1

De flesta motorer som renoveras idag blir mer eller mindre bearbetade för att återfå en del eller hela sin ursprungliga funktion. Blocken arborrars, vevaxeln slipas och ursprungsmåtten blir därmed förändrade. Om jag köper en begagnad motor idag som enligt den jag köper motorn av är si eller så, så vet jag egentligen ingenting om motorn om jag inte river isär den och tittar efter. Jag kan köpa ett block som inte går att bearbeta mer eller som har vevaxel som är max slipad.
Om det inte redan finns, är det inte läge att göra ett system med märkning på blocket som visar vad som är gjort i motorn? Det är ju inte så många i VW-Sverige som har kunskap och maskiner för att utföra jobben så om de hade ett gemensamt system för att beskriva motorns inre skulle det underlätta för oss omedvetna motorköpare.
På utbytesmotorer slipades motorkoden bort och en VW-stämpel stämplades dit. Kan man göra liknande på arborrade block? Man fräser av en yta och knackar in ett eller fler streck beroende på hur upptaget blocket är. Samma sak med axeln.
Det kanske är ett oproblem, men då tanken har hamnat i min skalle vill jag bara kolla med resten av VWärlden.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Problemet är ju att en märkning inte betyder NÅGONTING. Köper du en begagnad motor köper du grisen i säcken . märkning eller ej.
Hade ju varit ett jättebra om det fanns ett system för detta men de innebär ju bara en falsk trygghet för köparen.

att riva och VETA är och förblir dessvärre enda sättet mig veterligen om man nu inte lämnar iväg det till KÄND duktig byggare eller så.
pengar finns att tjäna för de som har mindre konsekvent moralisk kompass så ett eventuellt system KOMMER att utnyttjas.

bara mina 10 öre ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

3

Man kan ju se det som en kvalitetsstämpel som de gamla VW-märkta utbytesblocken. Om de motorrenoverare med någon typ av renomé har sin stämpel + ett system med *, | eller nåt annat hittepå. I dag kan man köpa nya mexico-block , men i framtiden kommer alla block som cirkulerar på marknaden att vara mer eller mindre bearbetade. Vid försäljning kommer ett märkt block givetvis att värderas högre än ett omärkt som att jämföra med guldsmycke.

TRIMCO hade väl någon typ av märkning på sina motorer. Idag betingar en sådan ett högt värde även om det ligger en ask blandad skruv i blocket.

Självklart finns det alltid bluffare, men i vår lilla sandlåda blir nog de snabbt utpekade.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

För mig spelar det ingen roll, man får betrakta allt som objekt oavsett märkning.
En del märkningar får mig att backa och låta någon annan göra en dålig affär.  Default/hmm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G