1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-03-20 12:33:12)

Nu när jag kommit så långt märker jag att den saknas.

Om någon har en sådan och vill avyttra/sälja/vad-som-helst blir jag glad.

Annars tips om links på nätet. Vet inte vad den heter.

Så här ser det ut på min Westis.

Post's attachments

IMG_4508.JPG, 123.69 kb, 846 x 635
IMG_4508.JPG 123.69 kb, 173 downloads since 2013-03-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Denna balk under förarkabinen efterlyses, tydligen har förra ägare kapat den.

Jag har en lös växelspak med anordningen ovanför förargolvet inkl fjäder. Allt annat är borta. Förmodlgen glömde förre ägaren att lämna över dessa delar.

Någon som kan hjälpa eller ge tips?

Post's attachments

IMG_4501.JPG, 76.81 kb, 640 x 480
IMG_4501.JPG 76.81 kb, 166 downloads since 2013-03-19 

IMG_4502.JPG, 74.73 kb, 640 x 480
IMG_4502.JPG 74.73 kb, 152 downloads since 2013-03-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Jag saknar E, G och J

(Den växelspak jag har liknar mest A så jag kanske har fel växelspak då bussen är en 65. Har växelspaken 55-66 ingen fjäder?)

Post's attachments

Untitled.jpg, 40.74 kb, 442 x 398
Untitled.jpg 40.74 kb, 160 downloads since 2013-03-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Det skulle du handlat när du var på csp i fredags, det har de på hyllan ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

5

Njaaaaa! Jag är fortfarande lite osäker på vilken det ska vara.

På ritningen ovan indikeras "March 1955 to Early 1966" till min buss som är 65.

Men växelspaken till höger verkar inte komplett ritat längst ned.

Jag får prata med de idag.

Post's attachments

shift6667.jpg, 41.52 kb, 650 x 488
shift6667.jpg 41.52 kb, 144 downloads since 2013-03-20 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Här säger de annorlunda, vet inte vem som har rätt.
http://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_ … hassis.cfm

Ät gul snö, det kan vara öl.

7

Japp. Förvirringen är total.

Jag får reda ut det med ett samtal idag.

Tack för din link.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Grejerna beställda, hämtas på lördag.

Markerat med grönt vad jag har, med rött det som hämtas.

Angående växelspaken har jag fått flera uppgifter att det skiljer 12-14 mm mellan "55 fram till tidig 66" och "66-67" men ingen kan säga var de mm skiljer, CSP antyder att det är själva längden ovanför golvet men att det som ska samspela med de nya delarna är likadant i alla växelspakar fram till 67.

Delarna jag ska köpa passar, enligt deras uppgift, till Typ 2 fram till 67. Är det någon som vet på vilket sätt växelspakarna skiljer?

Post's attachments

buss växel.JPG, 33.93 kb, 772 x 524
buss växel.JPG 33.93 kb, 181 downloads since 2013-03-20 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9 Senaste redigerad av Demian (2013-03-20 10:23:24)

Om 50split ursäktar, så tror jag nu....  ICQ/ab

Jag tror du ska ha tidiga spaken. Den tidiga spaken är skruvad i enhet 1 på din bild. Dom senare bussarna har svetsmuttrar i framgolvet och saknar hela den enheten. Och det syntes ju att inte du hade svetsmuttrar där. Det ska också sitta en styrpinne, svetsad i själva chassit, som håller själva växelföraren på senare bussar.

En till sak som skiljer mellan spakarna, är själva kulan längst ner. Det finns två dimensioner på kulan, och jag tror brytpunkten är -66.

10 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-03-20 11:04:20)

Tack för info!

Jag menar också att spaken jag har är den tidiga men då många delar inte var med vid leverans börjar jag tvivla... är spaken 65 OG?

Det du säger är i linje med det jag hört tidigare, det vore perfekt med tidiga- resp sena spakbilder så jag kan avgöra vad min är.

Om jag tolkar dig rätt så behöver jag inte del 23. Men då saknas det något, för vad skulle nuvarande spaks kula "verka" mot isf? Enlig bild ovan "Buss Chassis Components" finns bara (1) dvs hållare till växelförarbussningen samt (2) växelförarbussning. csp menar dock att deras grejer passar typ 2 55-67... oavsett spakversion... hur det nu kan hänga samman. Detta ÄR tamejfan helt sinnes

Under alla omständigheterna har jag avtalat med CSP att komma på lördag och ta med spaken så vi kan avgöra om delarna passar. Men det är stort att vara förberedd på alla eventualiteter så man inte får damp sen när man monterar och grejerna inte passar. Tacksam för alla tips.

Post's attachments

buss växel.JPG, 2.1 kb, 79 x 62
buss växel.JPG 2.1 kb, 153 downloads since 2013-03-20 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

11 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-03-20 12:37:58)

Kollar ikväll i garaget vad det är för växelspak jag har. Alltid lika spännande.

Den högra är den tidiga. Den vänstra "BUS 66½-74½". hmmm interesting.

Men (precis som Kungen) är jag inte helt 100. För i min ritning ovanför matchas en växelspak med pigg i kulan med "March 1955 to Early 1966" gear shift rod. Det är i sådana lägen man drar t-shirten över huvudet, vaggar fram och tillbaka och viskar "neeeeeeeeeeeeeeeeeeej"

Post's attachments

gear shifter balls.JPG, 21.51 kb, 594 x 361
gear shifter balls.JPG 21.51 kb, 136 downloads since 2013-03-20 

gear shifter kit 64,5 - 74,5.JPG, 45.63 kb, 882 x 391
gear shifter kit 64,5 - 74,5.JPG 45.63 kb, 162 downloads since 2013-03-20 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12 Senaste redigerad av lowang (2013-03-29 13:56:42)

Lånar denna tråd lite.
Bilden längst upp, där den är länkad med växelstången bakåt finns det 2 olika hål för fyrkantsskruv, varför?
Frågar för att jag lyckades välja fel när jag satte ihop det först ICQ/ab
Fick vrida stången ungefär 180 grader

Ät gul snö, det kan vara öl.