagnar färgen när man rätar ut rören
.. och satsen verkar inte stämma..ett jättelångt huvudrör bla..
så jag gör väl som vanligt, och gör bromsrören själv..
Dom gamla bromsslangarna till svingorna utgår från sving fästena..så kollade lite på dom..
fästena var så rostiga att jag inte ville återanvända/dissikera dom.. plockade i högen med blandat, och ett extraljusfäste och en upphängnings krok till en brandsläckare befanns värdiga till återanvändning...
Borrade /gängade och svetsade fast en m6 mutter på brandsläckar fästet, slipade upp hålet och slitsade extraljusfästet och böjde lite..nu blev det dugligt...
Min bromsrörs böjare som jag gjorde häromsistens e väl bra..... men gör lite stora radier.. plockade fram ytterligare en extraljus distans.. med bult fäst i borrmaskinen, slipade med vråååålapan ett spår.. offrade en sunkig ovass gammal tång.. delade distansen i bla 2 kvarter.. och svetsade fast.. funkar skitbra
.. En liknande finns på biltema för 179kr..dock har den flera radier.. kanske handlar en sådan någon gång..not
Att fästa broms slangarna och rören, e inte helt lätt, då rörelsen på svingorna e mycket större än på original bay..+ fästet sitter lite annorlunda till oxå,
Det blev mycket hissande och sänkande ,innan fästena slutligen kunde svetsas fast.
vill ju inte att broms slangarna utsetts för onödig stress eller nötning.
svetsade fast 4 små plåtlappar 2.5mm stål, som senare kommer hålla det tvärgående röret fast .. små bitar bränsleslang skyddar mot nötning, gött att kunna banka fast utan att något går sönder...
V sida,
H sida.
kollade på min bromskrafts reg.. den verkar inte ha synlig backventil
och h cyl har ingen extern backventil..
ja detta var kvällens övning.. känns skönt att fått lite fästen för några bromsrör..blir att rostskydda allt sen montera rören.. blir nog lite färg över dom oxå..men får nog åka och handla lite mer koppar rör..så allt blir redigt.
Sen fortsätter plåtarbetet..
hepp/ Michael
Blev ett mindre ryck i dag oxå..
Vart lite deppig, och sa till min fru.." fan det e sååå mycket kvar, som behöver göras på bussen, så jag vet inte om jag hinner till bugrun"
.. så säger hjärtat.. :"Nä det gör du nog inte"... Tack för den peppningen
suck.. kvinnor...
Men jag försöker..
Nu då bromsröret/ slangarna e fixade, blev det att göra repris med hjulhus.H sida.
krymte en vinkel plåtbit, och svetsade fast i hjulhusets kant, borrade en hög hål och sprutade på kallgalv.
Sen var det "bara" att spänna fast och svetsa..elda dit med förstärkningen ut mot karrosssidan ,
Bankade till en vinkelbit till ovansidan på hjulhuset.
Inte världsbäst men de duger.. svetsad innan tillslipning
Tillhyfsade svetsar.
Passade in den andra "lutande "golvbiten.
snart dags för mittbiten
fast först golv
Blandade till en halvliter epoxigrund ..tunt
och blaskade alla metallrena ytor..
Blir alltid prydligt med en heltäckade färg..
Målade och målade i över en timma.. och så det droppade..
Nu ligger det målade saker överallt i garaget.. även mina sänksvärd fick en släng med färg.
Nu e detta allt för i dag.
/ Michael
Äsch nu ser jag inga bilder igen.....
Hoppas de dyker upp snart 

Dom ser bra ut
Härligt jobbat!
Jösses vilken update...blir SÅ bra!!
Jag tror på att du hinner iallafall..kör på bara! 
Nu ser jag bilderna ! Fifan.. va bra det blir Michael !
Klart du hinner..lyssna inte på frugan.. Det är bra om man har en vision att ha sin vw klar till ett mål
om man inte hinner så är det bara så,.. men då har man ju försökt ! 
Bra jobbat !

Otroligt fint jobb! 
Kör hårt nu! I denna takt är den väl färdig till Midsommar!
Tjusigt, snyggt jobb
Ska bli kul att se utvecklingen framöver 
Jädrar vad snyggt! 

instämmer! vilket jobb du gör, lyssna inte på frugan! 
Snyggt jävlar!!! 
Så hade dom gjort på min 1600 vid lysbaljorna lackt ny plåt utan att kapa bort rosten lite irriterad man blir ... Fränt bygge föresten 
Tackar tackar... bugar och bockar...
Nå händer inte direkt mycket under veckorna...
Så lite pulande blev det i dag..
Mina lutande golvbitar svetsades in..
jag gjorde avslutande konsoler till bakre växellådsbalken.. var ju tvungen att kapa bort originalen.behövde plattsen för dom nya rambalkarna, då dom var lite ankommna gjorde jag nya.
Det e ju ett tag sedan. men äntligen blev det av att passa in och montera dom. en inpassad och lättad..
en arbetskamrat sa att min buss kommer att bli tung... då jag ju uppdaterar med tjockare plåt överallt.
. så nu var det dags att lätta lite
På platts . med oslipade svetsar.
Andra sidan kräver lite modifiering, då jag vill ha kabelhärvan i ett skyddshöje.
klippte upp plåten innan, för att få ut härvan ur originalhålen.här ihop punktad.. fick svetsa fast en bricka för att styra hålsågen..sen borra genom balken.
konsolen både lättad och fastsvetsad på plats med 50mm slang igenom...
lite lång, kommer kapas där den kommit in. ev trycker jag in en svamp i röret sen..
Har varit 2 rosthål under tanken , precis där fångbanden sitter.. ett hål utkapat.
Nu blev det min första fullagning i denna bussen. la 2 plåtar med 5 mm överlapp under hålen, sen punktade fast. blir tillräckligt bra för mig.. tunn epoxi sen karroseri kitt så håller det säkert.
slipade rent undersidan på plåten under tanken, men då det var mycket lösrost/gotlandskalk
, blir det inga bilder.. garaget var i Gotlands dimma
och jag gick med kameran..
Föresten .. mina bakre bromsok satt fast när jag fick dom.. har grunnat på utbytes
,.. 944 grejer e inte gratis
.. Till min stora lycka var det bygeln och klossarna som satt fast,bilen hade stått ett tag med maskin haveri.. kolven gick att trycka in med fingerkraft
.. ett ok lite slipat..
e i valet o kvalet.. silver eller porrigt rött bromsok.
Tycker oket ser riktigt okey ut, annars brukar dom vara gropiga som f..
Så detta var fredagens övningar, borde bli lite mer i morgon men lovar inget.
Hepp Michael
lika bra som alltid. det här är den bästa tiden på dan morgon kaffet i hand och läsa din uppdatering
keep it up!
japp som vanligt kanon... roligt att se & läsa
Bra jobbat !

På helgen vilar jag.
. så även i dag.. hundar, utflyckt till handelsbon osv.. men kl 18 i kväll blev det en sväng ut i garaget.. iofs snart störd av kvälls mat
.. men mitt luftgaller, som jag gälade för länge sen, kom i alla fall på plats..
Alltid trevligt när saker blir monterade..
Här bara dithängt..
många punkter blevdet.. skarven i bakkant e ännu så länge inte fastsvetsad.. blir senare när nederdelen av karossen sitter där.
många punkter och slipande blev det.. e ju inte bilplåtis så en del spackel blir det över skarven senare..
plockade fram en plåt jag rullat innan.. på med min kartongmall och kutta ut.markerad för invik. änden vek jag i kantbocken.
För att kunna få till radierna skar jag till min gamla trä skärbräda med sticksågen..
klämde fast under plåten och gav på med kulhammaren för att sträcka ut plåten.
För raksträckorna använder jag en plastklubba för att inte sträcka plåten. med en regel under plåten.
Efter att bägge hörn, och 3 raka sidor var böjda krymte jag lite radier.
Här hänger plåten.. en del av radierna behöver justeras.. men det löser sig. kommer kapa genom bägge plåtarna efterhand som jag punktar fast skärmen.. men innan dess e det en hel del fin fnul med plåten.
i morgon blir det Elmia.. så frun och hundarna får vakta huset... frun e inte intresserad av bilar.. s länge dom funkar..
Blir nog bra detta tillslut.
stoppade in bägge torrisions stavarna.. så jag inte råkar glömma det..
som Franke sa.. e ju inte nödvändigt att kunna plocka ut dom.
fast... nu när jag tänker på det... kan jag få på hatten?? hmm blir nog ett hål/lock endå...
over and out./ michael
ja ännu en plåtkonstnär !
Bra jobbat ! 

Ursäkta OT. Men jag har försökt skicka epost och pm till dig angående hjulnaven bak till bay som du hade till salu. Kan du skicka ett epost till [email protected] så kan vi göra affär.
Ser kanon ut, men hjulen ser ut att hamna väldigt långt ut ?
Är det offseten på fälgarna eller är det Porsche grejerna som breddar utåt ?
offseten på fälgarna eller är det Porsche grejerna som breddar utåt
Nja då detta e 944S svingor så breddar dom en del..skulle haft föregångarna då dom e 30 mm smalare /sida.
Men då jag vill inte ha bakhjulen långre in så blir det så... dessa hjulen e inte heller speciellt förlåtande offset på. 23mm.. Mina cuckie cuttershar lite bättre, och "Fux " fälgarna har ännu bättre ofsett..
Nä fy så trött jag e efter en dag på Elmia. blir nog inget jobbat i kväll..
Men handlade 50 nya 1 mm tjocka kapskivor.. så lite matterial till bussen har jag
/ michael
Gillar Kajsa Warg-mallen(skärbrädan) det är gött att ha lite bråte liggande när det är dags att skapa..
Blev det några bilder från Elmia..?
Själva var vi på påskparty i går(lite avslaget idag) men har varit på långpromenad med Pia och gick förbi min mor,drog ut henne lite med rullatorn och bjöd henne på medhavt kaffe med dopp på en
parkbänk i solskenet..i övrigt har jag faktiskt klippt äppelträdsspalje under eftermiddagen,nästan färdig,får ta resten i morgon..skönt med lite ledighet.. 
Stiligt! 
Sitter o kollar på dina bilder och spånar lite om att flytta upp bakvagnen på liknande sätt som du har gjort 
Funderar lite över hur du gjorde med dom längsgående balkarna längst bak vid motorn. Sitter dom i originalhöjd och har du skarvat strax bakom förstärkningsplåten till dämparna ?
Eftersom du har gått loss nästan överallt är det svårt att se vad som är original och vad som är ombyggt 
Sidor Föregående 1 … 56 57 58 59 60 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.