1 Senaste redigerad av Demian (2013-03-19 17:10:57)

ICQ/ab  ICQ/ab




http://i33.photobucket.com/albums/d88/Joedelvw/wasserconversionrunning003.jpg

2

Smart lösning !

3

Det där var ju riktigt innovativt. Undra om det funkar bra oxå?

Mera känd som jb...

4

Tanken har faktiskt slagit mig. kul att se nån som genomfört de ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

5

Frän lösning, man slipper ful kylare fram och långa slangar ICQ/ab . Skulle sitta som en smäck i öppet montage typ baja eller buggie . Annars gäller det att få in tillräckligt med kalluft till kylaren, blir nog överhettad rätt fort i ett vanligt motorrum.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

6

Cool ICQ/ab

Man borde ju kunna ha luftintag framför bakskärmar som porsche med stora slangar in till kylkåpan för att få in mer luft... eller baja-scoop haha

7

Hmmmmmm..........snyggt!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Minimalt med kylarslang att lufta också  ICQ/ab

Alte Liebe rostet nicht!

9

Största problemet blir att få ut den varma luften och att inte få återcirkulation på den.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Håller med om att recirkulationsproblemet är rätt stort.
Men om man löser det problemet med skivor eller ledskenor hjälper det till.
Undrar dock hur många hästar den fläkten tar, och om man inte skulle ha en elfläkt istället/också.
En mindre fläkt som syns och hjälper till och en elfläkt på baksidan som drar luft genom kylaren.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Jag gissar att en elfläkt inte räcker till. Man måste konstant ha ett flöde av luft och man får inte hjälp av fartvínden och då förlorar man på elfläkt för man har effektförluster i både generator och elmotor.

Fläkten på bilden ser ut att suga luft genom kylaren. Frågan är om man inte skulle vinna på att trycka luften genom den och sedan leda ut den på baksidan? Bara lite tankar.
Någon som vet var denna är byggd och har någon feedback på hur det fungerade?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Det är det jag menar, en fläkt som simulerar fartvind och en som hjälper till vid effekttoppar.
Undrar om man inte ska dra in luft bakom bakrutan och täta av den vägen mot kylkåpan, och sen blåsa ut den varma luften bakåt neråt.

Jag har gjort så på "Vinkelhytten" där kylaren ligger bakom motorn under flaket.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-04-21 09:35:27)

Svwerker skrev:

Jag gissar att en elfläkt inte räcker till. Man måste konstant ha ett flöde av luft och man får inte hjälp av fartvínden och då förlorar man på elfläkt för man har effektförluster i både generator och elmotor.

Fläkten på bilden ser ut att suga luft genom kylaren. Frågan är om man inte skulle vinna på att trycka luften genom den och sedan leda ut den på baksidan? Bara lite tankar.
Någon som vet var denna är byggd och har någon feedback på hur det fungerade?

Det fräna är att man försöker att trycka luften mot den största tryckpunkten av lufttryck i en bubbla
det finns en andledning att man trycker ned luften under bilen 
Det kanske blev fel i tänket där
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:
Svwerker skrev:

Jag gissar att en elfläkt inte räcker till. Man måste konstant ha ett flöde av luft och man får inte hjälp av fartvínden och då förlorar man på elfläkt för man har effektförluster i både generator och elmotor.

Fläkten på bilden ser ut att suga luft genom kylaren. Frågan är om man inte skulle vinna på att trycka luften genom den och sedan leda ut den på baksidan? Bara lite tankar.
Någon som vet var denna är byggd och har någon feedback på hur det fungerade?

Det fräna är att man försöker att trycka luften mot den största tryckpunkten av lufttryck i en bubbla
det finns en andledning att man trycker ned luften under bilen 
Det kanske blev fel i tänket där
/// Micke

Det tänkte jag oxå faktiskt. helt omvänt o bakofram. MEN tydligen funkar detta alldeles utmärkt och han har kört med motorn under en rätt avsevärd sträcka runtom i staterna vad jag har förstått. men optimalt ICKE sa nicke. hur som haver är det ju en ball lösning

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

15

Finns det någon mer info om denna motor?
Någon tråd någonstans??

Fränt koncept! ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

16

Mer info i tråden från 2010 och länkar till bilder
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv … 334--.html

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.