Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Intressant lösning på Wasserboxer
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara

Smart lösning !
Det där var ju riktigt innovativt. Undra om det funkar bra oxå?
Tanken har faktiskt slagit mig. kul att se nån som genomfört de 
Frän lösning, man slipper ful kylare fram och långa slangar
. Skulle sitta som en smäck i öppet montage typ baja eller buggie . Annars gäller det att få in tillräckligt med kalluft till kylaren, blir nog överhettad rätt fort i ett vanligt motorrum.

Cool
Man borde ju kunna ha luftintag framför bakskärmar som porsche med stora slangar in till kylkåpan för att få in mer luft... eller baja-scoop haha
Hmmmmmm..........snyggt!
Största problemet blir att få ut den varma luften och att inte få återcirkulation på den.
Håller med om att recirkulationsproblemet är rätt stort.
Men om man löser det problemet med skivor eller ledskenor hjälper det till.
Undrar dock hur många hästar den fläkten tar, och om man inte skulle ha en elfläkt istället/också.
En mindre fläkt som syns och hjälper till och en elfläkt på baksidan som drar luft genom kylaren.
Jag gissar att en elfläkt inte räcker till. Man måste konstant ha ett flöde av luft och man får inte hjälp av fartvínden och då förlorar man på elfläkt för man har effektförluster i både generator och elmotor.
Fläkten på bilden ser ut att suga luft genom kylaren. Frågan är om man inte skulle vinna på att trycka luften genom den och sedan leda ut den på baksidan? Bara lite tankar.
Någon som vet var denna är byggd och har någon feedback på hur det fungerade?
Det är det jag menar, en fläkt som simulerar fartvind och en som hjälper till vid effekttoppar.
Undrar om man inte ska dra in luft bakom bakrutan och täta av den vägen mot kylkåpan, och sen blåsa ut den varma luften bakåt neråt.
Jag har gjort så på "Vinkelhytten" där kylaren ligger bakom motorn under flaket.
Jag gissar att en elfläkt inte räcker till. Man måste konstant ha ett flöde av luft och man får inte hjälp av fartvínden och då förlorar man på elfläkt för man har effektförluster i både generator och elmotor.
Fläkten på bilden ser ut att suga luft genom kylaren. Frågan är om man inte skulle vinna på att trycka luften genom den och sedan leda ut den på baksidan? Bara lite tankar.
Någon som vet var denna är byggd och har någon feedback på hur det fungerade?
Det fräna är att man försöker att trycka luften mot den största tryckpunkten av lufttryck i en bubbla
det finns en andledning att man trycker ned luften under bilen
Det kanske blev fel i tänket där
/// Micke
Svwerker skrev:Jag gissar att en elfläkt inte räcker till. Man måste konstant ha ett flöde av luft och man får inte hjälp av fartvínden och då förlorar man på elfläkt för man har effektförluster i både generator och elmotor.
Någon som vet var denna är byggd och har någon feedback på hur det fungerade?Det fräna är att man försöker att trycka luften mot den största tryckpunkten av lufttryck i en bubbla
det finns en andledning att man trycker ned luften under bilen
Det kanske blev fel i tänket där
/// Micke
Det tänkte jag oxå faktiskt. helt omvänt o bakofram. MEN tydligen funkar detta alldeles utmärkt och han har kört med motorn under en rätt avsevärd sträcka runtom i staterna vad jag har förstått. men optimalt ICKE sa nicke. hur som haver är det ju en ball lösning
Finns det någon mer info om denna motor?
Någon tråd någonstans??
Fränt koncept!

Mer info i tråden från 2010 och länkar till bilder
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv … 334--.html
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Intressant lösning på Wasserboxer
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.